Duurzame planning noodzakelijk voor verbeteren Nederlandse infrastructuur
De wegen staan vol en de files worden steeds langer. Politici roepen
om het hardst dat zij degene zijn die dit probleem 'wel even' zullen
oplossen. 'Bijna onmogelijk', zegt Jos Arts, bijzonder hoogleraar
Infrastructuur en Milieu aan de Rijksuniversiteit Groningen. 'De
problematiek is complex, dus ook de antwoorden zijn niet eenvoudig.'
Duurzame planning, daarin ligt volgens Arts de oplossing. 'Simpeler en
sneller wordt het niet. Maar als we breder kijken en ons in de
planning richten op duurzaamheid, krijgen we de boel zeker weer op
gang.' Arts houdt zijn oratie op 6 november 2007.
De problemen rond infrastructuur in Nederland zijn in rap tempo steeds
complexer geworden. Iedereen wil in de auto zitten én lekker door
kunnen rijden. Maar tegelijkertijd wil niemand zijn achtertuintje
kwijt aan nieuwe of bredere wegen. 'Nederlanders vinden een eigen auto
vreselijk belangrijk', merkt Arts. 'Ik rij dus ik ben, is het credo.
Dus zolang niemand uit die auto wil komen, is het noodzakelijk te
werken aan een betere infrastructuur.'
Vastlopende planvorming
Dat veel planstudies rond het Nederlandse wegennet vastlopen is niet
verwonderlijk vindt Arts: 'Het gaat om grote belangen als gezondheid
en eigendom, waarin diverse partijen er een verschillende mening op na
houden.' Luchtverontreiniging en lawaai, schaarse ruimte,
woon-werkverkeer en economie zijn allemaal factoren die meespelen.
Daarbij wordt het dilemma tussen infrastructuur en milieu alsmaar
groter.
Worstelbenadering
Een deel van het milieuprobleem zal zich in de loop der jaren
'vanzelf' oplossen verwacht Arts, omdat auto's steeds schoner en
zuiniger worden. Maar daarmee ben je er natuurlijk nog lang niet. Want
hoe schoon en zuinig een auto ook is, als hij in de file staat is er
sprake van verspilling. Tot op heden reageert de overheid op deze
problemen door harder te werken. Een worstelbenadering noemt Arts dit:
'De procedures worden bekort, er worden allerlei beloftes gedaan en
plannen worden doorgeduwd. Er blijft echter weerstand en
belanghebbenden gaan succesvol naar de rechter. Het is duidelijk dat
dit niet tot het gewenste resultaat leidt.'
Duurzame oplossing
Arts: 'Bij eenvoudige projecten kun je volstaan met eenvoudige
oplossingen. Maar heb je het over situaties die al jaren vastgelopen
zijn en waar sociaal-economische ontwikkelingen en milieubelangen
ernstig conflicteren, dan is het noodzakelijk om te zoeken naar een
duurzame oplossing. Dat gaat niet in één besluit. Een complex probleem
vraagt om een brede, gevarieerde en duurzame oplossing. Door breder te
kijken in tijd, ruimte en vooral ook de betrokken partijen.'
Log instrumentarium
Het is noodzakelijk om de rol van de overheid te veranderen, vindt
Arts: 'Besluitvorming rond infrastructuur is vooral een langdurig en
ingewikkeld juridisch proces geworden. Rijkswaterstaat beschikt over
een ruim instrumentarium en vervult zelf vele rollen van ontwikkelen,
onderzoeken, besluiten en uitvoeren. Dat moet anders. Rijkswaterstaat
is al lang niet meer almachtig en moet af van zijn suikeroom-syndroom.
Laat anderen mee ontwikkelen, meebeslissen én betalen.'
Meervoudig ruimtegebruik
Arts: 'Zet vanaf het eerste moment niet de weg centraal, maar het
gebied! Wat zijn de mogelijkheden voor meervoudig ruimtegebruik?
Verken wat nodig is voor de ontwikkeling van een gebied en leg dit
vast in een strategische visie met heldere afspraken waarbij rekening
wordt gehouden met toekomstige ontwikkelingen.' Ook kan de markt meer
betrokken worden. Als je in een vroeg stadium diverse marktpartijen
betrekt en de aanbesteding vervlecht met milieueffectrapportage en
planprocedures kan volgens Arts een proces ontstaan van marktwerking
waarbij innovatieve alternatieven worden ontwikkeld die ook rekening
houden met toekomstig beheer en onderhoud. 'Dàt is relevant voor de
omwonenden'.
Creëer een markt
De verantwoordelijkheid voor de infrastructuur is bij de overheid
terechtgekomen, omdat er geen markt voor bestaat. Voor
projectontwikkelaars zijn wegen op zich altijd minder interessant
geweest. 'Maar stel je als overheid geld beschikbaar voor inventieve,
creatieve en vooral ook duurzame oplossingen waarin weginfrastructuur
wordt gecombineerd met kantoren of woningen, dan creëer je een markt.
Zo komt de overheid weer in haar eigen, oorspronkelijke rol terecht:
beoordelen en controleren om het algemeen belang te borgen in plaats
van ontwikkelen.'
Curriculum Vitae
Jos Arts (Groningen, 1967) studeerde sociale geografie en planologie
aan de Rijksuniversiteit Groningen en promoveerde in 1998 aan de RUG.
Na zijn promotieonderzoek ging hij als onderzoeker en adviseur werken
bij Rijkswaterstaat, eerst bij Tracé/m.e.r.-centrum, later als hoofd
van de afdeling Infrastructuur en Milieumaatregelen, tegenwoordig als
Topadviseur Leefomgeving. /MS
Noot voor de pers
De complete tekst van de rede is te downloaden
Rijksuniversiteit Groningen