Ingezonden persbericht


Uspdate 59, november 2007

InhoudsopgaveDatum: 5 november 2007

Onderzoeksnieuws

Consument tevreden over huisschilderDe Nederlandse consument klust graag zelf aan het eigen huis. Schilderwerkzaamheden in en rondom het huis wordt door 54% van de Nederlanders zelf gedaan. Toch is er ook een aanzienlijk deel dat een professionele schilder inhuurt. Uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder bijna 800 consumenten uit het panel DeelUwMening.nl blijkt dat de ruime meerderheid van de groep die een huisschilder inschakelt hier tevreden over is.

Steeds meer luxe sanitair in badkamerDe badkamer van de Nederlandse consument wordt steeds luxer. Bij het (laten) plaatsen van een nieuwe badkamer kiest de consument in veel gevallen voor luxe sanitair. Vooral thermostaatkranen, designradiatoren en hangtoiletten zijn erg populair. Dit en meer blijkt uit een onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 787 consumenten uit het panel DeelUwMening.nl.

Keuze vrouw doorslaggevend bij aankoop keukenHet advies van de verkoper is volgens de Nederlandse consument met name belangrijk bij de aankoop van een nieuwe keuken. De verkoper kan zich hierbij het best richten op de vrouw, aangezien de keuze van de vrouw volgens de meerderheid (83%) van de consumenten doorslaggevend is bij de aankoop. Dit blijkt uit een onderzoek van USP Marketing Consultancy onder ongeveer 1400 consumenten uit het panel DeelUwMening.nl

Bouwbarometer: omzetgroei bouwsector stabiliseert in tweede helft 2007De omzetgroei in de bouwsector lijkt zich in de tweede helft van 2007 te stabiliseren. In totaal geeft 50% van de bedrijven in het derde kwartaal aan een (sterke) stijging van de eigen omzet te zien in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2006; slechts 10% ziet een daling in de eigen omzet. Voor het vierde kwartaal van 2007 verwacht per saldo 45% van de bedrijven een stijging van de omzet in vergelijking met het derde kwartaal van 2006: 53% verwacht een omzetstijging, 8% een omzetdaling. In het tweede kwartaal van 2007 nam per saldo nog 58% van de bedrijven een positieve omzetontwikkeling waar. Dit blijkt uit de Bouwbarometer®, de stemmingsindicator binnen de bouwsector die wordt bepaald aan de hand van ruim 700 enquêtes, gelijk verdeeld over de zeven belangrijkste marktpartijen uit de bouw.

Gebrekkige communicatie grootste veroorzaker faalkostenDe 'post' faalkosten wordt op een schrikbarende 6 miljard ingeschat (10% van de bouwomzet, bron USP Marketing Consultancy 2005). Naar nu blijkt schrijft de bouwsector de oorzaak van die faalkosten voornamelijk toe aan een gebrekkige gegevensuitwisseling en communicatie (21%), alsmede aan te weinig aandacht voor uitvoerbaarheid in de ontwerpfase (20%). Beide zaken waarop goed en concreet ingegrepen kan worden. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder het BouwPanel.nl.

Bouwwereld ziet isolatie als meest efficiënte product om EPC te verminderenDe energieprestatiecoëfficiënt (EPC) is een maat voor het energiegebruik van een gebouw. Hoe lager de EPC, des te beter de energie-efficiëntie. De EPC wordt berekend op basis van de gebouweigenschappen, de gebouwgebonden installaties en een gestandaardiseerd gebruikersgedrag. Zo zijn er tal van maatregelen die genomen kunnen worden om het energieverbruik te verminderen en daarmee de EPC te beïnvloeden. In de afgelopen jaren is men in dit kader steeds meer gebruik gaan maken van warmtepompen en zijn warmte-terug-winning systemen (WTW) duidelijk in opkomst. Echter, het toepassen van isolatie wordt door de verschillende partijen in de bouw nog altijd gezien als het meest efficiënte product om de EPC te verminderen.

Knauf sterkste merk in de bouwKnauf is volgens de bouwwereld het sterkste fabrikantmerk. Hiermee neemt het de koppositie over van Rockwool. Dit merk is dit jaar terug te vinden op een derde plek, doordat ook Beamix / Maxit de isolatiefabrikant is voorbijgestreefd. Dit blijkt uit een onderzoek van USP Marketing Consultancy onder het Bouwpanel van USP. Voor dit onderzoek zijn in totaal 787 online enquêtes afgenomen onder opdrachtgevers (woningcorporaties, projectontwikkelaars, gemeenten), ontwerpers/adviseurs, aannemers B&U en -GWW, afbouwers, installateurs en fabrikanten en handelsorganisaties.

