Koninklijk Horeca Nederland

Blaauw Meest Markante Horecaondernemer 2006-2007

Persbericht 6 november 2007
Ondernemende topkok laat gasten topgastronomie beleven Ron Blaauw Meest Markante Horecaondernemer 2006-2007 Veere, 6 november 2007 Ron Blaauw van Ron Blaauw Restaurant te Ouderkerk aan de Amstel is vandaag benoemd tot Meest Markante Horecaondernemer 2006-2007. Hij werd uit 12 regionale winnaars door een vakjury gekozen. Jurylid Joop Braakhekke: "De jury roemt het grote vakmanschap van Blaauw. In zijn restaurants beleven de gasten topgastronomie." De Markant-verkiezing wordt door Koninklijk Horeca Nederland georganiseerd in samenwerking met vakblad Horeca Entree.

Ron Blaauw leidt zijn bedrijf met een strakke organisatie zonder dat hiermee aan gastvrijheid wordt ingeboet. In Ron Blaauw Restaurant beleven de gasten topgastronomie. De keuken werkt met seizoensgebonden producten van topkwaliteit. De enorme gedrevenheid en kennis van het bedienende personeel zijn opvallend. Zij vormen samen met de keuken een eenheid, waardoor dit restaurant al 2 Michelin-sterren heeft verdiend. De steekwoorden vakmanschap, creativiteit, gastvrijheid en ambitieus zijn zeker op Ron Blaauw van toepassing zijn.

De met 2 Michelin-sterren bekroonde kok Ron Blaauw geeft zijn culinaire creativiteit ook ruim baan bij Palazzo, in Bodega de Keizer te Amsterdam en in t Amsterdammertje te Loenen. Stuk voor stuk topzaken en projecten die zeer succesvol zijn. Hij verstaat bij Palazzo als geen ander de kunst een menu tot een eenheid te laten versmelten met een wervelende theatershow. Hij is een ondernemer die zijn gezicht bijna dagelijks bij al zijn bedrijven laat zien en toch elke dag om 5 uur thuis met zijn gezin aan tafel eet.

Met deze uitverkiezing worden horecaondernemers met markante en innoverende ideeën over het ondernemerschap onderscheiden. Het is de enige, sectorbrede prijs binnen de horeca. Het hele scala aan horecabedrijven kan in aanmerking komen voor de titel de Meest Markante Horecaondernemer van een bepaalde regio. Het gaat om ondernemers die, naast dat zij hun vak uitstekend verstaan, zich onderscheiden van hun collega-ondernemers. De criteria waaraan zij minimaal moeten voldoen zijn een financieel gezond bedrijf, een goed personeelsbeleid en een goede presentatie van bedrijf en product. De kandidaten voor een Markant worden veelal voorgedragen door ondernemers, organisaties en bedrijven, die betrokken zijn bij de bedrijfstak horeca. De verkiezing wordt sinds 1992 georganiseerd.

De jury bestond dit jaar uit voorzitter Guido van Woerkom (hoofddirecteur ANWB), Jeu Claes (directeur Koninklijk Horeca Nederland), Jan Hagendoorn (Meest Markante Horecaondernemer 2005), Hans van Driem (directeur Holland Business Promotion Office), Marjon Prummel (hoofdredacteur Horeca Entree), Peter Klosse (eigenaar/gastheer van restaurant De Echoput) en Joop Braakhekke (eigenaar/gastheer van restaurants En Pluche en Le Garage).
---

Noot voor de redactie -