SGP


05 - 11 - 07 | Bijdrage SGP wetgevingsoverleg Defensie

SGP: oneigenlijke taken van militairen moeten worden afgestoten en overgeheveld naar anderen.
Op die manier wordt Defensie ontlast en komen de Nederlandse soldaten beter toe aan waar ze
uiteindelijk voor zijn opgeleid.

---

----------

WGO Defensiepersoneel
5 november 2007
Van der Staaij

Budget
Vz. De begroting wijst terecht op de noodzaak om te investeren in personeel. Personeel dat we eigenlijk niet kunnen missen vertrekt en te weinig mensen melden zich aan bij het Defensieapparaat. Er bestaat thans een tekort van ongeveer 4000 personen. Investeren in personeel is één van de vele prioriteiten van Defensie. Voor deze prioriteiten is feitelijk geen extra geld uitgetrokken. Alleen een eenmalig bedrag van 500 miljoen, dat wordt opgebracht door de verkoop van materieel. Mijn fractie constateert dat feitelijk de noodzakelijke investeringen in personeel worden betaald met het geld dat overblijft door het genoemde tekort aan personeel. Dat is toch onvoorstelbaar? Komen we niet in grote financiële problemen indien het personeelstekort zou worden weggewerkt? Iets wat we toch hopen? Is dit niet opnieuw een onderstreping van het feit, dat Defensie onverantwoord weinig budget heeft?

Oneigenlijk
Vz. Defensie kampt met personeelskrapte, zeker als het gaat om uitzendingcapaciteit. In dit licht vraag ik mij af of we niet nog iets intelligenter kunnen omspringen met ons defensiepersoneel. Ik denk aan de inzet van de vele honderden militairen in Afghanistan. Een deel daarvan houdt zich ook bezig met opbouwwerk en dergelijke. De vraag is of er niet méér kan worden overgelaten aan niet-militairen. In hoeverre voeren militairen thans oneigenlijke taken uit? De militairen moeten zorgen voor veiligheid en bescherming, maar de aanleg van wegen en gebouwen of het bekijken van offertes voor de bouw van een schooltje behoeft uiteraard niet door hen te worden uitgevoerd. Wat valt hier nog te winnen aan efficiency?

En als wordt geconcludeerd dat de militairen een aantal oneigenlijke taken uitvoeren, is het dan niet denkbaar om meer inzet en bijdrage te vragen van BuZa, OSW en eventueel NGOâs?

gedragsverandering
In de begroting zit 18 miljoen voor gedragsveranderingen binnen de krijgsmacht. Dit naar aanleiding van de commissie-Staal. Mijn fractie steunt deze impuls.

Enkele opmerkingen hierbij. De Nederlandse militairen krijgen binnenkort draadloos internet op de kazerne. Het surfen is gratis en er zit bewust geen pornofilter op. De Zweedse overheid heeft uitdrukkelijk wel gekozen voor een pornofilter voor overheidscomputers. Waarom volgt Nederland deze lijn niet? Het is toch goed te verdedigen, dat overheidsapparatuur nooit gebruikt mag worden voor porno? Zeker als we denken aan zaken als kinderporno. Ik noem ook de risicoâs van mogelijk sexueel wangedrag e.d.

Daarnaast vraag ik mij af of de mogelijkheden voor gedragsverandering via het kanaal van de geestelijke verzorging optimaal wordt benut. Kan de minister daarover iets meer zeggen?

homoâs
Defensie wil een aantrekkelijke werkgever zijn voor homoseksuele jongeren en zal dit in haar externe communicatie uitdragen, zo wordt vermeld. Betekent dit speciale wervingscampagnes voor homoseksuelen in het leger? Ligt dit nu in de rede en is dit niet schromelijk overdreven?

vrijstelling
De minister heeft geconcludeerd, dat het niet mogelijk is de vrijstellingsregeling voor vrouwelijke militairen onverkort voor mannelijke militairen met kinderen t/m vier jaar te laten gelden. Een te groot aantal militairen zou hierdoor niet beschikbaar zijn voor uitzending. Hiermee komt het ambitieniveau van Defensie in gevaar. Mijn fractie vindt deze redenering op zichzelf helder. Temeer daar er wel het nodige gebeurt ter verbetering van de thuissituatie. Tegenover het niet-verruimen van de vrijstelling staat, dat Defensie hierdoor onaantrekkelijk blijft voor jonge vaders en minder mensen in deze categorie kan werven. Is hiermee gerekend?

dank u wel

Bijdrage SGP wetgevingsoverleg Defensie