Merendeel ontwikkelaars wil Groene Hart sparenHet merendeel van de Nederlandse woningcorporaties, overheidsinstanties en ontwikkelaars vindt dat het Groene Hart moet worden gespaard en dat er geen ruimte moet zijn voor het bouwen van luxe woningen. Dit blijkt uit het BouwKennis Kwartaalrapport met het thema 'duurzaam bouwen en bouwproductie'. In een uitgebreid artikel wordt het spanningsveld tussen het woningtekort en bouwen in het Groene Hart onder de loep genomen. Vooral de overheidsinstanties vinden dat het Groene Hart gespaard moet blijven, gevolgd door de woningcorporaties. Ook onder ontwikkelaars hebben de partijen die het Groene Hart ongemoeid willen laten, het grootste aandeel.

Maatschappelijke activiteiten corporaties onvoldoende zichtbaarWoningcorporaties krijgen van hun stakeholders momenteel een gemiddeld rapportcijfer van een 6,07 voor hun maatschappelijke activiteiten ter verbetering van de leefbaarheid in de wijken. Dit is fors lager dan het gemiddelde rapportcijfer dat de woningcorporaties zouden moeten behalen volgens deze zelfde stakeholders: een 7,25. Opvallend is met name dat de woningcorporaties op de belangrijkste onderliggende criteria voor effectief maatschappelijk ondernemen de laagste beoordelingen krijgen. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de MARE Meter-studie van het Kenniscentrum Maatschappelijk Rendement onder 534 stakeholders van woningcorporaties die momenteel maatschappelijke initiatieven ontplooien ter bevordering van de leefbaarheid in hun wijken.

Hoe betrokken zijn uw medewerkers?Misschien nog wel belangrijker dan de tevredenheid van medewerkers bij een organisatie is de betrokkenheid. Betrokken medewerkers zorgen er voor dat zowel de kosten van een onderneming omlaag gaan, maar ook dat de omzet en de klanttevredenheid omhoog gaan. Tevens zijn betrokken medewerkers bereid net een stapje harder te lopen dan minder betrokken medewerkers, zijn zij minder geneigd te vertrekken bij de organisatie en stralen zij hun trots om te werken voor de organisatie uit naar anderen wat het imago van een organisatie ten goede komt. Een aantal globale tips om de betrokkenheid binnen een organisatie te vergroten zijn:
- Goede kwaliteit lijnmanagement

- Open en directe communicatie in de organisatie
- De mogelijkheid om te ontwikkelen en te groeien
- Openheid over de verwachtingen t.a.v. de medewerker
- Een eerlijk en helder beloningssysteem

Meer informatie? Neem contact op met Veerle Forschelen-Janssen.

Woonnet-Rijnmond.nl wint 'Adobe EMEA Most Innovative Solution Award 2007'Woningsite Woonnet-Rijnmond.nl heeft de 'Adobe EMEA Most Innovative Solution Award 2007' in de categorie FSI gewonnen. Dit werd 14 oktober jongstleden in Barcelona bekend gemaakt tijdens een evenement voor Adobe partners. De case van het bouwen van de applicatie is toegevoegd aan een catalogus die Adobe jaarlijks laat maken van applicaties die gemaakt zijn met Adobe producten, waarbij het er om gaat een inspirerend boek te maken met 'best practices'. USP was zijdelings betrokken door het zoekgedrag van woningzoekenden in kaart te brengen.

Wat zijn de wensen van senioren ten aanzien van wonen, welzijn en zorg?Woningcorporaties staan samen met gemeenten, zorginstellingen en welzijnsorganisaties de komende jaren voor de uitdaging om gezamenlijk het aanbod aan wonen, welzijn en zorgvoorzieningen vorm te geven. Doordat de betaalbaarheid steeds meer onder druk komt te staan door het toenemende aantal ouderen wordt het steeds belangrijker om de beschikbare middelen doelmatig en efficiënt in te zetten. Om dit te kunnen doen is kennis over de wensen van senioren en over mensen met een beperking essentieel. Dat deze wensen nog wel eens af kunnen wijken van wat men volgens de prognoses zou kunnen verwachten laat de toenemende leegstand in seniorencomplexen zien. De verhuisgeneigdheid is laag, 15% van de 55-plussers is van plan nog een keer vrijwillig te gaan verhuizen indien men nog geheel gezond is, nog eens 10% denkt dit te gaan doen wanneer de zorgbehoefte toeneemt. En wat wil de 55-plusser dan voor soort woning en waar moet deze staan? Wanneer het aanbod niet aansluit verhuist men namelijk gewoon niet, waardoor de gewenste doorstroming van deze groep van eengezinswoningen naar appartementen ver te zoeken is. Dit artikel toont enkele landelijke cijfers over de wensen van de verhuisgeneigde 55-plusser afkomstig uit het onderzoek Woonkennis.nl.

