'Verder leren tot je 80ste' verkozen tot beste commercial
Commercials op TMF en MTV :
'Verder leren tot je 80ste' verkozen tot beste commercial
Hoofdprijswinnaar van de wedstrijd van de campagne 'Verder leren dan je neus lang is' is Hicham Chourak uit Geldermalsen. Zijn filmpje 'Verder leren tot je 80ste' is verkozen tot beste commercial en wordt daarom geproduceerd en op 1 en 2 december aanstaande uitgezonden op de muziekzenders TMF en MTV. Chourak ontving de prijs vanmiddag uit handen van staatssecretaris Marja van Bijsterveldt (Onderwijs). De prijs voor het filmpje dat het meest bekeken is op internet, gaat naar David Heemstra uit Hoogeveen. Voor zijn film 'Basketbal' ontving hij vanmiddag uit handen van Jörgen Raymann de 'gepimpte' scooter, die tijdens de campagne is gebruikt.
Leerlingen bekend maken met de nieuwe wet waarin staat dat zij moeten doorleren tot hun 18e, tenzij ze in het bezit zijn van een mbo-2, havo-, of vwo-diploma. Zo luidde de opdracht van de wedstrijd van de campagne 'Verder leren dan je neus lang is', de campagne van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Om de nieuwe wet te promoten maakte Hicham Chourak uit Geldermalsen een reclamefilmpje waarin een groep senioren wordt gevolgd op school. Al propjesgooiend, sms-end en I-pod luisterend, spreekt een verraste docent de klierende ouderen toe: 'Je moet doorleren tot je 18e, niet tot je 80ste!' De hoofdrolspelers in de reclamefilm van Chourak zijn vrijwilligers van de Culemborgse welzijnorganisatie ELK: gastvrouwen van het dienstencentrum, vrijwilligers van de zogenaamde 'eetpunten' en leden van de biljartclub.
De jury prees de creativiteit van filmmaker Chourak. Volgens staatssecretaris Van Bijsterveldt is Chourak er in geslaagd leerlingen op een heldere en humoristische manier te wijzen op het feit dat zij moeten doorleren tot hun 18e, tenzij ze een mbo-2, havo-, of vwo-diploma op zak hebben.
Winnaar van de 'gepimpte' scooter, die Jörgen Raymann tijdens de publiekscampagne intensief heeft gebruikt, is de Hoogeveense David Heemstra. In zijn filmpje wordt een basketballende schoolverlater haarfijn uitgelegd dat het halen van een diploma belangrijker is dan alleen maar basketballen.
De tweede prijs is gewonnen door Bob Los uit Hellevoetsluis. Met zijn videoclip 'Lennard Leerplicht' heeft hij de ghettoblaster gewonnen die Jörgen Raymann gebruikte tijdens de campagne.
Noot voor redacties (