Senternovem
Nieuws
05-11-2007 | Persbericht: rijkswaterstaat stimuleert toepassingen
waterstoftechnologie en brandstofcellen bij bouw en onderhoud.
Rijkswaterstaat zoekt naar oplossingen om schone en veilige
waterstofoplossingen te ontwikkelen om vervuilende dieselaggregaten in
de grond-, weg- en waterbouw op termijn te kunnen vervangen. In de
pilot Waterstoftechnologie zijn in februari 2007 zes bedrijven
uitgekozen, na een algemene uitvraag, om hiervoor een
haalbaarheidsonderzoek uit te voeren. Op de dag van Maarssen maakt
Minister Eurlings bekend welke van deze zes bedrijven aan de slag
mogen om een prototype te ontwikkelen.
Het gebruik van brandstofcellen en waterstof bij de energieopwekking
speelt een steeds grotere rol in de duurzame energievoorziening. Deze
vorm van energieopwekking is schoner, efficiënter en stiller dan het
gebruik van dieselaggregaten. Wegen naar de Toekomst, het
Rijkswaterstaat innovatieprogramma voor schone, veilige en betrouwbare
mobiliteit, wil concrete toepassingen laten ontwikkelen. Hiermee
kunnen in de toekomst geluidsoverlast en vervuilende emissies bij
bouw- en onderhoudswerkzaamheden sterk worden teruggebracht.
Hierbij dragen we bij aan een beter milieu. Bovendien worden
fossiele brandstoffen voor vervoer schaars. Dit maakt de
ontwikkeling van schone energiebronnen noodzakelijk.
Waterstoftechnologie en brandstofcellen zijn schoner en stiller. Samen
met Senternovem en het Ministerie van Economische zaken geeft Verkeer
& Waterstaat in deze pilot een impuls aan de transitie naar een
waterstofeconomie door de markt zelf toepassingen hiervoor te laten
ontwikkelen.
De pilot `Waterstoftoepassingen en brandstofcellen' is opgezet volgens
de aanpak van het Small Business Innovation Research (SBIR) programma.
Dit is een programma, waarbij de overheid innovatief onderzoek op
maatschappelijke thema's aan het bedrijfsleven stimuleert. Het
programma wil vooral kleine en middelgrote bedrijven uitdagen tot het
doen van grensverleggend onderzoek en te komen met innovatieve
oplossingen.
Wat levert het op?
Met het gebruik van brandstofcellen als elektriciteitsvoorziening voor
bijvoorbeeld alle tekstwagens in Nederland verminderen we de
uitstoot van CO2 met 10.000 ton per jaar oftewel de uitstoot van
5.000 SUVs per jaar. Als alle tijdelijke en noodverlichting zijn
stroom krijgt uit een brandstofcelaggregaat vermindert dat de CO2
uitstoot met 1.000.000 ton CO2, te vergelijken met de uitstoot van een
half miljoen SUVs.
Wat gaan we doen?
Drie bedrijven zijn door een vakjury uitgekozen om een prototype te
ontwikkelen. De inzendingen zijn beoordeeld aan de hand van
innovativiteit, duurzaamheid en economisch perspectief
De winnende bedrijven:
1) Mobiele informatiesystemen met brandstofcel van Brimos uit Hattem
Brimosbiedt aan een prototype te ontwikkelen van een pijlwagen met
brandstofcelsysteem met een zo groot mogelijke reductie van de CO2
uitstoot,door efficiënter energiegebruik en een lager gewicht van de
trailer.
2)Autonoom Brandstofcelsysteem Demo van Brinkmann & Niemeijer Motoren
uit Twello
Brinkman & Niemeijer Motoren bieden aan een prototype te bouwen van
een informatiewagen met een brandstofcelsysteem als vervanging van de
conventionele dieselgenerator.
3) Universele 16 kW PEM brandstofcel stroomaggregaat van NedStack Fuel
Cell Technology uit Arnhem.
Nedstack Fuel Cell Technology en Hygear Fuel Cell Systems bieden
samen aan een universele 16kW PEM brandstofcel stroomaggregaat, op
basis van bio-ethanol en waterstof te bouwen, de zogenaamde Uniflex.