Alle ontwikkelingen over de woonsector in één rapportBinnenkort is het WoonKennis Jaarrapport beschikbaar. Het WoonKennis Jaarrapport geeft een compleet overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen van het afgelopen jaar en de verwachtingen voor de komende jaren in de woonmarkt. Het perfecte rapport om uw beleidsplannen op te baseren.

Voor het rapport zijn ruim 6.000 geslaagde enquêtes onder particulieren afgenomen.


Presentatie Domotica Congres 'Samen Bouwen Samen Binden'Op dinsdag 2 oktober jongstleden werd in de Jaarbeurs Utrecht het Domotica Congres 'Samen Bouwen Samen Binden' georganiseerd. Het congres droeg als thema 'De maatschappelijke en politieke noodzaak van Domotica' en ging nader in op hoe techniek een bijdrage kan leveren aan antwoorden op maatschappelijke thema's. Ronald Provoost, managing partner van USP Marketing Consultancy, was 1 van de sprekers deze dag.

Over USP

Bouw Marketing Platform 2007-2008USP Marketing Consultancy heeft samen met Sigma Coatings medio 2003 het initiatief genomen voor de opzet van een bouw specifiek marketing platform waarbinnen strategische marketing vraagstukken worden behandeld en een relatienetwerk kan worden opgebouwd om het eigen bedrijfsmarketingbeleid specifiek te benchmarken en ervaringen te kunnen delen. De afgelopen 4 jaren zijn zeer succesvol verlopen en USP is nu bezig met de organisatie van de vijfde cyclus. Het merendeel van de leden van het BMP zullen lid blijven. Edoch naar verwachting zullen een 5-tal nieuwe leden kunnen toetreden. Leden van het BMP zijn met name marketeers van toeleverende marktpartijen (handelsorganisaties en industrie uit de B&U, installatie en GWW).

Right brain- versus left brain thinkingIn de business-to-business sector wordt men geacht rationeel te reageren als het gaat om de aankoop van producten, maar is dat wel zo? Natuurlijk spelen zaken als kwaliteit, levensduur, kosten en baten een rol in het aankoopproces, maar zijn die belangrijker dan intuïtie, emotie, beleving en gevoel?

Neurologen hebben ontdekt dat de rationele gedachte met name in de linkerhersenhelft plaatsvindt. De rechterhelft wordt weer gedomineerd door de intuïtie, emotie, beleving en gevoel oftewel de irrationele gedachten. Zo wordt er gesproken over left brain thinking en right brain thinking.

Vaak wordt gedacht dat de tevredenheid van de klanten wordt bepaald door de rationele kenmerken zoals kwaliteit, prijs, productinovativiteit en verwerkingsgemak, maar juist de irrationele kenmerken zullen vaak doorslaggevend zijn in de keuze voor een product. Niet alleen in de consumentenmarkt, maar ook in de business-to-business markt is het dus van groot belang om juist op de irrationele kenmerken goed te scoren.

De succesfactor is natuurlijk om de juiste balans te vinden in het presteren op zowel de rationele als irrationele kenmerken.

Wilt u meer over dit onderwerp weten, neem dan contact op met Florens van der Gaag (010-2066900).

Actie: test uw website en volg online de resultaten: gratis!USP biedt klanten een gratis website-evaluatie onderzoek. Het idee is simpel: u plaatst een banner op uw site die linkt naar een beproefde website-evaluatievragenlijst. U komt geheel gratis te weten wat uw bezoekers vinden van uw site. In de website-evaluatievragenlijst is 1 vraag opgenomen die luidt: "Mogen we u in de toekomst benaderen voor online onderzoek?" waarmee USP leden werft voor DeelUwMening.nl. Het mes snijdt dus aan twee kanten.

Het uitvoeren ook: het toevoegen van de website-evaluatievragenlijst aan uw site kan op verschillende manieren, maar welke manier u ook kiest, het is uiterst simpel en kan binnen enkele tellen geregeld zijn. Zie Webevaluatieactie voor meer informatie, de vragenlijst, de online rapportage en de wijze van inschrijving. Binnen een dag kan de meting beginnen!

USP Marketing Consultancy is een marktonderzoeks- en adviesbureau dat sinds 1992 onderzoek verricht naar en adviseert rond vraagstukken op het gebied van bouw, installatie, wonen, vastgoed, DHZ en inrichting.

Binnen deze gebieden is USP gespecialiseerd in onderzoek en advies voor de volgende marktpartijen en branches:Afbouw Commercieel vastgoed Corporatie sector Distributie & handel DHZ/Tuin GWW Installatie & energie Overheid Projectontwikkelaars Ruwbouw Wonen, Welzijn & Zorg