Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Postbus 90801 Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl 2513AA1XA

Contactpersoon Ons kenmerk SV/AB&C/07/36018 Doorkiesnummer Datum 6 november 2007 E-mail

Onderwerp Reactie op de motie Kraneveldt c.s. (29 461, nr. 31)

Inleiding
Op 3 en 4 juli hebben wij met uw Kamer overleg gevoerd over de overheveling van de onderwijsvoorzieningen en de scholing voor gehandicapte jongeren met ernstige scholingsbelemmeringen. Tijdens dit overleg heeft de Kamer de motie Kraneveldt c.s. aangenomen.

In de motie overweegt de Kamer dat de veranderde bekostiging heeft geleid tot problemen bij de REA-scholingsinstituten, zij constateert dat er geen duidelijke prognose bestaat en geeft aan dat de betreffende doelgroep gebruik moet kunnen maken van scholing en expertise. De regering wordt gevraagd om

- een meerjarige prognose op te stellen ten aanzien van de verwachte groei of afname van deze doelgroep;

- aan de hand van deze prognose inzichtelijk te maken in hoeverre de beschikbare budgetten toereikend zijn voor kwalitatief verantwoorde scholing en aanbod van expertise, alsmede om een plan van aanpak voor de continuering daarvan;

- de Kamer daarover voor de begrotingsbehandeling 2008 te informeren. Met deze brief geven wij onze reactie.

Wij willen onze reactie plaatsen in het kader van de brief over de participatie van jongeren met beperkingen zoals die op 28 september aan uw Kamer is aangeboden.1 In deze brief heeft het kabinet aangegeven langs drie lijnen actie te willen ondernemen onder meer met betrekking tot scholing en re-integratie.
Hierna geven wij voor elk van de domeinen aan langs welke weg de REA-scholingsinstituten met hun specifieke expertise kunnen inspelen op scholing en re-integratie. Tevens geven wij onze meerjarige prognose voor het subsidieplafond.


1 Brief van de Minister van SZW, Kamerstukken II 2007/08, 31 224, nr. 1.

Ons kenmerk SV/AB&C/07/36018

Zowel in het scholingsdomein als in het domein van participatie aan de arbeidsmarkt (re- integratie) is het uitgangspunt `regulier wat regulier kan'. Voor de doelgroep is het gewenst om (ondersteund met daartoe geëigende faciliteiten) zoveel mogelijk in de normale situatie op te groeien en onderwijs en scholing te volgen. Regulier onderwijs in de regio en met leeftijdsgenoten leidt ertoe dat jongeren met een beperking zoveel mogelijk opgroeien in een gelijke omgeving als andere jongeren. Ook deelname aan reguliere re-integratietrajecten heeft de voorkeur. Indien de faciliteiten voor de betreffende groep te belastend c.q. te complex zijn, is men op de Subsidieregeling scholing voor jongeren met ernstige scholingsbelemmeringen aangewezen.

Faciliteiten in het onderwijsdomein
Leerlinggebonden financiering
Vanaf 1 januari 2006 is door het ministerie van OCW de leerlinggebonden financiering (LGF, rugzakje) voor het middelbaar beroepsonderwijs geïntroduceerd. Doel hiervan is om jongeren met een handicap zoveel mogelijk binnen het reguliere beroepsonderwijs te houden. Met het rugzakje worden de extra kosten gefinancierd die hiervoor nodig zijn. De regionale opleidingencentra (roc's), agrarische opleidingencentra (aoc's) en vakinstellingen ontvangen een leerlinggebonden budget (`een rugzakje') voor iedere geïndiceerde, gehandicapte deelnemer. Hiervan is ongeveer 50% bestemd voor ambulante begeleiding. In 2007 is het beschikbare bedrag voor LGF in de onderwijsbegroting met 3,5 mln. verhoogd ten opzichte van 2006, tot een bedrag van 9,6 mln.

Intensivering samenwerking
De (v)so-scholen kunnen - in overleg met het roc - in de huidige situatie al de deskundigheid i.c. de ambulante begeleiding inkopen bij de REA-scholingsinstituten als zij de gewenste ambulante begeleiding niet zelf kunnen leveren of indien de ambulante begeleider niet over de vereiste deskundigheid beschikt. Op deze wijze worden de REA-scholingsinstituten nu al bij de ambulante begeleiding van gehandicapte deelnemers in het beroepsonderwijs betrokken. Om de samenwerking tussen (v)so-scholen, roc's en REA-scholingsinstituten te bevorderen en te intensiveren, zal OCW eenmalig een bedrag van 122.000 beschikbaar stellen. Hiervoor worden onder andere kwaliteitsinstrumenten ontwikkeld, regionale bijeenkomsten georganiseerd, good practices van inhoudelijke samenwerking/afstemming tussen REA- scholingsinstituten, roc's en scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs geïnventariseerd en verspreid en regionale modellen ontwikkeld voor samenwerkingsafspraken tussen genoemde partijen. Daarnaast wordt de voorgenomen samenwerking vastgelegd in een intentieverklaring. Met de WEC-Raad en de MBO Raad is voorts afgesproken de eventuele afschaffing van de gedwongen winkelnering van de inkoop van ambulante begeleiding te betrekken bij de herstructurering van het (voortgezet) speciaal onderwijs (passend onderwijs). Indien dit wordt gerealiseerd wordt het voor roc's mogelijk om rechtstreeks expertise bij de scholingsinstituten in te kopen.

---

Ons kenmerk SV/AB&C/07/36018

Overig zorgbeleid
Naast het specifieke beleid voor gehandicapte deelnemers voert OCW een breder beleid om voortijdige schooluitval tegen te gaan. Hiervoor heeft OCW naar aanleiding van Interdepartementaal Beleidsonderzoek BVE (IBO BVE) extra middelen aan de instellingen verstrekt om jongeren die extra zorg nodig hebben binnen de instellingen te kunnen behouden. Daarnaast is OCW voornemens meerjarige resultaatafspraken te maken met scholen voor voortgezet onderwijs, roc's en gemeenten over terugdringing van het aantal voortijdige schoolverlaters. Het is de bedoeling dat scholen een bijdrage krijgen naar rato van het daadwerkelijk aantal verminderde voortijdige schoolverlaters.

Faciliteit combinatie van scholing en re-integratie
Reguliere instrumenten
Het beleid met betrekking tot de re-integratie van Wajongers richt zich zowel op de doelgroep zelf als op de werkgevers. Het UWV helpt bij het vinden van een baan. Werkgevers en Wajongers kunnen daarbij van een scala aan instrumenten gebruik maken. Daaronder vallen scholing, subsidies, jobcoaches, no risk polis, premiekorting en loondispensatie en -suppletie. Scholing wordt zo goed mogelijk afgestemd op de jongere en de baan. Het UWV, de werkgever en de Wajonger bepalen in overleg welke scholing, gericht op werk, wordt ingezet. Voor re-integratie kan zowel een regulier traject als een IRO-traject worden ingezet.

De Subsidieregeling scholing jonggehandicapten met ernstige scholingsbelemmeringen Voor een aantal jongeren is het niet mogelijk om binnen de reguliere situatie scholing te volgen, c.q. bieden de bovengenoemde faciliteiten voor re-integratie onvoldoende soelaas. De Subsidieregeling scholing jonggehandicapten met ernstige scholingsbelemmeringen heeft als doel om door inzet van expertise maatwerk te bieden in scholing gecombineerd met re- integratie voor de jonggehandicapte met ernstige scholingsbelemmeringen. Sinds 1 januari