GGD Midden Nederland


PERSBERICHT.....PERSBERICHT.....PERSBERICHT.....PERSBERICHT

29 oktober 2007

Al een paar duizend rokers steken 24 uur geen sigaret op

Zeist, 30 oktober 2007 - Al een paar duizend rokers hebben zich tot nu toe aangemeld voor de actie 'Rokers verdienen 'n beloning' die GGD Midden- Nederland samen met STIVORO organiseert. Dat betekent dat ze proberen op 6 november 24 uur lang geen sigaret op te steken. Daarvoor krijgen ze een beloning. Deelnemers die de dag erna een vragenlijst invullen op www.verdieneenbeloning.nl ontvangen als beloning een tijdschrift naar keuze. Daarnaast maken ze kans op een LCD-tv. Bovendien ontvangen ze persoonlijke informatie, gebaseerd op hun ervaringen. "De actie is amper een week geleden van start gegaan en we hebben nu al een paar duizend deelnemers. Dat is een prachtig resultaat, zeker omdat de media-inzet van de actie dit jaar iets later dan vorig jaar is gestart. Maar er kunnen nog meer deelnemers bijkomen. Rokers kunnen zich tot 5 november 23.59 uur aanmelden", zegt Carolien Buurman.
De actie wordt gehouden in de regio Midden-Nederland, maar heeft een landelijk karakter. Doel is rokers ertoe te bewegen hun sigaret 24 uur te laten liggen. Carolien Buurman: "Stoppen met roken is lastig, maar niet onmogelijk. Het aantal deelnemers tot nu toe laat zien dat we heel wat rokers bereiken. Exacte aantallen voor onze regio zijn er nog niet, maar de animo is groot. De ervaring dat ze het vol kunnen houden om een dagje niet te roken, geeft ze wellicht net dat extra zetje om er later wellicht ook definitief een punt achter te zetten."
Persoonlijke informatie
Op 7 november krijgen de deelnemers rond 12.00 uur een e-mail waarin ze gevraagd worden, via een korte vragenlijst, hun ervaringen door te geven. Dit kunnen ze doen tot 9 november 12.00 uur. Carolien Buurman: "Op deze manier krijgen we een goed beeld van de deelnemers en hoe zij het 24 uur niet roken hebben ervaren. Op basis van deze ervaringen krijgt iedere deelnemer van ons persoonlijke informatie. Deze informatie op maat kan hem of haar vertrouwen geven in een eventuele latere stoppoging. Onderzoek heeft uitgewezen dat 24 uur niet roken in combinatie met persoonlijke informatie de intentie om te stoppen met roken vergroot."
Werving en ondersteuning
Dit jaar doen er bijna twee keer zoveel GGD'en mee. "We zetten via ons netwerk posters en flyers in om de actie onder de aandacht te brengen", aldus Carolien Buurman. "Daarnaast zet STIVORO abri's, driehoeksborden, radiospotjes en banners op internet in om zoveel mogelijk rokers op te roepen mee te doen aan de actie". Vorig jaar is gebleken dat het 55% van de deelnemers ook echt 24 uur lukt om niet te roken. 41% lukte het om 24 uur minder te roken dan normaal. Nieuw dit jaar is dat actiedeelnemers online gevolgd kunnen worden. Op 6 november zullen namelijk 3 deelnemers op de actiesite een dagboek bijhouden, de zogenaamde '24-uur reporters'. Door de ervaring en tips van anderen hopen we dat nog meer deelnemers dan vorig jaar het lukt die sigaret 24 uur lang niet aan te raken.