Ingezonden persbericht
Zaterdag 3 november, 20.00 uur
Doopsgezinde Kerk
Entree: 20/15 euro
Lee Konitz (altsax) / Duo met Walter Lang (piano)
(Jazz/Impro)
De in Chicago geboren Lee Konitz, letterlijk een levende jazz-legende, maakte rond 1950, tijdens de korte periode van de cool jazz, naam als één van de musici rond pianist Lenny Tristano en met Max Roach en Gerry Mulligan als een van de steunpilaren van het monumentale "Birth of the Cool"-project van Miles Davis.
Konitz werd met name door Charlie Parker hogelijk gewaardeerd, omdat hij als een van de weinigen het lef had een eigen stijl te ontwikkelen, die weinig met die van "Bird" gemeen had. Na deze "cool" periode werd Konitz's spel warmbloediger en melodieuzer en zijn muzikale voorkeuren steeds eclectischer, gelet op de samenwerking met Elvin Jones, Stan Kenton, Charles Mingus, Jimmy Giuffre, Albert Mangelsdorff, Chick Corea, Dave Brubeck en Anthony Braxton, bien étonnee de trouver ensemble. Lee Konitz, hoewel inmiddels 80, is ongetwijfeld nog steeds een van de belangrijkste altsaxofonisten in de hedendaagse jazz. Op 3 november zal hij kundig begeleid worden door de Duitse pianist Walter Lang.
Zondag 4 november, 15.30 uur
Doopsgezinde Kerk
Entree: 15/12 euro
Orkest De Volharding o.l.v. Jussi Jaatinen met Geoffrey Madge (piano)
met "Mécanique", werk van Adams, Gann, Bodin en Emmer
(Nieuwe muziek)
In de oren van sommige componisten is muziek een mechaniek en is een compositie een machine en vaak ook nog een helse. In de beste traditie van akoestische ingenieurs als Antheil, Nancarrow en Xenakis nodigde Orkest de Volharding een drietal componisten uit voor een goede doorsmeerbeurt. Voor de Rotterdammer Huib Emmer is dit uiteraard een kolfje naar zijn hand, zijn muziek had toch al iets weg van een elektronische hei-machine. Kyle Gann was de rechterhand van Conlon Nancarrow, schreef ook een standaardwerk over de grote componist en componeert zelf in een min of meer Nancarroweske stijl. Dan hebben we het over canons in al hun onwaarschijnlijke mechanische verschijningen, een fascinatie die ook gedeeld wordt door het jonge Franse talent, Philip Bodin. Als uitsmijter wordt "The Chairman Dances" van John Adams gespeeld in een bewerking van Anthony Fiumara, artistiek leider van De Volharding.