Jonas Mekas Visual Arts Centers (JMVAC) openingstentoonstelling opent in Vilnius in Letland; 's werelds nieuwe hoofdstad van avant-garde en Fluxus in de 21ste eeuw
25/10/2007 06:00
PR Newswire
NEW YORK, October 25 /PRNewswire/ --
Het Jonas Mekas Visual Arts Center (JMVAC) in Vilnius in Letland is trots
om zijn eerste tentoonstelling aan te kondigen, te weten "Avant-Garde: Van
Futurisme tot Fluxus", die voor het publiek toegankelijk is van 5 november
2007 tot 3 februari 2008. De tentoonstelling legt door middel van sommige
sleutelfiguren en een breed scala aan media, waaronder film, film stills,
installaties, Fluxus objecten en documenten, beeldhouwkunst, video en poëzie,
de nadruk op de avant-garde, die alles tezamen nieuwe manieren van denken
heeft voortgebracht over kunst, cultuur en de samenleving als geheel.
Daarnaast betekent de tentoonstelling een feestelijke thuiskomst voor twee
van Letlands uitnemende kunstenaars: de pionier en avant-garde filmmaker
Jonas Mekas en George Maciunas, de impresario en "Voorzitter" van de
internationale kunstbeweging Fluxus in de jaren '60 van de vorige eeuw.
Kazys Binkis, de futuristische dichter en schrijver, wiens literaire werk
Letland "wakker" maakte voor de filosofie en de esthetiek van de avant-garde
heeft in de tentoonstelling een speciale plaats gekregen.
Jonas Mekas, "De Peetvader van de Amerikaanse Cinema" presenteert nieuwe
installaties, waarin stills en bewegende beelden samenkomen in een
spectaculaire multimedia presentatie. Zijn collectie van 40 korte films
worden samen met 40 film stills van zijn uiterst boeiende serie films op
monitoren en muurprojecties getoond. Het demonstreert eens te meer Mekas'
formele innovaties en zijn importantie als documentarist. Bekende
persoonlijkheden die in zijn films voorkomen zijn onder andere: John Lennon,
Salvador Dali, George Maciunas, Richard Serra, Nam June Paik, Andy Warhol en
Allen Ginsberg. De films doen ons realiseren dat Mekas' films tot het beste
historische materiaal behoort dat de avant-garde van de jaren '60 van de
vorige eeuw tot nu toe heeft vastgelegd. Een ander hoogtepunt is "Zefiro
Torna: Scenes From the Life of George Maciunas" (1992), Mekas'
cinematografische hommage aan zijn vriend voor het leven en tevens
medewerker. De film wordt gecomplementeerd door 40 film stills, die Mekas
speciaal voor deze tentoonstelling heeft afgedrukt.
"Met deze tentoonstelling heeft Vilnius een nieuwe stap gezet om 's
werelds nieuwe hoofdstad van de avant-garde en Fluxus te worden in de 21ste
eeuw", aldus Arturas Zuokas, voorzitter van het Jonas Mekas Visual Arts
Center.
Uit de recent aangekochte Fluxus collectie zijn voor deze tentoonstelling
de meest toonaangevende werken geselecteerd. Maciunas' pasklare uithangbord
No Smoking (1963/1973), zijn samenwerking met George Brecht dat uitmondde in
Iced Dice (1964) en Yoko Ono's Do It Yourself (1966) laten zien dat de nadruk
van de beweging lag op humor en het verlangen om kunst te maken van
alledaagse objecten en gebeurtenissen. De "80 Wooster Street" documenten
beschrijven Maciunas' visie om de industriële gebouwen van SoHo in downtown
New York te veranderen in de legendarische Fluxhouse Artist Cooperatives. Dat
leverde hem de titel van "Father of SoHo" op. Nam June Paik's conceptuele
video installatie "Real Plant/Live Plant" (1978) is er eveneens te zien.
Daarnaast zijn er een aantal sleuteldocumentaires te zien, waaronder Larry
Miller's "Some Fluxus" (1991), Shigeko Kubota's "Fluxus Soho Tour" (1994),
and Lars Movin's "The Misfits: 30 Years of Fluxus" (1993), waardoor naast
inzicht in de charismatische "Voorzitter", eveneens inzicht wordt verkregen
in de Fluxus beweging als geheel. Maciunas' veelomvattende productie
"Fluxfilm Anthology" (1962-70) vat het kritische en tegelijkertijd speelse
engagement van de groep via traditionele film heel goed samen.
Jonas Mekas heeft het puikje van de zalm van een aantal films van
visionairs van de avant-garde bijeengebracht. Enkele van deze films zijn:
Luis Bunuel's "Un Chien Andalou" (1929), die hij samen met Salvador Dali
heeft geschreven; Marcel Duchamps "Anemic Cinema" (1926), Hans Richters
"Rhythmus 21" (1921), Fernand Legers "Ballet Mecanique" (1924) en Peter
Kubelka's "Arnulf Rainer" (1960).
Jonas Mekas op de opening van de JMVAC: "Bedankt Arturas Zuokas and
Kristijonas Kucinskas! Ik heb het gevoel dat het belangrijk is om vandaag een
omweg te maken, weg van de dagelijkse realiteit, de richting te veranderen en
naar een andere werkelijkheid te gaan, een andere werkelijkheid, een andere
werkelijkheid ---".
Deze tentoonstelling is een mijlpaal en een historisch moment voor
Letland, op weg naar Letlands positie als Europese culturele hoofdstad in
2009. Een dergelijke internationale erkenning bevestigt dat er in cultureel
opzicht in Letland een opwindende nieuwe periode is aangebroken.
De tentoonstelling wordt begeleid door een kleurencatalogus met essays
van onder andere R. Bruce Elder, P. Adams Sitney, Amy Taubin, Mari Dumett,
Julia Robinson, Carolina Carrasco, Astrit Schmidt-Burkhardt en Hollis Melton.
De Maya Stendhal Gallery is één van de curators van de tentoonstelling.
Website: http://www.mekas.lt
Dhr. Arturas Zuokas van het Jonas Mekas Visual Arts Center, +370-5-211-2377, info@mekas.lt; of Mevr. Maya Stendhal en Dhr. Harry Stendhal, tentoonstellingscurators, of Mevr. Mari Dumett, co-curator Fluxus Documents, +1-212-366-1549, gallery@mayastendhalgallery.com, beiden van de Maya Stendhal Gallery