Gemeente Amsterdam



Groene golf voor fietsers

Karlijn Dongen

Op de Raadhuisstraat is sinds oktober als proef een groene golf gerealiseerd voor fietsers die vanaf het Paleis op de Dam naar de Prinsengracht fietsen en omgekeerd. Ook de doorstroming van het openbaar vervoer in de richting stad-uit is hierdoor verbeterd.

Wethouder Tjeerd Herrema (Verkeer): "Amsterdam is een van de belangrijkste fietssteden ter wereld en ik ben blij dat wij als gemeente Amsterdam deze Nederlandse primeur hebben. Fietsen in Amsterdam moet aantrekkelijk en veilig zijn en daar draagt deze groene golf aan bij."

Naar verwachting fietsen er minder mensen op deze route door het rode licht. De gemeente blijft de effecten van de groene golf monitoren op de verkeersveiligheid.

Werking groene golf voor fietsers

De verkeerslichten op de route hebben vaste groentijden die op elkaar zijn afgestemd. Als fietsers met een gemiddelde snelheid van ongeveer 15 tot 18 km/u door de Raadhuisstraat rijden, springen de verkeerslichten achtereenvolgens op groen en hoeft men niet te wachten. Voor fietsers in de richting stad-uit betekent dit over het algemeen doorfietsen tot aan de Marnixstraat, tenzij de voetgangersoversteekplaats op de Rozengracht op rood springt.

Verbetering doorstroming voor openbaar vervoer

Uit onderzoek blijkt dat de groene golf voor fietsers ook een positief effect heeft op de doorstroming van het openbaar vervoer. Trams hebben op dit traject een kortere reistijd van ongeveer anderhalve minuut, bussen stad-uit boeken een tijdwinst van gemiddeld drie minuten.

Autoverkeer doet er in de richting stad-uit ongeveer ¾ minuut langer over. Voorheen gold er op dit traject een groene golf voor auto's, maar die bleek in de praktijk niet te werken omdat auto's geen constante snelheid behielden. Bovendien werd het openbaar vervoer vertraagd.

Actieplan Dynamisch Verkeersmanagement

De groene golf voor fietsers maakt onderdeel uit van het Actieplan Dynamisch Verkeersmanagement 2007 waarmee het college van B&W in april van dit jaar heeft ingestemd. In het Actieplan staat een aantal maatregelen dat snel uitvoerbaar is, zoals aanpassingen van de verkeersregelinstallaties op de belangrijkste doorgaande wegen. Andere maatregelen voor fiets dan de groene golf zijn onder meer de wachttijdvoorspellers. De gemeente onderzoekt nieuwe technieken en doorgaande routes om de doorstroming van openbaar vervoer, fiets en auto te verbeteren.