BOVAG

05-11-2007
Overheid investeert onvoldoende in filebestrijding

Weggebruikers onderschrijven in groten getale de bezwaren van Rijdend Nederland tegen het Belastingplan 2008. Dat blijkt uit een representatief onderzoek onder ruim 1.200 automobilisten, uitgevoerd door TNS NIPO. Rijdend Nederland, een coalitie van BOVAG, EVO, RAI Vereniging, TLN en VNA, is tegen de forse extra belasting van 500 miljoen euro die weggebruikers vanaf 2008 jaarlijks voor hun kiezen krijgen en die op geen enkele wijze bijdraagt aan de verbetering van milieu en bereikbaarheid.

Rijdend Nederland wordt vanaf 2008 jaarlijks voor ten minste 500 miljoen euro extra aangeslagen, zonder dat de weggebruiker daar iets van terugziet in de vorm van meer investeringen in de infrastructuur. Bijna driekwart van de weggebruikers vindt dat die extra mobiliteitsbelastingen niet voor andere doeleinden mogen worden gebruikt dan de mobiliteit zelf. De files zijn immers een groot probleem: een overweldigende meerderheid van de weggebruikers vindt dat files schadelijk zijn voor milieu (86 procent) en economie (80 procent). Een kleine minderheid (12 procent) van de ondervraagden is van mening dat de overheid voldoende investeert in het bestrijden van de files. Bijna tweederde (65 procent) meent dat uitbreiding van het wegennet noodzakelijk is om de files een halt toe te roepen.

Wat Rijdend Nederland ook dwars zit, is dat de Nederlandse overheid milieumaatregelen neemt die de markt ernstig verstoren. Zo wil de Nederlandse regering bepaalde typen dieselautos dusdanig belasten dat ze vele duizenden euros duurder worden en daarmee onverkoopbaar. Let wel, het betreft hier autos die aan alle Europese milieunormen voldoen. Met de stelling: Nederland moet met milieumaatregelen in Europa niet voorop willen lopen als dat onze economie schade toebrengt is maar liefst 70 procent het eens of zeer eens. Ook opmerkelijk is dat bijna 90 procent van de weggebruikers verwacht dat de
verhoging van de dieselaccijns niet of nauwelijks tot minder rijden leidt.

De oplossingen en alternatieven van Rijdend Nederland vallen goed bij de Nederlandse weggebruiker. Liefst 84 procent vindt betalen naar gebruik van de auto via een prijs per gereden kilometer eerlijker dan betalen naar bezit (o.a. BPM, motorrijtuigenbelasting). En 68 procent steunt een sloopregeling: het idee van een subsidie die het inruilen van oude (minder milieuvriendelijke) auto's voor jongere, schonere autos stimuleert.

Rijdend Nederland is zeer verheugd met deze steun. BOVAG-directeur Koos Burgman: Rijdend Nederland spreekt namens de zakelijke en particuliere weggebruiker, dat staat na dit representatieve onderzoek onomstotelijk vast. De plannen van het kabinet om weggebruikers met forse extra lasten op te zadelen, die geen enkel milieueffect hebben en ook niet ten goede komen aan bestrijding van de files, vallen zeer slecht bij de burger. Verheugend is ook de grote steun voor de kilometerbeprijzing: betalen per kilometer in plaats van betalen voor aanschaf (BPM) en bezit (MRB). Laten we snel beginnen met een veel eerlijker systeem van belasting heffen, dat bovendien gunstige effecten heeft op congestie en milieubelasting.