Senternovem


05-11-2007 | Aftrap voor Soepfabriek

Een continu leerproces in een praktijkomgeving waar leerlingen 'levensecht' kennis en vaardigheden verwerven, dat is de X-factory. Een initiatief dat ondersteund wordt met financiële steun vanuit Beroepsonderwijs in Bedrijf (BiB).

Foto Soepfabriek 003

De Soepfabriek, werktitel voor de X-factory, is het resultaat van samenwerking tussen het bedrijfsleven en onderwijs in de regio Uden/Veghel, ondersteund door de gemeente en provincie. In de fabriek van aardappelproducent Peka Kroef werd op 12 oktober het startsein gegeven. Financieel directeur Henry Ermers gaat in op het project: "Bedrijven in de foodsector hebben vaak problemen om voldoende technisch geschoold personeel te krijgen. Voor scholen is het lastig om passende stageplekken te vinden waar alle competenties aan bod komen. De X-factory wil daarom de aansluiting tussen leren en werken verbeteren. Dit zal vanaf 2010 plaatsvinden in een zelfstandig draaiende fabriek met als middelpunt een echte productielijn."

Cheque
Het project Soepfabriek is één van de eerste initiatieven waar de regeling Beroepsonderwijs in Bedrijf subsidie aan heeft toegekend. De presentatie is daarom uitgekozen als startbijeenkomst van de BiB-regeling en werd bezocht door secretaris-generaal Chris Buijink van Economische Zaken en Margot Vliegenthart, voorzitter van de MBO Raad. Buijink overhandigde de symbolische cheque met het subsidiebedrag van 484.472 euro. In totaal is in vier jaar 50 miljoen euro beschikbaar voor de regeling die uitgevoerd wordt door SenterNovem.

Voelbaar enthousiasme Foto Soepfabriek 001

Buijink complimenteerde de betrokkenen met het project: "Wij zijn hier om te zien wat er gaat gebeuren, om jullie enthousiasme te voelen. Dat inspireert ons te werken aan goede randvoorwaarden waardoor jullie kunnen schitteren en presteren. Dit project is een inspirerend voorbeeld van wat mogelijk is met de subsidieregeling." Ook Vliegenthart is positief over de mogelijkheden van de regeling. "We willen de samenwerking tussen scholen en bedrijven stimuleren. Het beroepsonderwijs moet zich meer gaan richten op de buitenwereld. Scholen krijgen nu meer de ruimte zodat zij hun leerlingen mogelijkheden kunnen geven om zich verder te ontwikkelen. Dit geeft een boost aan het onderwijs en bedrijfsleven."

Symbolische aftrap

Na de presentatie nodigde Ermers de initiatiefnemers uit zich op te stellen rond een grote soeppan. "Door samen de ingrediënten toe te voegen kunnen we een mooie soep maken van ons project." En zo verdwenen als symbolische aftrap de aardappelen in de pan en is de Soepfabriek definitief begonnen.