Koninklijk Horeca Nederland

Nieuwe Hygiënecode op maat

Persbericht 6 november 2007
Minder lastendruk voor horecaondernemers met digitale Hygiënecode Nieuwe Hygiënecode op maat
Veere, 6 november 2007 - Vandaag is tijdens het jaarcongres van Koninklijk Horeca Nederland de nieuwe Hygiënecode voor de horeca officieel overhandigd. Wolter Spaink (directeur bedrijfschap Horeca Catering) gaf het eerste exemplaar van de nieuwe digitale code aan Gijsbert Bianchi (vice-voorzitter Sector Restaurants Koninklijk Horeca Nederland). De nieuwe Hygiënecode zorgt voor een vermindering van de lastendruk bij ondernemers, terwijl de voedselveiligheid gewaarborgd blijft. Vanaf nu kunnen alle horecaondernemers de code gaan gebruiken.

Sinds 2004 heeft Koninklijk Horeca Nederland hard gewerkt aan het terugbrengen van de administratieve lasten op het gebied van voedselveiligheid. De resultaten van deze inspanningen zijn door het bedrijfschap Horeca en Catering en Koninklijk Horeca Nederland verwerkt in deze nieuwe code, die inmiddels is goedgekeurd door minister Klink (VWS). De belangrijkste reden voor Koninklijk Horeca Nederland om de code te vernieuwen was het terugbrengen van de administratieve lasten. Gijsbert Bianchi: Met het schrappen van diverse nutteloze administratieve handelingen, zoals het invullen van verplichte registratieformulieren, is dat doel met deze nieuwe code bereikt. De ondernemer mag nu zelf bepalen hoe hij aantoont voedselveilig te werken. Weg met die stapels papier uit de keuken!

Daarnaast waren er met de oude code veel bedrijven die weinig of niets bereidden, maar wel met de complete Hygiënecode te maken kregen. De nieuwe code bevat maatwerk en is opgebouwd uit modules, wat een groot winstpunt is voor bedrijven die slechts beperkte handelingen verrichten op het gebied van voedselbereiding. Bianchi: Er zijn bedrijven die niet werken met rauwe producten of alleen voorverpakte producten gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een café met bitterballen op de kaart. Ondernemers hebben nu niet meer te maken met de hele Hygiënecode, maar slechts met de onderdelen die van toepassing zijn op hun bedrijf. Dat is echt een verbetering.

Een andere aanpassing in de code is dat de bewaartermijn voor de meeste registratiegegevens is teruggebracht van 1 jaar naar 3 maanden. De code is meer dan de helft korter geworden (van 136 paginas naar hooguit 60 paginas). Bovendien is de code digitaal beschikbaar en bevat het korte en duidelijke toepasbare werkinstructies. In de nieuwe code zijn een beperkt aantal adviezen opgenomen. In de praktijk werden deze adviezen door de VWA vaak als verplicht opgevat. Aanvullende adviezen, formulieren en instructies zijn nu gratis via internet beschikbaar gesteld. Ook voor niet-horecabedrijven, die de code ook kunnen gebruiken.

De officiële ingangsdatum van de nieuwe Hygiënecode is 1 december 2007. Met de VWA is een overgangstermijn afgesproken van drie maanden. Dit betekent dat horecaondernemers tot 1 maart 2008 de tijd hebben om de nieuwe code te downloaden of aan te schaffen. Horecaondernemers kunnen direct beginnen met het werken volgens de nieuwe code. Zij kunnen de Hygiënecode op maat gratis samenstellen en downloaden via de website van het bedrijfschap: www.kenniscentrumhorerca.nl.
---

Noot voor de redactie -