Mora wakker na 7 uur campagne
(5 november 2007)
Op dezelfde dag dat Stichting Wakker Dier startte met een campagne
tegen snackfabrikant Mora, ging Mora al om. Mora was één van de
laatste partijen die niet wilde stoppen met het verkopen van vlees van
onverdoofd gecastreerde biggen. Echter een enkele radiospot was al
voldoende om Mora wakker te schudden. Wakker Dier gaat deze week nog
door met de campagne tegen de volgende producent op de lijst: "Burger
King, we're gonna have it our way!"
In een brief aan Wakker Dier schreef Mora niet over te stappen "totdat
de grondstoffen competitief worden aangeboden". Wakker Dier begon
vanmorgen een radio en bannercampagne tegen de fabrikant. Om 4 uur
belde de snackfabrikant om te vertellen dat zij overstag gaan en net
als veel andere partijen per januari 2009 geen producten meer zal
verkopen van onverdoofd gecastreerde biggen.
Eerder dit jaar boekte Wakker Dier succes met haar acties bij de HEMA
en de supermarkten, die toezegden vanaf 2009 te stoppen met de
onverdoofde castratie. Unox, La Place en Struik sloten zich hier later
bij aan. De Biologische varkenssector verdoofd al sinds afgelopen
zomer. McDonalds en varkensvleesproducent de Hoeve zijn ondertussen al
geheel gestopt met castreren. Zij passen diervriendelijkere methodes
dan castratie toe om berengeur te voorkomen.
Na de Burger King staan onder andere de Febo, Stegeman en Johma nog op
de zwarte lijst.
Morgen zal in de Tweede Kamer een motie worden behandeld om het
onverdoofd castreren te verbieden. Een soortgelijke motie in 2006
haalde geen meerderheid omdat CDA, VVD, SGP, PVV en Christen Unie zich
ertegen verzetten.
Stichting Wakker Dier