Mora wakker na 7 uur campagne
05/11/2007 16:55
Stichting Wakker Dier
Amsterdam, 5 november 2007; Op dezelfde dag dat Stichting Wakker Dier startte met een campagne tegen snackfabrikant Mora, ging Mora al om. Mora was één van de laatste partijen die niet wilde stoppen met het verkopen van vlees van onverdoofd gecastreerde biggen. Echter een enkele radiospot was al voldoende om Mora wakker te schudden. Wakker Dier gaat deze week nog door met de campagne tegen de volgende producent op de lijst: "Burger King, we're gonna have it our way!"
In een brief aan Wakker Dier schreef Mora niet over te stappen "totdat de grondstoffen competitief worden aangeboden". Wakker Dier begon vanmorgen een radio en bannercampagne tegen de fabrikant. Om 4 uur belde de snackfabrikant om te vertellen dat zij overstag gaan en net als veel andere partijen per januari 2009 geen producten meer zal verkopen van onverdoofd gecastreerde biggen.
Eerder dit jaar boekte Wakker Dier succes met haar acties bij de HEMA en de supermarkten, die toezegden vanaf 2009 te stoppen met de onverdoofde castratie. Unox, La Place en Struik sloten zich hier later bij aan. De Biologische varkenssector verdoofd al sinds afgelopen zomer. McDonalds en varkensvleesproducent de Hoeve zijn ondertussen al geheel gestopt met castreren. Zij passen diervriendelijkere methodes dan castratie toe om berengeur te voorkomen.
Na de Burger King staan onder andere de Febo, Stegeman en Johma nog op de zwarte lijst.
Morgen zal in de Tweede Kamer een motie worden behandeld om het onverdoofd castreren te verbieden. Een soortgelijke motie in 2006 haalde geen meerderheid omdat CDA, VVD, SGP, PVV en Christen Unie zich ertegen verzetten.
- einde persbericht -
http://www.wakkerdier.nl