Kick-off FileProof-pilot 'Weginspecteur op de motor'
Toespraak | 05-11-2007 | Delft | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Meer dan ooit is ons land in de ban van de lange files. Iedereen snakt
naar een drastische oplossing om de bereikbaarheid te verbeteren. En
die komt eraan. Zoals u weet, werken we aan een kilometerprijs: een
oplossing met `state of the art'-technologie en een hoge
effectiviteit. Maar juist vanwege de ingewikkelde techniek is die
oplossing er helaas niet van vandaag op morgen. En dus moeten we nu
alle middelen aangrijpen om de files aan te pakken.
Ook daar zijn we al natuurlijk allang druk mee bezig. We hebben
allerlei manieren bedacht om met middelen die vaak eenvoudig zijn toch
voor belangrijke verbeteringen te zorgen. Ruim 40 van die maatregelen
dragen het stempel `FileProof: Fileaanpak op de korte termijn'. Bij
het programma FileProof gaat het om ideeën van de werkvloer van VenW
én om ideeën van burgers, bedrijfsleven en kennisinstellingen. Zonder
uitzondering zijn het ideeën die snel en onbureaucratisch in praktijk
kunnen worden gebracht. Ik noem bijvoorbeeld het plaatsen van
calamiteitenschermen tegen zogeheten kijkfiles, het klaar zetten van
vrachtauto's die het ZOAB schoonmaken als er olie of benzine op is
gelekt, en het inzetten van een zogeheten Groene-Golfteam, waarmee
verkeerslichten beter worden afgesteld zodat de doorstroming
verbetert. Deze drie projecten leiden aanwijsbaar tot een betere
bereikbaarheid.
We blijven altijd op zoek naar dit soort slimme, effectieve
oplossingen. Daarom bestaat binnen FileProof, het project License to
Test. Een project waar Rijkswaterstaters slimme ideeën kunnen indienen
die bijdragen aan de bereikbaarheid en die ook snel en daadkrachtig in
praktijk worden getoetst. We moeten elke kans om de files te
verminderen met beide handen aangrijpen. Ik ben dan ook blij dat we
vandaag een begin maken met nog zo'n oplossing. Want we zijn hier om
een proef te starten met weginspecteurs op de motor.
Rijkswaterstaat maakt al sinds enkele jaren gebruik van
weginspecteurs. Inmiddels zijn er daar al 350 van. Vaak zijn ze als
eersten ter plekke wanneer zich een incident op het hoofdwegennet
heeft voorgedaan. Het zijn graag geziene waterstaters, die de eerste
hulp verlenen, andere hulpverleners informeren en het verkeer
regelen.
Op deze manier samen met hulpdiensten en verzekeraars een incident
afhandelen noemen we incidentmanagement, een aanpak die Verkeer en
Waterstaat in 1995 heeft overgenomen van de Verenigde Staten.
Inmiddels behoort ons land tot de wereldtop in deze tak van sport. En
we werken nog elke dag aan verbeteringen. Vandaag is daar het
zoveelste bewijs van.
Waar draait het om? Hoe eerder weginspecteurs op de plaats van een
incident aanwezig zijn, hoe sneller ze dat incident kunnen afhandelen
en des te sneller de verkeershinder achter de rug is. Helaas gaat dat
niet altijd zo snel als we zouden willen, bijvoorbeeld omdat er geen
vluchtstrook beschikbaar is of omdat die in gebruik is als
spitsstrook. Weginspecteurs met dienstwagens komen in deze gevallen
soms in de file terecht die door het incident zijn ontstaan.
Dus wat is er nu slimmer dan de weginspecteurs hun werk op de motor te
laten doen? Volgens mij is het het ei van Columbus. Of dat zo is, moet
de proef het komende jaar uitwijzen. De proef wordt gehouden in de
regio's Rotterdam en Utrecht. We kijken vooral naar de aanrijdtijden,
de effecten die de motorinspecteurs hebben op de doorstroming van het
verkeer na een incident, en de ARBO- en veiligheidsaspecten.
De weginspecteurs die straks met de motor de weg op gaan, hebben een
rijopleiding op maat gevolgd. Hun opleiding is vergelijkbaar met die
van de motormannen en -vrouwen van het Korps Landelijke Politie
Diensten. De motor en de uitrusting zijn speciaal voor deze taak
geschikt gemaakt. Daardoor zijn de inspecteurs niet alleen snel, maar
ook veilig. En ze zijn er helemaal voor toegerust om de weggebruikers
optimaal van dienst te zijn.
Let wel: het gaat dus om een proef. Die zal uitvoerig worden
geëvalueerd, en pas daarna is het misschien tijd om in heel Nederland
weginspecteurs op de motor te introduceren. Wat de proef ons in elk
geval laat zien is dat we ons, volgens FileProof-recept, praktisch
opstellen als het erom gaat verstoringen in het verkeer zo snel
mogelijk weg te werken. En dat we geen middel schuwen, hoe bedrieglijk
eenvoudig of voor de hand liggend ook. Dat moet ook, want files zijn
ergerlijk, milieuvervuilend en slecht voor de economie. Maar dat wist
u natuurlijk allang.
Dames en heren,
Natuurlijk zou het fantastisch zijn als we volgend jaar kunnen zeggen
dat de proef geslaagd is. In elk geval is het goed nieuws dat die nu
van start gaat. Ik wil graag iedereen bedanken die deze proef mogelijk
heeft gemaakt. En ik wens de eerste zes weginspecteurs op de motor
alvast veel succes. Ik hoop dat ze de filedraak een flinke steek
zullen toebrengen.
Dank u wel.
Verwante onderwerpen
* Filebestrijding
Ministerie van Verkeer en Waterstaat