Antwoorden op kamervragen van Van Gerven over de gevolgen van de overheveling van de ggz en de invoering van het DBC-systeem per 1 januari 2008 voor vrijgevestigde psychotherapeuten, psychiaters en psychologen
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
CZ/CGG-K-U-2804278
5 november 2007
Antwoorden van minister Klink op kamervragen van het Kamerlid Van
Gerven (SP) over de gevolgen van de overheveling van de ggz en de
invoering van het DBC-systeem per 1 januari 2008 voor vrijgevestigde
psychotherapeuten, psychiaters en psychologen (2070800130).
Vraag 1
Wat is uw reactie op het feit dat door de invoering van het Diagnose
Behandeling Combinatie-systeem (DBC) en de overheveling van ggz naar
de Zorgverzekeringswet vrijgevestigde psychotherapeuten, psychiaters
en psychologen in grote liquiditeitsproblemen komen, doordat de DBC's
pas achteraf gefactureerd mogen worden waardoor vrijgevestigden circa
vijf maanden geen inkomsten hebben? 1)
Antwoord 1
Inderdaad wordt vanaf 1 januari een andere bekostigingssystematiek
gebruikt waarbij zorgaanbieders eerst de volledige behandeling
afronden en daarna met een afgesloten DBC de geleverde zorg
declareren.
Het is onjuist dat vrijgevestigden de eerste 5 maanden van 2008 zonder
inkomsten zouden zitten. Vanaf 1 januari 2008 kunnen DBC's (die
bijvoorbeeld ergens in 2007 zijn gestart) worden afgesloten en
gedeclareerd. Hierbij geldt dat de activiteiten in 2007 nog door het
zorgkantoor worden uitbetaald, vanuit het AWBZ-regime. Bij deze
zogenoemde `overloop'-DBC's worden deze inkomsten uit 2007 natuurlijk
wel verrekend met het tarief van de volledige DBC. Het restant kan dan
in 2008 worden gedeclareerd. Dit betekent dus dat de activiteiten die
in 2008 zijn uitgevoerd, gewoon gedeclareerd kunnen worden.
Het is wel zo, dat begin 2008, een vertraging in de declaratiestroom
kan ontstaan. Ik kijk samen met partijen, hoe we desondanks kunnen
zorgen dat geen financiële problemen kunnen ontstaan voor
vrijgevestigden. Daarbij hebben we een gezamenlijke
verantwoordelijkheid: verzekeraars, aanbieders en VWS. Een
mogelijkheid voor het tijdelijk wegvallen van liquiditeit is het maken
van bevoorschottingsafspraken. Mochten deze afspraken ontbreken dan
heeft de Nederlandse Zorgautoriteit een beleidsregel voorschotten en
rentevergoeding onderhanden DBC's GGZ opgesteld (CA-200), waarbij de
zorgaanbieder rentekosten van een mogelijk krediet kunnen
doorberekenen aan de zorgverzekeraar.
Vraag 2
Onderschrijft u de verwachting van de Nederlandse Vereniging van
Vrijgevestigde Psychotherapeuten dat de overheveling van de GGZ en de
invoering van het DBC-systeem een koude sanering tot gevolg zal hebben
waarbij één op de vijf vrijgevestigden zijn praktijk gaat sluiten?
Antwoord 2
Er zijn naar schatting 1.850 vrijgevestigde psychotherapeuten en
psychiaters. Uit een recente steekproef onder 250 zelfstandig
gevestigde psychotherapeuten en psychiaters (rapport dd. 15 mei 2007)
blijkt dat 13 % van de vrijgevestigden per januari 2008 niet verwacht
in DBC's te gaan registreren. Dat is gemiddeld 1 op de 8
vrijgevestigden. Een klein deel van deze 13% heeft aangegeven vanwege
de leeftijd vervroegd met de praktijk te zullen stoppen en een deel
tracht bij een instelling in dienst te treden. Van deze laatste groep
heeft een deel aangegeven dat wanneer de DBC systematiek is
uitgekristalliseerd, hij/zij weer een eigen praktijk start.
Daarbij is mijn verwachting dat een deel van deze vrijgevestigden,
wanneer het inkomen daadwerkelijk afhankelijk is van de DBC
systematiek, alsnog per 1 januari over zal gaan op de DBC systematiek.
Vraag 3
Is het waar dat GGZ-instellingen wel bevoorschot worden en dat hun
huidige budget gegarandeerd is voor 2008? Betekent dit niet meten met
twee maten? Kunt u uitleggen waarom de vrijgevestigden niet
bevoorschot worden?
