Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

iPod verreweg het populairst volgens Duracell audio-onderzoek

Duracell presenteert resultaten eerste Europese audio-onderzoek via podcast

Rotterdam, 6 november 2007 -- Vandaag maakt Duracell de resultaten bekend van het onlangs afgeronde audio-onderzoek. Daaruit blijkt dat ruim drie kwart van de muziekliefhebbers momenteel in het bezit is van een mp3-speler. Apple laat daarbij de concurrentie ver achter zich: bijna zes op de tien mensen die een mp3-speler gebruikt, is in het bezit van een iPod. Dit blijkt uit het Duracell audio-onderzoek, dat voor het eerst in de geschiedenis is uitgevoerd, onder ruim duizend respondenten in vijf Europese landen. De resultaten zijn tevens te beluisteren via de Duracell audio-onderzoekpodcast op http://212.29.173.37/downloads/persbericht/index.html.

Het onderzoek werd gehouden onder bezoekers van diverse (muziek)festivals, waarbij zij de verschillende muziekspelers en audioaccessoires zelf uitgebreid konden uitproberen. In Nederland werd daarvoor muziekfestival Pinkpop aangedaan. De producten werden beoordeeld op diverse kenmerken, zoals prestaties, gebruiksgemak en uiterlijk.

Nederlandse Top 5 digitale audiospelers

1. Apple iPod nano

2. Sony Walkman

3. Philips GoGear

4. Creative Zen V Plus

5. SanDisk Sansa

Hoewel Apple veruit favoriet is voor digitale muziekspelers, neemt Sony een stevige nummer-1 positie bij de overige productgroepen in, zoals mobieltjes met mp3, radio's en cd-spelers.

Daarnaast werden in het Duracell audio-onderzoek de wensen ten aanzien van audioapparatuur en toekomstig koopgedrag in kaart gebracht. Ook werd gevraagd naar de momenten waarop de audioapparatuur het liefst wordt gebruikt.

Kwalitatief en langdurig geluid
Bij bijna 40 procent van de Europeanen draait alles om de geluidskwaliteit en de Nederlandse respondenten sluiten zich hierbij aan. Daarna volgen respectievelijk gebruiksgemak en design. Opvallend is dat deze laatste twee in de rest van Europa precies omgekeerd zijn. Eveneens opmerkelijk is het belang dat in Nederland aan de levensduur van de batterijen wordt gehecht, met 8 procent van de stemmen.

Patricia Bakker, woordvoerder van Duracell: 'We merken inderdaad, door te praten met consumenten en verkopers van onze artikelen, dat mensen het verwisselen van de batterijen als een hinderlijke onderbreking van hun luisterplezier ervaren. Om gebruikers zo lang mogelijk van hun muziek te laten genieten hebben wij daarom de Ultra M3-batterijen ontwikkeld, speciaal voor audioapparatuur met een hoog energieverbruik.'

Nederlanders luisteren onderweg naar muziek
Uit het Duracell audio-onderzoek blijkt dat de helft van de Nederlanders, zowel mannen als vrouwen, het fijn vindt om onderweg naar hun muziek te luisteren. Daar staat tegenover dat vrouwen hun muziekspeler verder het liefst gebruiken ter ontspanning thuis, terwijl mannen hem eerder gebruiken tijdens het sporten of op het werk. Voor veel mensen blijft het niet bij de muziekspeler alleen. Circa 60 procent van de Nederlandse respondenten geeft aan in de komende twaalf maanden een uitbreiding of accessoire voor hun muziekspeler te willen kopen. Een draagbaar luidsprekersysteem voert hierbij de lijst aan, op de voet gevolgd door extra batterijen of grotere batterijen. Deze uitkomst verschilt met de rest van Europa, waar een dockingstation bovenaan het verlanglijstje staat.

Nederlandse Top-5 accessoires voor de persoonlijke muziekspeler
1. Draagbare luidsprekers

2. Extra/grotere batterijen

3. Koptelefoon/oortjes met kabel

4. Netvoedingen/laders

5. Dockingstation voor aansluiting op geluidsinstallatie

Patricia Bakker: 'De behoefte aan meer batterijen of batterijen die langer meegaan, neemt hier een stevige tweede plek in. Vandaar dat wij op de festivals waar het onderzoek werd gehouden, de aftrap gaven voor ons batterij-inruilprogramma. Hier konden de bezoekers hun gebruikte batterijen inruilen voor de zeer lang meegaande Ultra M3 batterijen van Duracell. Dat was een groot succes!'

Over het Duracell audio-onderzoek
Het Duracell audio-onderzoek 2007 is gehouden op festivals in vijf Europese landen: Engeland, Nederland, Italië, Frankrijk en Spanje. Dit gedurende de Duracell Music Tour, waarbij het Duracell Powerhouse de festivals aandeed met dj's die na het festival nog een voor een spetterend feest zorgden. Dit als onderdeel van de merkpositionering van Duracell: Duracell makes you enjoy your music longer.

Over Duracell
Duracell is onderdeel van Procter & Gamble, producent van consumenten producten. Duracell is wereldwijd een grote producent en verkoper van high performance alkalinebatterijen. In Europa zijn onze twee belangrijkste merken: Duracell Ultra M3 en Duracell Plus. Binnen het productportfolio van Duracell horen ook lithium & oplaadbare batterijen en batterijladers.

---Einde persbericht---