Gehandicaptenzorg kan beter door kleinschaligheid en inspraak cliënt

06/11/2007 15:15



Chronisch Zieken en Gehandicapten Raad



Veel instellingen in de gehandicaptenzorg leveren zorg van onvoldoende kwaliteit. Dat blijkt uit het vandaag verschenen rapport over de gehandicaptenzorg van de Inspectie voor de Gezondheidszorg. De Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (CG-Raad), de Landelijke Federatie Belangenverenigingen Onderling Sterk (LFB) en het Landelijk Steunpunt cliëntenRaden (LSR) vinden dat instellingen meteen maatregelen moeten nemen.

Het rapport van de inspectie laat zien dat 25% van de instellingen ver onder de maat presteert. 50% van de instellingen presteert onvoldoende maar kan met een aantal gerichte ingrepen een voldoende zorgniveau halen. Deze situatie is voor de veiligheid van cliënten onacceptabel. De cliëntenorganisaties vinden daarom, dat de instellingen heel snel maatregelen moeten treffen om de zorg op peil te brengen. Dat moet gebeuren in overleg met de cliëntenraden. De inspectie moet er scherp op toezien, dat de situatie snel verbetert. Zo niet dan moeten er sancties volgen.

Goed nieuws
Het goede nieuws is dat het rapport laat zien wat de noodzakelijke voorwaarden zijn voor goede kwaliteit. De instellingen die goede zorg bieden (25%) blinken uit in: zeggenschap voor de cliënt, erkenning van eigen regie voor cliënt, kleinschaligheid en een professioneel gebruik van het zorg- en ondersteuningsplan. De slecht presterende instellingen kunnen hier bij hun verbetertrajecten meteen lering uit trekken.

Zeggenschap
De drie cliëntenorganisaties vinden daarom dat eigen regie van cliënten nog meer aandacht verdient. Verder moet de (mede)zeggenschap en rechtspositie van cliënten worden versterkt. De cliëntenraad moet een sterkere, onafhankelijke positie krijgen op locatieniveau en meer bevoegdheden. De koppeling tussen cliëntenraad en verbeterpunten uit kwaliteitsonderzoek heeft in de praktijk zijn waarde bewezen. Dit dient verder benut te worden door de cliëntenraad instemmingsrecht te geven bij verbetertrajecten.

Kleinschaligheid moet verder worden bevorderd. Die is goed voor cliënten maar ook voor medewerkers en instellingen zelf. Ze verhoogt de betrokkenheid van het personeel. Dit is gezien de personele problemen die in de zorg spelen van groot belang. Ook het klachtrecht kan beter. Goed hanteerbare regelingen in begrijpelijke taal zijn nodig. Tot slot moet de functie van de cliëntvertrouwenspersoon wettelijk verankerd worden.





http://CG-Raad.nl

http://www.cg-raad.nl