Vraag 4
Bent u bereid vrijgevestigden op eenzelfde wijze te behandelen als
instellingen zodat vrij- gevestigden geen geld bij een bank hoeven te
lenen om in hun levensonderhoud te voorzien? Zo neen, waarom niet?
Antwoord 3 en 4
Voor vrijgevestigden en ggz instellingen geldt dat een mogelijke
bevoorschotting tussen zorgverzekeraar en aanbieder moet worden
afgesproken. Wanneer geen bevoorschotting afspraken zijn gemaakt
zullen zowel instellingen als vrijgevestigden zich tot de mogelijkheid
van een krediet moeten wenden, waarbij ook de eerder genoemde
beleidsregel renteheffing geldt (zie antwoord op vraag 1). Voor
vrijgevestigden geldt een hoger compensatie tarief dan voor
instellingen.
Ook is er geen sprake van dat een ggz instelling een gegarandeerd
budget heeft voor 2008. Er geldt een vangnet dat prijsverschillen
corrigeert. Instellingen kunnen op basis van de oude parameters
afspraken met zorgverzekeraars maken. Het prijsverschil met de nieuwe
DBC-tarieven wordt in 2008 door middel van een verrekentarief
gecorrigeerd. Er is dus geen sprake van een gegarandeerd budget,
instellingen moeten immers ook volume-afspraken maken en waarmaken.
Vraag 5
Wat zijn de structurele uitgaven (incidenteel en jaarlijks) die de
vrijgevestigden kwijt zijn aan administratieve lasten en de aanschaf
van nieuwe automatiseringssystemen ten gevolge van de overheveling en
het DBC-systeem? Wat is de gemiddelde jaaromzet van een vrijgevestigde
psychotherapeut, psychiater en psycholoog? Welk percentage van de
omzet is men kwijt aan deze nieuwe bureaucratie? Wat is uw mening
hierover?
Antwoord 5
Ik heb recent onderzoek laten uitvoeren naar de administratieve lasten
die gepaard zijn gegaan met de invoering van de DBC systematiek in de
ggz. Uit dit onderzoek komt naar voren dat de incidentele
administratieve lasten voor de ZGP'ers neer komt op 10.000 euro per
praktijk. De jaaromzet van een zelfstandig gevestigde praktijk wisselt
sterk omdat deze afhankelijk is van de hoeveelheid uren geleverde
zorg. En navenant is het lastig de administratieve lasten in een
percentage van de omzet uit te drukken. Bij beschouwing van het totale
ggz budget (3,1 miljard euro), kan berekend worden dat de de netto
toename aan administratieve lasten minder dan 1 procent bedraagt.
In gezamenlijkheid met de sector is gekozen voor een vergroting van de
transparantie. Daarvoor is in de afgelopen paar jaar een zeer grote
inhaalslag gemaakt op het gebied van ICT, ook in de vrijgevestigde
praktijk. De DBC systematiek is gedetailleerder dan de voorgaande AWBZ
financiering. Deze gedetailleerdheid is nodig om tot vergelijkbare
zorgproducten te kunnen komen zoals dat nodig is onder de
Zorgverzekeringswet. Het klaarstomen voor de overheveling en de
invoering van de DBC systematiek heeft de ggz de afgelopen twee jaar
belast, met name doordat ICT systemen veelal verder doorontwikkelt
moe(s)ten worden. In de doorontwikkeling van de DBC GGZ software is
duidelijke progressie te zien. Zo is de gebruiksvriendelijkheid van de
systemen vergroot, waardoor de hoeveelheden tijd die men de afgelopen
twee jaar kwijt is geweest aan de invoering van de DBCs zal
verminderen.
Vraag 6
Wat is uw mening omtrent het feit dat Zorgverzekeraars Nederland de
eigenbijdrageregeling in het DBC-systeem onuitvoerbaar acht? 2)
Antwoord 6
Ik heb kennis genomen van het standpunt van ZN. Ik ben nog niet
overtuigd van de volledige onuitvoerbaarheid. Ik ben in overleg met de
sector om het systeem van eigen bijdragen en de geschatte opbrengsten
te handhaven.
1) Nederlandse Vereniging van Vrij Gevestigde Psychotherapeuten.
Lunchbijeenkomst Den Haag, 12 september 2007
2) Zorgverzekeraars Nederland, brief aan het ministerie van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport betreffende Eigen bijdrage
psychotherapie, 7 september 2007.