Saxion Hogescholen
BR>

ma 05 november 2007

Saxion studenten winnen Waterbouwprijs met -Schiphol in zee-

Studenten Civiele Techniek van Saxion Hogescholen in Enschede, Peter van Leuteren, Timon Pekkeriet en Rob Ligtenberg, winnen met `Schiphol in zee' de Waterbouwprijs 2007. De Vereniging van Waterbouwers in Bagger-, Kust- en Oeverwerken (VBKO) reikt deze prijs jaarlijks uit aan afstudeerders in Nederland en Vlaanderen die een bijzondere prestatie leveren op waterbouwkundig gebied. De prijs wordt uitgereikt tijdens de Nationale Water-bouwdag op dinsdag 30 oktober tussen 10.20 en 10.40 uur in het Chassé Theater in Breda.

De toekomst van Schiphol ligt in de Noordzee, aldus de Saxion studenten. Niet zoals vaker geopperd door een complete verplaatsing van Schiphol (te duur en grote economische nadelen), wel door capaciteitsvergroting via een kunstmatig eiland in zee: Nieuw Holland. Met om te beginnen één start- en landingsbaan en uitbreidingsmogelijkheden voor de toekomst. Een snelle treinverbinding zorgt dat passagiers in 45 minuten in het vliegtuig zitten, vanaf de incheck bij de terminal op Schiphol. Nieuw Holland zou in 2020 zo'n vijfde deel kunnen verwerken van het geschatte aantal vliegbewegingen en passagiers van Schiphol. De beste plek ligt op 23 kilometer uit de kust, op 44 kilometer van hartje Schiphol. De aanleg blijkt helemaal niet zo duur. Eén vierkante meter opspuiten kost evenveel als een vierkante meter grond op een Vinex-locatie. De aanleg van eiland en treinverbinding samen, exclusief luchthavenfaciliteiten, komt op circa 3 miljard euro, zo berekenden de studenten.

Naast `Schiphol in zee' werd ook genomineerd `Aanpassing sluis Meppelerdiep' van Jurgen Luttikholt, Maurice Schroer en Marc Taken. Daarmee tekent Civiele Techniek van Saxion Hogescholen voor twee van de zeven nominaties voor de Waterbouwprijs 2007. `Schiphol in zee' scoorde op alle juryaspecten hoog: innovativiteit, praktische toepasbaarheid en multidisciplinaire benadering. Peter, Timon en Rob zien in Nieuw Holland een realistische, betaalbare oplossing voor het komende capaciteitsprobleem van Schiphol, waarmee ook de overlast voor de Randstad afneemt. Eiland en treinverbinding kunnen er in zes jaar liggen.


------------------------------------------ EINDE PERSBERICHT
------------------------------------------