Senternovem
05-11-2007 | Aftrap voor Soepfabriek
Een continu leerproces in een praktijkomgeving waar leerlingen
'levensecht' kennis en vaardigheden verwerven, dat is de X-factory.
Een initiatief dat ondersteund wordt met financiële steun vanuit
Beroepsonderwijs in Bedrijf (BiB).
Foto Soepfabriek 003
De Soepfabriek, werktitel voor de X-factory, is het resultaat van
samenwerking tussen het bedrijfsleven en onderwijs in de regio
Uden/Veghel, ondersteund door de gemeente en provincie. In de fabriek
van aardappelproducent Peka Kroef werd op 12 oktober het startsein
gegeven. Financieel directeur Henry Ermers gaat in op het project:
"Bedrijven in de foodsector hebben vaak problemen om voldoende
technisch geschoold personeel te krijgen. Voor scholen is het lastig
om passende stageplekken te vinden waar alle competenties aan bod
komen. De X-factory wil daarom de aansluiting tussen leren en werken
verbeteren. Dit zal vanaf 2010 plaatsvinden in een zelfstandig
draaiende fabriek met als middelpunt een echte productielijn."
Cheque
Het project Soepfabriek is één van de eerste initiatieven waar de
regeling Beroepsonderwijs in Bedrijf subsidie aan heeft toegekend. De
presentatie is daarom uitgekozen als startbijeenkomst van
de BiB-regeling en werd bezocht door secretaris-generaal Chris Buijink
van Economische Zaken en Margot Vliegenthart, voorzitter van de MBO
Raad. Buijink overhandigde de symbolische cheque met het
subsidiebedrag van 484.472 euro. In totaal is in vier jaar 50 miljoen
euro beschikbaar voor de regeling die uitgevoerd wordt door
SenterNovem.
Voelbaar enthousiasme Foto Soepfabriek 001
Buijink complimenteerde de betrokkenen met het project: "Wij zijn hier
om te zien wat er gaat gebeuren, om jullie enthousiasme te voelen. Dat
inspireert ons te werken aan goede randvoorwaarden waardoor jullie
kunnen schitteren en presteren. Dit project is een inspirerend
voorbeeld van wat mogelijk is met de subsidieregeling." Ook
Vliegenthart is positief over de mogelijkheden van de regeling. "We
willen de samenwerking tussen scholen en bedrijven stimuleren. Het
beroepsonderwijs moet zich meer gaan richten op de buitenwereld.
Scholen krijgen nu meer de ruimte zodat zij hun leerlingen
mogelijkheden kunnen geven om zich verder te ontwikkelen. Dit geeft
een boost aan het onderwijs en bedrijfsleven."
Symbolische aftrap
Na de presentatie nodigde Ermers de initiatiefnemers uit zich op te
stellen rond een grote soeppan. "Door samen de ingrediënten toe te
voegen kunnen we een mooie soep maken van ons project." En zo
verdwenen als symbolische aftrap de aardappelen in de pan en is de
Soepfabriek definitief begonnen.