05-11-2007
Overheid investeert onvoldoende in filebestrijding
Weggebruikers onderschrijven in groten getale de bezwaren van Rijdend
Nederland tegen het Belastingplan 2008. Dat blijkt uit een
representatief onderzoek onder ruim 1.200 automobilisten, uitgevoerd
door TNS NIPO. Rijdend Nederland, een coalitie van BOVAG, EVO, RAI
Vereniging, TLN en VNA, is tegen de forse extra belasting van 500
miljoen euro die weggebruikers vanaf 2008 jaarlijks voor hun kiezen
krijgen en die op geen enkele wijze bijdraagt aan de verbetering van
milieu en bereikbaarheid.
Rijdend Nederland wordt vanaf 2008 jaarlijks voor ten minste 500
miljoen euro extra aangeslagen, zonder dat de weggebruiker daar iets
van terugziet in de vorm van meer investeringen in de infrastructuur.
Bijna driekwart van de weggebruikers vindt dat die extra
mobiliteitsbelastingen niet voor andere doeleinden mogen worden
gebruikt dan de mobiliteit zelf. De files zijn immers een groot
probleem: een overweldigende meerderheid van de weggebruikers vindt
dat files schadelijk zijn voor milieu (86 procent) en economie (80
procent). Een kleine minderheid (12 procent) van de ondervraagden is
van mening dat de overheid voldoende investeert in het bestrijden van
de files. Bijna tweederde (65 procent) meent dat uitbreiding van het
wegennet noodzakelijk is om de files een halt toe te roepen.
Wat Rijdend Nederland ook dwars zit, is dat de Nederlandse overheid
milieumaatregelen neemt die de markt ernstig verstoren. Zo wil de
Nederlandse regering bepaalde typen dieselautos dusdanig belasten dat
ze vele duizenden euros duurder worden en daarmee onverkoopbaar. Let
wel, het betreft hier autos die aan alle Europese milieunormen
voldoen. Met de stelling: Nederland moet met milieumaatregelen in
Europa niet voorop willen lopen als dat onze economie schade toebrengt
is maar liefst 70 procent het eens of zeer eens.
Ook opmerkelijk is dat bijna 90 procent van de weggebruikers verwacht
dat de
verhoging van de dieselaccijns niet of nauwelijks tot minder rijden
leidt.
De oplossingen en alternatieven van Rijdend Nederland vallen goed bij
de Nederlandse weggebruiker. Liefst 84 procent vindt betalen naar
gebruik van de auto via een prijs per gereden kilometer eerlijker dan
betalen naar bezit (o.a. BPM, motorrijtuigenbelasting). En 68 procent
steunt een sloopregeling: het idee van een subsidie die het inruilen
van oude (minder milieuvriendelijke) auto's voor jongere, schonere
autos stimuleert.
Rijdend Nederland is zeer verheugd met deze steun. BOVAG-directeur
Koos Burgman: Rijdend Nederland spreekt namens de zakelijke en
particuliere weggebruiker, dat staat na dit representatieve onderzoek
onomstotelijk vast. De plannen van het kabinet om weggebruikers met
forse extra lasten op te zadelen, die geen enkel milieueffect hebben
en ook niet ten goede komen aan bestrijding van de files, vallen zeer
slecht bij de burger. Verheugend is ook de grote steun voor de
kilometerbeprijzing: betalen per kilometer in plaats van betalen voor
aanschaf (BPM) en bezit (MRB). Laten we snel beginnen met een veel
eerlijker systeem van belasting heffen, dat bovendien gunstige
effecten heeft op congestie en milieubelasting.
BOVAG