Senternovem


Nieuws


05-11-2007 | Persbericht: rijkswaterstaat stimuleert toepassingen waterstoftechnologie en brandstofcellen bij bouw en onderhoud.

Rijkswaterstaat zoekt naar oplossingen om schone en veilige waterstofoplossingen te ontwikkelen om vervuilende dieselaggregaten in de grond-, weg- en waterbouw op termijn te kunnen vervangen. In de pilot Waterstoftechnologie zijn in februari 2007 zes bedrijven uitgekozen, na een algemene uitvraag, om hiervoor een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren. Op de dag van Maarssen maakt Minister Eurlings bekend welke van deze zes bedrijven aan de slag mogen om een prototype te ontwikkelen.

Het gebruik van brandstofcellen en waterstof bij de energieopwekking speelt een steeds grotere rol in de duurzame energievoorziening. Deze vorm van energieopwekking is schoner, efficiënter en stiller dan het gebruik van dieselaggregaten. Wegen naar de Toekomst, het Rijkswaterstaat innovatieprogramma voor schone, veilige en betrouwbare mobiliteit, wil concrete toepassingen laten ontwikkelen. Hiermee kunnen in de toekomst geluidsoverlast en vervuilende emissies bij bouw- en onderhoudswerkzaamheden sterk worden teruggebracht.

Hierbij dragen we bij aan een beter milieu. Bovendien worden fossiele brandstoffen voor vervoer schaars. Dit maakt de ontwikkeling van schone energiebronnen noodzakelijk. Waterstoftechnologie en brandstofcellen zijn schoner en stiller. Samen met Senternovem en het Ministerie van Economische zaken geeft Verkeer & Waterstaat in deze pilot een impuls aan de transitie naar een waterstofeconomie door de markt zelf toepassingen hiervoor te laten ontwikkelen.

De pilot `Waterstoftoepassingen en brandstofcellen' is opgezet volgens de aanpak van het Small Business Innovation Research (SBIR) programma. Dit is een programma, waarbij de overheid innovatief onderzoek op maatschappelijke thema's aan het bedrijfsleven stimuleert. Het programma wil vooral kleine en middelgrote bedrijven uitdagen tot het doen van grensverleggend onderzoek en te komen met innovatieve oplossingen.
Wat levert het op?

Met het gebruik van brandstofcellen als elektriciteitsvoorziening voor bijvoorbeeld alle tekstwagens in Nederland verminderen we de uitstoot van CO2 met 10.000 ton per jaar oftewel de uitstoot van 5.000 SUVs per jaar. Als alle tijdelijke en noodverlichting zijn stroom krijgt uit een brandstofcelaggregaat vermindert dat de CO2 uitstoot met 1.000.000 ton CO2, te vergelijken met de uitstoot van een half miljoen SUVs.

Wat gaan we doen?

Drie bedrijven zijn door een vakjury uitgekozen om een prototype te ontwikkelen. De inzendingen zijn beoordeeld aan de hand van innovativiteit, duurzaamheid en economisch perspectief

De winnende bedrijven:


1) Mobiele informatiesystemen met brandstofcel van Brimos uit Hattem

Brimosbiedt aan een prototype te ontwikkelen van een pijlwagen met brandstofcelsysteem met een zo groot mogelijke reductie van de CO2 uitstoot,door efficiënter energiegebruik en een lager gewicht van de trailer.


2)Autonoom Brandstofcelsysteem Demo van Brinkmann & Niemeijer Motoren uit Twello

Brinkman & Niemeijer Motoren bieden aan een prototype te bouwen van een informatiewagen met een brandstofcelsysteem als vervanging van de conventionele dieselgenerator.


3) Universele 16 kW PEM brandstofcel stroomaggregaat van NedStack Fuel Cell Technology uit Arnhem.

Nedstack Fuel Cell Technology en Hygear Fuel Cell Systems bieden samen aan een universele 16kW PEM brandstofcel stroomaggregaat, op basis van bio-ethanol en waterstof te bouwen, de zogenaamde Uniflex.