Gemeente Maasgouw
Leden rekenkamer beëdigd
Op grond van de bepalingen in de Gemeentewet is elke gemeente
verplicht een rekenkamer of een rekenkamercommissie in te stellen. In
de raadsvergadering van 20 september 2007 heeft de benoeming van de
voorzitter en leden van de rekenkamercommissie van de gemeente
Maasgouw plaatsgevonden. Op 1 november zijn de voorzitter en de leden
beëdigd door de voorzitter van de gemeenteraad.
De rekenkamercommissie onderzoekt de doelmatigheid (efficiency),
doeltreffendheid (effectiviteit) en rechtmatigheid van het door het
gemeentebestuur gevoerde bestuur. Dit onderzoek is gericht op het
verkrijgen van beter inzicht in het gemeentelijk handelen en heeft als
doel daaruit lessen te trekken voor de toekomst. Door middel van
onderzoek en rapportage wordt inzicht gegeven in het opereren van het
gemeentebestuur. Het accent ligt op het verbeteren van het
functioneren van het gemeentebestuur en in het verlengde daarvan van
de ambtelijke organisatie.
De rekenkamercommissie rapporteert aan de gemeenteraad. Daarnaast
worden de onderzoeksresultaten onder de aandacht van de burgers
gebracht. Hiermee wordt de controlerende taak van de raad versterkt en
wordt tegelijkertijd zichtbaar gemaakt in hoeverre de
beleidsvoornemens van het gemeentebestuur gerealiseerd worden.
* Publiekscentrum
* Markt 36 Maasbracht
* Telefoon 0475 85 25 00