Mededeling rechten van de energieconsument
Mededeling van de Commissie: Naar een Europees Handvest betreffende de
rechten van de energieconsument
Datum Commissiedocument: 5 juli 2007
Nr. Commissiedocument: COM(2007)386 final
Pre-lex: http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=nl
&DosId=195928
Nr. impact-assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board:
niet beschikbaar
Behandelingstraject Raad: geen
Eerstverantwoordelijk ministerie: EZ
* Essentie voorstel
* Nederlandse positie
* Subsidiariteit en proportionaliteit
Essentie voorstel
In deze mededeling geeft de Commissie een eerste aanzet tot een
"Europees handvest betreffende de rechten van de energieconsument".
Hiermee doet de Commissie haar belofte van eerder dit jaar gestand. De
mededeling bevat eveneens een uitnodiging tot deelname aan de publieke
consultatie, die eind september zal aflopen. Na afloop van het
consultatieproces, zal de Commissie een tweede mededeling publiceren,
waarin de finale versie van het handvest zal zijn opgenomen.
Uitgangspunt van de mededeling is de gedachte dat marktmechanismen
alleen de belangen van consumenten in de energiemarkt niet volledig
kunnen verzekeren. Hiertoe zijn in de gas-en elektriciteitsrichtlijnen
(2003/55 en 2003/54) reeds serviceverplichtingen en consumentenrechten
opgenomen. In het door de Commissie voorgestelde handvest, worden deze
rechten in één document samengevat en worden suggesties gedaan voor
elementen ter aanvulling van deze rechten om zo de positie van
consumenten op de energiemarkt te verbeteren.
Nederlandse positie
Nederland staat op hoofdlijnen positief tegenover een handvest
betreffende de rechten van de energieconsument. Het door de Commissie
voorgestelde handvest sluit goed aan bij de Nederlandse visie op de
rechten van de energieconsument. Alle door de Commissie in de
mededeling genoemde regels, die op basis van Europese regelgeving
uiterlijk per 1 juli 2007 hadden moeten zijn geï mplementeerd, zijn
reeds tussen 1998 en 2002 in Nederlandse wetgeving omgezet.
Ook de meeste van de elementen die worden genoemd als mogelijk te
implementeren regelgeving zijn al op een of andere manier vastgelegd
in Nederlandse regelgeving. Hetzij in wetgeving, hetzij in lagere
regelgeving of in codes van de toezichthouder op de energiemarkt, de
DTe.
De voorstellen op het gebied van informatie over het individuele
energieverbruik en het stimuleren van energiebesparing (door middel
van o.a. de slimme meter) worden door Nederland geïmplementeerd in
wetsvoorstellen die later dit jaar bij de Tweede Kamer zullen worden
ingediend.
Dit betekent dat Nederland op basis van de voorstellen van de
Commissie nauwelijks tot geen extra regelgeving hoeft te introduceren.
Voor een deel laat de Commissie ruimte voor zelfregulering en ook dat
sluit goed aan bij het vigerende Nederlandse beleid. Nederland is in
hoofdlijnen dan ook positief over het voorstel om een handvest
betreffende de rechten van de energieconsument vast te stellen.
Nederland is geen voorstander van de voorstellen voor aanvullende
sociale maatregelen; de Commissie stelt voor om beleid te ontwikkelen
om de positie van energieconsumenten met een slechte financiële
positie te verbeteren (bijvoorbeeld door mensen in een financieel
zwakke situatie korting te geven op de energierekening). Nederland
heeft een algemeen sociaal beleid dat gericht is om de positie van
zwakkeren in de samenleving te verbeterenen geen sectorspecifiek
beleid.
Nederland hecht eraan dat er ruimte blijft bestaan voor de lidstaten
om zelf te besluiten op welke wijze sociaal beleid wordt verankerd
Subsidiariteit en proportionaliteit
In het voorgestelde handvest geeft de Commissie een uiteenzetting van
bestaande communautaire wetgeving ten aanzien van consumentenrechten
en de verplichtingen van energieleveranciers. Daarnaast wordt
aangegeven waarmee de autoriteiten rekening zouden moeten houden bij
de implementatie en toepassing van bestaande communautaire wetgeving,
alsmede voorstellen voor aanvullingen op bestaande rechten die (a)
onder de verantwoordelijkheid van de lidstaten vallen en (b) kunnen
worden bereikt door zelfregulering. De Commissie doet op dit moment
nog geen voorstellen voor concrete wet- en regelgeving.
Er wordt in de mededeling aandacht besteed aan allerlei aspecten van
energiebeleid die voor consumenten van belang zijn. Dit omvat zaken
als het recht op levering, contracten, prijzen, tarieven en
monitoring, vrije keuze van leverancier, informatieverstrekking,
klachten, vertegenwoordiging, en sociale maatregelen. De meeste
maatregelen die de Commissie voorstelt om de positie van consumenten
op de energiemarkt te verbeteren, zijn op dit moment al in Nederland
geïmplementeerd, of worden in de nabije toekomst geïmplementeerd.
Nederland oordeelt op hoofdlijnen positief over de subsidiariteit en
proporitonaliteit van het voorgestelde handvest . De maatregelen zijn
bedoeld om de belangen van de Europese energieconsument in een
Europese, geliberaliseerde energiemarkt te kunnen waarborgen. Dit kan
alleen op effectieve en efficiënte wijze, als maatregelen, evenals de
regelgeving ten aanzien van de vorming van een Europese energiemarkt,
op Europees niveau tot stand komen. Op een Europese energiemarkt moet
het vertrouwen van de consument worden vergroot en het handvest biedt
daarvoor de juiste maatregelen. Daarnaast, zijn veel van de
voorgestelde acties onderdeel van het acquis en gaan over het algemeen
niet verder dan noodzakelijk.
Ten aanzien van de voorstellen voor aanvullende sociale maatregelen
oordeelt Nederland negatief over subsidiariteit en proportionaliteit.
De Commissie stelt voor dat lidstaten dat lidstaten een definitie van
kwetsbare consumenten vaststellen om deze groep vervolgens te ontzien
door middel van een korting op de energierekening of gratis levering.
Sociaal beleid kan beter op nationaal niveau worden vastgesteld,
aangezien het erg verbonden is met nationale omstandigheden. Daarnaast
hecht Nederland eraan dat er ruimte blijft bestaan voor de lidstaten
om zelf te besluiten op welke wijze sociaal beleid wordt verankerd.
De genoemde optie om kwetsbare consumenten te ontzien door middel van
een korting op de energierekening of gratis levering, kan kosten voor
de Rijksoverheid met zich meebrengen en gaat in tegen het huidige
Nederlandse beleid, waarbij geen specifiek sociaal sectoraal beleid
(voor energie) gevoerd wordt.
* Ministerie van Buitenlandse Zaken
* Bezuidenhoutseweg 67
* Postbus 20061
* 2500 EB Den Haag
* Tel.: 070-3 486 486
* Fax: 070-3 484 848
* Internet: www.minbuza.nl
Ministerie van Buitenlandse Zaken