SGP
05 - 11 - 07 | Bijdrage SGP wetgevingsoverleg Defensie
SGP: oneigenlijke taken van militairen moeten worden afgestoten en
overgeheveld naar anderen.
Op die manier wordt Defensie ontlast en komen de Nederlandse soldaten
beter toe aan waar ze
uiteindelijk voor zijn opgeleid.
---
----------
WGO Defensiepersoneel
5 november 2007
Van der Staaij
Budget
Vz. De begroting wijst terecht op de noodzaak om te investeren in
personeel. Personeel dat we eigenlijk niet kunnen missen vertrekt en
te weinig mensen melden zich aan bij het Defensieapparaat. Er bestaat
thans een tekort van ongeveer 4000 personen. Investeren in personeel
is één van de vele prioriteiten van Defensie. Voor deze prioriteiten
is feitelijk geen extra geld uitgetrokken. Alleen een eenmalig bedrag
van 500 miljoen, dat wordt opgebracht door de verkoop van materieel.
Mijn fractie constateert dat feitelijk de noodzakelijke investeringen
in personeel worden betaald met het geld dat overblijft door het
genoemde tekort aan personeel. Dat is toch onvoorstelbaar? Komen we
niet in grote financiële problemen indien het personeelstekort zou
worden weggewerkt? Iets wat we toch hopen? Is dit niet opnieuw een
onderstreping van het feit, dat Defensie onverantwoord weinig budget
heeft?
Oneigenlijk
Vz. Defensie kampt met personeelskrapte, zeker als het gaat om
uitzendingcapaciteit. In dit licht vraag ik mij af of we niet nog iets
intelligenter kunnen omspringen met ons defensiepersoneel. Ik denk aan
de inzet van de vele honderden militairen in Afghanistan. Een deel
daarvan houdt zich ook bezig met opbouwwerk en dergelijke. De vraag is
of er niet méér kan worden overgelaten aan niet-militairen. In
hoeverre voeren militairen thans oneigenlijke taken uit? De militairen
moeten zorgen voor veiligheid en bescherming, maar de aanleg van wegen
en gebouwen of het bekijken van offertes voor de bouw van een
schooltje behoeft uiteraard niet door hen te worden uitgevoerd. Wat
valt hier nog te winnen aan efficiency?
En als wordt geconcludeerd dat de militairen een aantal oneigenlijke
taken uitvoeren, is het dan niet denkbaar om meer inzet en bijdrage te
vragen van BuZa, OSW en eventueel NGOâs?
gedragsverandering
In de begroting zit 18 miljoen voor gedragsveranderingen binnen de
krijgsmacht. Dit naar aanleiding van de commissie-Staal. Mijn fractie
steunt deze impuls.
Enkele opmerkingen hierbij. De Nederlandse militairen krijgen
binnenkort draadloos internet op de kazerne. Het surfen is gratis en
er zit bewust geen pornofilter op. De Zweedse overheid heeft
uitdrukkelijk wel gekozen voor een pornofilter voor
overheidscomputers. Waarom volgt Nederland deze lijn niet? Het is toch
goed te verdedigen, dat overheidsapparatuur nooit gebruikt mag worden
voor porno? Zeker als we denken aan zaken als kinderporno. Ik noem ook
de risicoâs van mogelijk sexueel wangedrag e.d.
Daarnaast vraag ik mij af of de mogelijkheden voor gedragsverandering
via het kanaal van de geestelijke verzorging optimaal wordt benut. Kan
de minister daarover iets meer zeggen?
homoâs
Defensie wil een aantrekkelijke werkgever zijn voor homoseksuele
jongeren en zal dit in haar externe communicatie uitdragen, zo wordt
vermeld. Betekent dit speciale wervingscampagnes voor homoseksuelen in
het leger? Ligt dit nu in de rede en is dit niet schromelijk
overdreven?
vrijstelling
De minister heeft geconcludeerd, dat het niet mogelijk is de
vrijstellingsregeling voor vrouwelijke militairen onverkort voor
mannelijke militairen met kinderen t/m vier jaar te laten gelden. Een
te groot aantal militairen zou hierdoor niet beschikbaar zijn voor
uitzending. Hiermee komt het ambitieniveau van Defensie in gevaar.
Mijn fractie vindt deze redenering op zichzelf helder. Temeer daar er
wel het nodige gebeurt ter verbetering van de thuissituatie. Tegenover
het niet-verruimen van de vrijstelling staat, dat Defensie hierdoor
onaantrekkelijk blijft voor jonge vaders en minder mensen in deze
categorie kan werven. Is hiermee gerekend?
dank u wel
Bijdrage SGP wetgevingsoverleg Defensie