Persbericht
Nederlanders ergeren zich het meest aan slechte omgangsvormen in de horeca
Horeca- en cateringbranche scoort een zeven voor gastvrijheid
Diemen, 5 november 2007 Nederlanders ergeren zich het meest aan 'slechte omgangsvormen' in de horeca- en cateringbranche, gevolgd door 'gebrek aan toewijding' en 'te weinig aandacht'. Toch doet de horeca- en cateringbranche het volgens de Nederlandse consument niet slecht. Gemiddeld krijgt de branche een zeven voor gastvrijheid, zo blijkt uit Het Nationale Gastvrijheidsonderzoek van Tempo-Team*. In totaal werkten er 464 horeca- en cateringondernemers en 533 gasten mee aan het onderzoek.
"Het onderzoek geeft de branche duidelijke criteria om de gastvrijheid aan te scherpen. Het personeel speelt hierin een cruciale rol; van hen wordt verwacht dat zij vriendelijk zijn en goede omgangsvormen hebben. Tempo-Team als marktleider in flexibele arbeid voor de horeca- en cateringbranche, weet als geen ander het belang van goed opgeleid personeel. Ik ben ervan overtuigd dat de horeca- en cateringbranche zich met het opvolgen van de tips uit het onderzoek nog verder kan verbeteren en een grote kans heeft om volgend jaar een acht te scoren", aldus Peter Hulsbos, algemeen directeur van Tempo-Team.
Top 10 ergernissen
Uit het onderzoek komen tien concrete ergernissen van de consument over de horeca- en cateringbranche naar voren.
1. Personeel heeft slechte omgangsvormen
2. Personeel toont weinig interesse, passie en toewijding
3. Personeel schenkt gast (te) weinig aandacht
4. Wachten
5. Personeel is niet snel genoeg
6. Locatie is vies en niet opgeruimd
7. Personeel is onvriendelijk
8. De aankleding en ambiance van de locatie zijn slecht
9. Producten zijn niet vers
10. Andere gasten
Top 10 gastvrijheidtips
Wat kunnen horeca- en cateringondernemingen doen om de beleving van gastvrijheid te versterken? De Nederlandse consument geeft tien gouden gastvrijheidtips aan de branche.
1. Wees vriendelijk
2. Neem de tijd voor de gast
3. Zorg dat personeel goede omgangsvormen heeft
4. Personeel: laat interesse, toewijding en passie zien
5. Zorg voor snelheid in de bediening
6. Zorg voor een schone opgeruimde locatie
7. Heb aandacht voor aankleding en ambiance
8. Personeel met kennis van zaken
9. Zorg voor een goede prijs-kwaliteitverhouding
10. Zet meer personeel in
Wat is gastvrijheid?
"Gastvrijheid is iets dat vooral bepaald wordt door emotie en beleving en iedereen heeft wel een idee over wat het is. Uit onderzoek blijkt dat de branche en gasten het redelijk eens zijn over wat gastvrijheid zou moeten betekenen. Opvallend is dat het aspect 'tijd voor de gast' bij gasten pas op de vijfde plaats komt", aldus Maarten Poels, branchemanager Horeca en Catering van Tempo-Team.
Gastvrijheid is volgens de branche...
Gastvrijheid is volgens gasten...
Goede omgangsvormen
Vriendelijkheid van het personeel
Tijd voor de gast
Goede omgangsvormen
Vriendelijkheid van het personeel
Aankleding en ambiance
Gastvrijheid is niet langer een abstract begrip. Uit onderzoek blijkt dat gastvrijheid uit 18 meetbare elementen bestaat. Het verbeteren van deze componenten heeft positieve gevolgen voor het gevoel van gastvrijheid. Met deze lijst is gastvrijheid voor horeca- en cateringondernemers een concreet en meetbaar doel geworden.
Het Nationale Gastvrijheidsonderzoek in boekvorm is vanaf 5 november te bestellen via
* Het Nationale Gastvrijheidsonderzoek in de horeca- en cateringbranche is op initiatief van Tempo-Team uitgevoerd door INTERVIEW NSS. Het branchebrede onderzoek had als doel om in kaart te brengen wat horeca- en catering ondernemers en hun gasten verstaan onder gastvrijheid, hoe zij gastvrijheid ervaren en welke verbeterpunten zij zien voor de toekomst. In totaal werkten er 464 ondernemers en 533 gasten mee aan het onderzoek. Het onderzoek vond plaats van 18 mei tot en met 15 juni 2007. Via telefoon en internet werden vragen gesteld over de gastvrijheid in vijf sectoren: Horeca (hotellerie en restaurants) en Catering (bedrijfscatering, party- & eventcatering en leisurecatering).
Over Tempo-Team Horeca & Catering
Tempo-Team is specialist en marktleider in de horeca- en cateringbranche. Via Tempo-Team werken dagelijks meer dan 2.500 professionals in de meest uiteenlopende functies in deze branche. Tempo-Team Horeca & Catering heeft verschillende initiatieven op het gebied van gastvrijheid. 'Circle of Hospitality': Twee keer per jaar wordt de 'Circle of Hospitality' door Tempo-Team georganiseerd waarbij 25 leidinggevenden uit de horeca- en cateringbranche bij elkaar komen om hun visie op gastvrijheid te delen. 'Powersessie Gastvrijheid': Intercedenten van Tempo-Team die actief zijn in de horeca- en cateringbranche worden getraind in gastvrijheid tijdens de 'Powersessie Gastvrijheid'. Tijdens de regionale 'powersessies' komen ze bij elkaar om vorm te geven aan gastvrijheid in de dienstverlening.
Over Tempo-Team
Met zo'n 1.600 medewerkers verspreid over 250 locaties is Tempo-Team de tweede uitzendonderneming in Nederland. De diepgewortelde kennis en kunde in de branches Logistiek, Food, Horeca & Catering, Overheid, Gezondheidszorg, Financiële Dienstverlening en Teleservice en het uitgebreide aanbod van diensten - uitzenden en detacheren, werving & selectie, opleiden, reïntegratie en outplacement en het aannemen van werk - maken Tempo-Team een waardevolle partner voor bedrijven en flexwerkers. Door een unieke samenwerking met ontwikkelingsorganisatie VSO (Voluntary Service Overseas), kan Tempo-Team ook een professionele bijdrage leveren aan projecten in ontwikkelingslanden die de levensomstandigheden van duizenden mensen helpen verbeteren. Tempo-Team is onlangs als werkgever met goud bekroond bij de Great Place to Work verkiezing, is winnaar van de P&O Proffie 2006 en is door opdrachtgevers verkozen tot beste uitzendbureau van het jaar. Onder Tempo-Team Group vallen Tempo-Team Uitzendbureau, Tempo-Team Werknet, Tempo-Team Professionals, Tempo-Team Smart Match, Tempo-Team HR Solutions, JMW Horeca Uitzendbureau en ConsenSZ. Tempo-Team is onderdeel van Randstad Holding NV. Meer informatie over Tempo-Team vindt u op www.tempo-team.nl.
# # #
Noot voor de redactie,