Saxion Hogescholen
BR>
ma 05 november 2007
Saxion studenten winnen Waterbouwprijs met -Schiphol in zee-
Studenten Civiele Techniek van Saxion Hogescholen in Enschede, Peter
van Leuteren, Timon Pekkeriet en Rob Ligtenberg, winnen met `Schiphol
in zee' de Waterbouwprijs 2007. De Vereniging van Waterbouwers in
Bagger-, Kust- en Oeverwerken (VBKO) reikt deze prijs jaarlijks uit
aan afstudeerders in Nederland en Vlaanderen die een bijzondere
prestatie leveren op waterbouwkundig gebied. De prijs wordt uitgereikt
tijdens de Nationale Water-bouwdag op dinsdag 30 oktober tussen 10.20
en 10.40 uur in het Chassé Theater in Breda.
De toekomst van Schiphol ligt in de Noordzee, aldus de Saxion
studenten. Niet zoals vaker geopperd door een complete verplaatsing
van Schiphol (te duur en grote economische nadelen), wel door
capaciteitsvergroting via een kunstmatig eiland in zee: Nieuw Holland.
Met om te beginnen één start- en landingsbaan en
uitbreidingsmogelijkheden voor de toekomst. Een snelle treinverbinding
zorgt dat passagiers in 45 minuten in het vliegtuig zitten, vanaf de
incheck bij de terminal op Schiphol. Nieuw Holland zou in 2020 zo'n
vijfde deel kunnen verwerken van het geschatte aantal vliegbewegingen
en passagiers van Schiphol. De beste plek ligt op 23 kilometer uit de
kust, op 44 kilometer van hartje Schiphol. De aanleg blijkt helemaal
niet zo duur. Eén vierkante meter opspuiten kost evenveel als een
vierkante meter grond op een Vinex-locatie. De aanleg van eiland en
treinverbinding samen, exclusief luchthavenfaciliteiten, komt op circa
3 miljard euro, zo berekenden de studenten.
Naast `Schiphol in zee' werd ook genomineerd `Aanpassing sluis
Meppelerdiep' van Jurgen Luttikholt, Maurice Schroer en Marc Taken.
Daarmee tekent Civiele Techniek van Saxion Hogescholen voor twee van
de zeven nominaties voor de Waterbouwprijs 2007. `Schiphol in zee'
scoorde op alle juryaspecten hoog: innovativiteit, praktische
toepasbaarheid en multidisciplinaire benadering. Peter, Timon en Rob
zien in Nieuw Holland een realistische, betaalbare oplossing voor het
komende capaciteitsprobleem van Schiphol, waarmee ook de overlast voor
de Randstad afneemt. Eiland en treinverbinding kunnen er in zes jaar
liggen.
------------------------------------------ EINDE PERSBERICHT
------------------------------------------