KPMG
Bedrijven gebruiken informatie nauwelijks voor strategische doeleinden
22|10|07 - Nederlandse ondernemingen gebruiken informatie nog
nauwelijks voor strategische doeleinden en het behalen van
concurrentievoordeel.
Volgens de bedrijven wordt in het algemeen veel informatie
uitgewisseld, maar laat de bruikbaarheid te wensen over en komt de
strategische inzet van informatie daardoor niet van de grond. Dit
blijkt uit onderzoek van KPMG naar de wijze waarop bedrijven en
overheidsinstellingen omgaan met informatie. Bij ruim de helft van de
bedrijven is informatiestrategie vooral gericht op meer efficiency en
het identificeren van risicos. Bij slechts 27% staat het behalen van
concurrentievoordeel voorop. Een overgrote meerderheid van de
organisaties verwacht dat het belang van de strategische inzet van
informatie de komende jaren zal toenemen.
"Die grote hoeveelheid informatie is duidelijk geen garantie dat
mensen beschikken over de juiste informatie om hun werk goed te doen
of om kansen in de markt te benutten", constateert Jan de Boer,
partner bij KPMG IT Advisory. De Boer: "Sterker nog, de groei van de
informatiestromen heeft tot gevolg dat deze in de praktijk worden
ervaren als onhandelbaar, zodat veel mensen er geen gebruik meer van
maken. Bij veel bedrijven ligt de nadruk momenteel op het stroomlijnen
van hun IT-landschap in plaats van de zorg dat de informatiestrategie
waarde creëert voor de onderneming en in de markt leidt tot een
voorsprong. Het stroomlijnen is vaak al een uitdaging op zich, zeker
in grotere organisaties waar sprake is van honderden systemen en waar
het uniformeren van systemen en processen een enorme klus is. De CIO
is in de praktijk dan ook vooral bezig met het afstemmen van de
informatietechnologie op de eisen van de business, waardoor hij niet
toekomt aan het strategisch benutten van informatie. In de praktijk
blijkt hij dan ook veel vaker een CIO in plaats van een CTO."
Volgens De Boer is het essentieel dat organisaties zich alleen al
vanuit pure overlevingszin structureel gaan bezinnen op informatie
governance, ook op de langere termijn. De Boer: "Het ontbreekt de
meeste organisaties in het algemeen aan een visie op information
governance. Bedrijven kijken hoorguit een paar jaar vooruit. De vraag
of de doelstellingen van het informatiebeleid daadwerkelijk worden
bereikt speelt bovendien nauwelijks een prominente rol. Een
gestructureerde evaluatie op het succes vindt beperkt plaats. Dat is
merkwaardig want het beschikken over de juiste informatie vormt voor
veel bedrijven de sleutel tot duurzaam succes. Duidelijk is dat er
voor de CIO een duidelijke rol ligt in het faciliteren van
informatie-uitwisseling, zodat de creativiteit wordt gestimuleerd.
Duidelijk is ook dat daarbij gestreefd moet worden naar een toekomst
waarin maatwerkinformatie 'on demand' kan worden gevraagd en geleverd.
Het goed omgaan met informatie zal immers steeds vaker van essentieel
belang worden voor het succes van organisaties. Wie niets onderneemt,
zal het systeem steeds meer zien verzanden of zelfs zien vastlopen."
Voor nadere informatie: Andy Bellm, (020) 656 7039.
© 2007 KPMG N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.