Customer Relationship Management is een "blijvertje"
80% van de Nederlandse bedrijven ziet CRM als onderdeel van de
bedrijfsvoering.
Utrecht/Amsterdam/'s-Hertogenbosch - 5 november 2007 - Uit onderzoek
blijkt al voor het derde jaar in rij dat 80% van de Nederlandse
bedrijven met 200 en meer werknemers Customer Relationship Management
(CRM) ziet als onderdeel van de bedrijfsvoering. Dit jaarlijkse
onderzoek over de manier waarop het Nederlandse bedrijfsleven omgaat
met CRM is uitgevoerd door CRM Assocation NL, Capgemini Nederland en
SAP Nederland onder 210 bedrijven.
CRM is niet meer weg te denken uit het Nederlandse bedrijfsleven.
Steeds meer bedrijven creëren een aparte functie voor de coördinatie
van activiteiten op CRM-gebied. Opvallend daarbij is de toenemende
adoptie van CRM door bedrijven die zich richten op consumenten. CRM
wordt door de meeste respondenten vooral beschouwd als een praktisch
hulpmiddel. De vorig jaar gesignaleerde trend dat CRM weer meer (dan
daarvoor) ook als een ICT-oplossing wordt gezien, zet dit jaar door.
Verhogen van klanttevredenheid, verbeteren van klantgerichtheid en
klantbehoud zijn de drie meest genoemde doelstellingen voor CRM.
Wil Wurtz, CRM Association NL: "Bij de implementatie van CRM zien we
het interessante fenomeen dat er geen eenduidigheid is met betrekking
tot de fase waarin bedrijven zich bevinden. Het onderzoek laat
duidelijk zien dat het implementeren van een CRM-systeem niet het
eindpunt van de CRM-activiteiten is. Van de bedrijven die bezig zijn
met een CRM-project heeft 61% een jaar of langer reeds een CRM-systeem
in gebruik. Het onderstreept de constatering dat CRM een "blijvertje"
is in het Nederlandse bedrijfsleven."
Definitie Customer Relationship Management
CRM Association NL ziet Customer Relationship Management als: "De
implementatie van een strategie waarmee een bedrijf of instelling
beoogt (klant)relaties te optimaliseren in termen van klantrendement
en klanttevredenheid."
Over CRM Association NL
CRM Association NL (voorheen CRM Genootschap) is opgericht als een
vereniging waarin alle partijen samenkomen die belang hebben bij het
delen van kennis en ervaring op het gebied van Customer Relationship
Management (CRM). Inmiddels zijn 162 bedrijven lid van de CRM
Association NL en de bijeenkomsten worden door honderden mensen van
die bedrijven en andere geïnteresseerden bezocht. Activiteiten CRM
Association o.a.: CRM Award, themasessies, boek CRM in Nederland,
Marktoverzicht, onderzoek, opleidingen. www.crmassociation.nl
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van
zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een
compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en
outsourcingdiensten. Daarbij werkt de onderneming op een
onderscheidende manier samen met haar klanten aan het behalen van
snellere, betere en meer duurzame resultaten: de Collaborative
Business Experience. Deze innovatieve samenwerking krijgt vorm door
een sterk netwerk van technologiepartners, bewezen methoden en
hulpmiddelen en een sterk op samenwerking gerichte mentaliteit in de
dagelijkse praktijk. Hiermee helpt Capgemini organisaties om nieuwe
groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie
optimaal te benutten. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 80.000
medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2006 een omzet
van 7,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op
www.nl.capgemini.com
Over SAP
SAP is wereldwijd marktleider in bedrijfssoftwareoplossingen. Met deze
oplossingen bedient SAP zowel kleine en middelgrote bedrijven als
grote internationale ondernemingen. Met behulp van oplossingen van SAP
verbeteren bedrijven overal ter wereld hun relaties met klanten en
partners, stroomlijnen zij hun bedrijfsvoering en bereiken zij
aanzienlijke efficiencyverbeteringen binnen hun toeleveringsketens en
bedrijfsprocessen. SAP NetWeaver, het open integratie- en
applicatieplatform voor op webservices gebaseerde applicaties, vormt
hiervoor de basis. SAP heeft momenteel 25 branchespecifieke
oplossingen voor markten variërend van high tech industrie en retail,
tot overheidsinstellingen en financiële instellingen. Op dit moment
gebruiken meer dan 38.400 bedrijven verspreid over meer dan 120 landen
software van SAP. Het totale aantal SAP installaties is wereldwijd
gestegen tot boven 100.600. SAP heeft dochterondernemingen in meer dan
vijftig landen. Het bedrijf is genoteerd aan een aantal beurzen,
waaronder de beurs van Frankfurt en de NYSE onder het symbool 'SAP'.
Bezoek ook: www.sap.com/community/netherlands
* SAP definieert het begrip 'bedrijfssoftware' als oplossingen voor
Enterprise Resource Planning (ERP) en bijbehorende applicaties, zoals
Supply Chain Management (SCM), Customer Relationship Management (CRM),
Product Lifecycle Management (PLM) en Supplier Relationship Management
(SRM).
---
SAP