Onderzoek Lexa.nl: Lelijk gebit grootste afknapper tijdens eerste date
Amsterdam - 5 november 2007, Lexa.nl, de grootste datingsite van Europa, heeft in tien Europese landen een groot onderzoek gehouden. In totaal zijn 5000 mannelijke en 5000 vrouwelijke singles gevraagd een aantal vragen te beantwoorden over welke rol het uiterlijk speelt tijdens hun (eerste) date, de do's en de dont's en wanneer maak je nou eigenlijk een goede indruk? Hieronder staan naast de meest opmerkelijkste en leukste resultaten ook nog een aantal nuttige datingtips kort samengevat.

Afknappers

Voor de vrouwelijke Nederlandse singles zijn piercings en tatoeages onaantrekkelijk en een snor, afgekloven nagels en teveel kilo's een regelrechte afknapper. Verder draag je als single man geen (zichtbare) make-up, slecht zittende kleding, dassen met cartoons en witte sokken.

Als single vrouw kun je maar beter geen lelijk gebit hebben en ook lichaamsbeharing is not done. Verder draag je parfum en neem je extra deodorant mee, want een zweetlucht wordt niet geaccepteerd. Tenslotte draag je niet al te opvallende sieraden en doe je absoluut geen strikjes en staartjes in je haar.

Nederlandse vrouwen zijn op het gebied van luchtjes minder uitgesproken. Van een mannelijke zweetlucht of kleding die ruikt, wordt in de praktijk niet zo'n punt gemaakt. In tegenstelling tot het merendeel van de vrouwelijke singles in andere landen waar een slechte adem en zweetlucht als afknapper heel hoog scoren (in België en Frankrijk).

Maar in welk land moet je als single zijn naar aanleiding van bovenstaande? Heb je als Nederlandse single man een piercing dan wordt je met open armen ontvangen door de Duitse dames en als vrouw moet je in Frankrijk zijn. Ben je als man kaal dan is Engeland het 'beloofde' land en ook een vrouw met een lelijk gebit is daar van harte welkom. Kleine single mannen kunnen maar beter in Nederland blijven en opvallend is verder dat de Italiaanse single vrouw eigenlijk niet zo van kleine mannen houdt. 'Kleine' Italiaantjes hebben in Nederland dus nog een kans!

Lichaam en gezicht

Voor de eerste date staan de Nederlandse single dames uren voor de spiegel om het haar te stylen en het gezicht goed te verzorgen. Opvallend genoeg is lichaamsbeharing niet het eerste waar ze aan denken, opvallend genoeg zien vrouwen uit de zuidelijke landen lichaamsbeharing ook niet echt als een eerste aandachtspunt. In tegenstelling tot singles uit de Scandinavische landen.

Ook de mannelijke single let op zijn haar, maar heeft weinig tot geen aandacht voor zijn neushaar, terwijl dat juist een afknapper voor de vrouw kan zijn.

Op de vraag wat de vrouwelijke single er eventueel allemaal voor over zou hebben als het gaat om het verfraaien van hun uiterlijk overweegt het merendeel geen plastische chirurgie, maar is een laserbehandeling voor lichaamsbeharing wel bespreekbaar. Vrouwen kunnen ook begrip opbrengen wanneer de man overweegt een laserbehandeling te ondergaan voor zijn borst- en rughaar. De Nederlandse single man heeft op zijn beurt wel begrip voor liposuctie maar weer niet voor een borstvergroting/verkleining. Verrassend genoeg valt hij meer voor de puur natuur look. De Duitse single man ziet een borstvergroting/verkleining echter wel zitten.

Tenslotte gebruikt meer dan de helft van de Nederlandse vrouwen bij hun eerste date het liefst een parfum. De single man gebruikt opvallend genoeg liever een eau toilette dan een deodorant. De Deense en Franse single vinden het gebruik van een deodorant het allerbelangrijkste.

Kleding en accessoires

Kleding maken nog steeds de man en uit dit onderzoek blijkt ook dat de single vrouw kleding belangrijk vindt . Daar wordt zowel door de single man als de vrouw het meeste aandacht aan besteed. De single vrouw kleedt zich het liefst naar de laatste mode en de man kiest meer voor een casual look. Ook de Italiaanse single man kiest voor casual maar let in vergelijking met de rest extra op zijn onderkleding. Opvallend hierbij is verder dat zowel de single man als de single vrouw geen rekening houdt met de eventuele kledingvoorkeur van een potentiële date. Ze dragen iets waar ze zich zelf lekker in voelen.

Naast de juiste kleding maken gadgets ook vaak de man. Maar niet in Nederland. Driekwart van de single vrouwen zeggen hier niet gevoelig voor te zijn. In de zuidelijke landen, waar toch meer een machocultuur hangt, zijn vooral de Spaanse en Italiaanse dames hier wel degelijk gevoelig voor. Dus de Nederlandse mannelijke singles kunnen daar ongestoord pronken met hun mobieltjes, i-pods en autosleutels met label.

X Factor

Maar alle lichaamsbeharing, witte sokken en zweetlucht ten spijt. Ook bij het daten gaat het uiteindelijk allemaal om die allereerste indruk. Mocht het die eerste keer toch niet helemaal goed gaan wees dan gerust, bijna 80 procent van de singles in Nederland is vrij vergevingsgezind en gunt iedereen een tweede kans. Wanneer iemand na die eerste indruk bovendien mysterieus overkomt en ook nog een goed gesprek kan voeren, dan kan het niet meer stuk.

Wanneer singles naar aanleiding van dit onderzoek werkelijk alles aan zijn of haar uiterlijk gedaan hebben om er zo goed mogelijk uit te zien, dan wordt dit erg gewaardeerd in Nederland. In Zweden en Denemark niet, daar doet het uiterlijk minder toe en blijkt een 'spannende' nacht het allerbelangrijkste.

Iedereen die meer wil weten kijkt op www.lexa.nl, de grootste internationale datingsite in Nederland met profielen van meer dan 33,5 miljoen vrijgezellen in binnen- en buitenland.

Over MEETIC, de grootste datingservice van Europa (www.meetic-corp.com) In februari 2006 is Lexa.nl overgenomen door MEETIC en hiermee onderdeel van de grootste online datingservice van Europa. MEETIC is in 2002 opgericht in Frankrijk en vier jaar na de lancering is het aantal diensten uitgegroeid tot acht: Meetic, Meetic Mobile, Ulteem, Superlov, Lexa.nl, ParPerfeito, Dating Direct en eFriendsNet. De datingservice wordt zowel via internet (online) als voor gebruik via de mobiele telefoon aangeboden. MEETIC is succesvol uitgegroeid tot de Europese marktleider in datingservices, met in 28,5 miljoen geregistreerde profielen en het hoogste percentage gebruikers in Europa: 19.49% in december 2006 (bron: Nielsen/NetRatings) en 6.538 miljoen unieke bezoekers in december 2006 (bron: Comscore). MEETIC is aanwezig in 15 Europese landen, China en Brazilië en toegankelijk in twaalf talen. Vanaf de oprichting heeft MEETIC zich gepositioneerd als een marktleider die via kwaliteitsbeleid, innovatieve marketing en technologische kennis constante perfectionering van diensten en services nastreeft om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de diverse behoeften van alle leden. In 2006 telde Meetic een omzet van 78,8 miljoen euro en een nettowinst van 10,1 miljoen euro.

Bron: Comscore Media Matrix Februari 2007

Website: http://www.lexa.nl