Nieuwe Hygiënecode op maat
Persbericht 6 november 2007
Minder lastendruk voor horecaondernemers met digitale Hygiënecode
Nieuwe Hygiënecode op maat
Veere, 6 november 2007 - Vandaag is tijdens het jaarcongres van
Koninklijk Horeca Nederland de nieuwe Hygiënecode voor de horeca
officieel overhandigd. Wolter Spaink (directeur bedrijfschap Horeca
Catering) gaf het eerste exemplaar van de nieuwe digitale code aan
Gijsbert Bianchi (vice-voorzitter Sector Restaurants Koninklijk Horeca
Nederland). De nieuwe Hygiënecode zorgt voor een vermindering van de
lastendruk bij ondernemers, terwijl de voedselveiligheid gewaarborgd
blijft. Vanaf nu kunnen alle horecaondernemers de code gaan gebruiken.
Sinds 2004 heeft Koninklijk Horeca Nederland hard gewerkt aan het
terugbrengen van de administratieve lasten op het gebied van
voedselveiligheid. De resultaten van deze inspanningen zijn door het
bedrijfschap Horeca en Catering en Koninklijk Horeca Nederland
verwerkt in deze nieuwe code, die inmiddels is goedgekeurd door
minister Klink (VWS). De belangrijkste reden voor Koninklijk Horeca
Nederland om de code te vernieuwen was het terugbrengen van de
administratieve lasten. Gijsbert Bianchi: Met het schrappen van
diverse nutteloze administratieve handelingen, zoals het invullen van
verplichte registratieformulieren, is dat doel met deze nieuwe code
bereikt. De ondernemer mag nu zelf bepalen hoe hij aantoont
voedselveilig te werken. Weg met die stapels papier uit de keuken!
Daarnaast waren er met de oude code veel bedrijven die weinig of niets
bereidden, maar wel met de complete Hygiënecode te maken kregen. De
nieuwe code bevat maatwerk en is opgebouwd uit modules, wat een groot
winstpunt is voor bedrijven die slechts beperkte handelingen
verrichten op het gebied van voedselbereiding. Bianchi: Er zijn
bedrijven die niet werken met rauwe producten of alleen voorverpakte
producten gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een café met bitterballen
op de kaart. Ondernemers hebben nu niet meer te maken met de hele
Hygiënecode, maar slechts met de onderdelen die van toepassing zijn op
hun bedrijf. Dat is echt een verbetering.
Een andere aanpassing in de code is dat de bewaartermijn voor de
meeste registratiegegevens is teruggebracht van 1 jaar naar 3 maanden.
De code is meer dan de helft korter geworden (van 136 paginas naar
hooguit 60 paginas). Bovendien is de code digitaal beschikbaar en
bevat het korte en duidelijke toepasbare werkinstructies. In de nieuwe
code zijn een beperkt aantal adviezen opgenomen. In de praktijk werden
deze adviezen door de VWA vaak als verplicht opgevat. Aanvullende
adviezen, formulieren en instructies zijn nu gratis via internet
beschikbaar gesteld. Ook voor niet-horecabedrijven, die de code ook
kunnen gebruiken.
De officiële ingangsdatum van de nieuwe Hygiënecode is 1 december
2007. Met de VWA is een overgangstermijn afgesproken van drie maanden.
Dit betekent dat horecaondernemers tot 1 maart 2008 de tijd hebben om
de nieuwe code te downloaden of aan te schaffen. Horecaondernemers
kunnen direct beginnen met het werken volgens de nieuwe code. Zij
kunnen de Hygiënecode op maat gratis samenstellen en downloaden via de
website van het bedrijfschap: www.kenniscentrumhorerca.nl.
---
Noot voor de redactie -
Koninklijk Horeca Nederland