Ingezonden persbericht


Persbericht

Leerlingen in debat met topman Philips over technologie

30 oktober 2007 - Op 6 november gaat Rick Harwig, Chief Technology Officer van Philips, in debat met leerlingen uit de bovenbouw van het havo en vwo over duurzaamheid, technologie en carrièreperspectieven. Het debat is de finale van de debatwedstrijd Meet the Boss , waarbij eerder bazen van Unilever, Shell, Philips, Siemens en DSM leerlingen op hun bedrijf ontvingen. De wedstrijd is door Jet-Net georganiseerd om een goed beeld te geven van technologie en mogelijk nog meer interesse te wekken voor bètastudies. De winnende klas mag naar het Cité des sciences et de l'industrie in Parijs.

In de finale van Meet the Boss ontmoeten leerlingen van vijf scholen Rick Harwig. De topman van Philips heeft zelf een bèta-achtergrond. Hij studeerde scheikunde, promoveerde in Utrecht en is voor de leerlingen een goed voorbeeld van een succesvolle bèta. Meet the Boss is een mooie kans om van de leerlingen te horen hoe zij denken over duurzaamheid en technologie , aldus Harwig. Ook wil hij de carrièreperspectieven in de technologie aan bod laten komen. Door Meet the Boss verdiepen leerlingen zich in alle aspecten van technologie, spreken ze over actuele maatschappelijke onderwerpen en verwoorden ze hun eigen gedachten in pakkende argumenten.

Tijdens de regionale voorrondes voor Meet the Boss debatteerden leerlingen van Jet-Net scholen met elkaar én een boss van Unilever, DSM, Shell, Siemens of Philips. Voor de debatten bereidde elke klas een stelling voor en ook de boss prikkelde de leerlingen met een interessante uitspraak. Thema s als milieueffecten, sponsoring, innovatie, internationalisering en de impact van technologie op ons dagelijks leven werden door de leerlingen van diverse kanten belicht. De winnende scholen ontvingen een cheque ter waarde van 250 euro en een felbegeerde plek in de finale.

De finale van Meet the Boss vindt plaats tijdens de Jet-Net Career Day waar dit jaar 2500 leerlingen kennis maken met technologie, ervaringen van medewerkers horen en vooral zelf aan de slag gaan met de bètapraktijk. Topmannen van de Jet-Net bedrijven onder wie Peter de Wit (Shell), Frans Pistorius (DSM), Mike Tijdink (Azko Nobel), Emmo Meijer (Unilever) en Rick Harwig (Philips) vieren na de finale van Meet the Boss het lustrum van Jet-Net. Zij toasten samen met de andere Jet-Net bedrijven, voorgegaan door Ab van der Touw (Siemens), met uitlaatwater van de waterstofkart van Formula Zero op een succesvolle voortzetting van de samenwerking tussen de bedrijven en scholen.

Over Jet-Net

Jet-Net, Jongeren en Technologie Netwerk Nederland, is op 29 november 2002 opgericht door Shell, Unilever, DSM, Akzo Nobel en Philips in samenwerking met de overheid en onderwijsorganisaties. In Jet-Net werken inmiddels 29 Nederlandse bedrijven nauw samen met 147 havo/vwo-scholen, verspreid over heel Nederland. Zij hebben als doel de scholieren beter zicht te bieden op de praktijk en de beroepsmogelijkheden in industrie en technologie. Jet-Net werkt verder samen met het Platform Bèta Techniek, met als doel dat er structureel 15% meer leerlingen en studenten bètatechnisch onderwijs volgen. Deelnemers aan Jet-Net zijn: ABB, Akzo Nobel, Brunel Engineering, Corus, Dow, DSM, Festo, FHI, GTI, Hightech Systems Platform, IBM, Kema, Koninklijke Marine, Movares, Océ Technologies, Organon, Philips, Rijkswaterstaat, Royal Haskoning, Sabic, Schiphol Group, Shell, Siemens, Stork, Teijin Aramid, TNO, Unilever en Wetsus. Partnerorganisaties van Jet-Net zijn: FME-CWM, KIVI NIRIA, Ministerie van Economische Zaken, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, NVON, Platform Bèta Techniek, Stichting C3, VNCI, VNO-NCW en VO-Raad.

EINDE