NEN
Preventie, verzuim en re-integratiebeleid
vrijdag 2 november 2007, 11:25
Het actief voeren van integraal beleid op preventie, verzuim en
re-integratie getuigt van goed werkgeverschap. Dit blijkt uit
onderzoek dat Agis Fit in Bedrijf liet uitvoeren onder ruim 1.500
bedrijven. Ruim 80% van de respondenten gaf aan dat deze items in
relatie staan met goed management.
Bedrijven zien in een actieve preventie, verzuim en
re-integratiebeleid de mogelijkheid om goodwill te kweken bij hun
medewerkers. Werkgevers verwachten dat dit hun imago ten goede komt.
Meer dan de helft van de organisaties denkt ook succesvoller te kunnen
zijn bij het werven van personeel, zeker ten tijde van krapte op de
arbeidsmarkt.
Complex en diffuus
Bijna 70% van de bedrijven ziet wet- en regelgeving als de Wet
Verbetering Poortwachter en Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA)
als complex en diffuus. De meeste vinden ook dat hiervoor een
professionele partij moet worden ingeschakeld. Reden waarom meer dan
de helft van de bedrijven samenwerkt met een arbodienst en 7% schakelt
voor de arbo- en verzuimtaken een zorgverzekeraar in. Toch voert 17%
van de bedrijven alle verplichte arbo- en verzuimtaken zelf uit,
waarvoor een bedrijfsarts wordt ingehuurd of de onderneming een arts
in dienst heeft.
Goed gesprek voorkomt verzuim
Het verder terugdringen van ziekteverzuim is voor veel werkgevers een
alledaagse kwestie. Gesprekken met de werknemers dragen hier aan bij,
volgens Kees van Vliet van de Nederlandse Vereniging Arbeids- en
Bedrijfsgeneeskunde (NVAB) en bedrijfsarts Francis Foury.
Beide artsen zijn van mening dat verzuim door veel factoren kan worden
veroorzaakt. Zo heeft een werknemer die verzuimt vanwege een
arbeidsconflict er geen baat bij als hij in het medisch circuit
belandt. Een goed gesprek tussen werkgever en werknemer is een betere
oplossing.
Streng ingrijpen
Toch moeten werkgever volgens Van Vliet en Foury streng ingrijpen bij
onrechtmatig verzuim. Zoals bij regelmatig maandagmorgen
'ziekteverzuim'. De werkgever doet er dan goed aan dit te noteren in
het dossier van de werknemer en een serieus gesprek met deze persoon
aan te gaan.
Volgens Foury hoeft een werkgever echter niet meteen actie te
ondernemen, als een werknemer een keer een baaldag heeft. Komt dit
vaker voor, dan is er wel reden tot een serieus gesprek.
Goed werkgeverschap
Goed werkgeverschap scoort in Nederland. In internationaal opzicht
hebben Nederlandse bedrijven een open cultuur, maatwerk in
arbeidsrelaties en goede ontwikkelingsmogelijkheden van werknemers.
Dat concluderen onderzoekers van TNO in de publicatie 'Goed
werkgeverschap in internationaal perspectief', waarin de
bedrijfscultuur van zestien Europese landen is vergeleken. Onder goed
werkgeverschap verstaat TNO 'de mate waarin werkgevers optimaal
rekening houden met hun werknemers, zonder dat deze zorg ten koste
gaat van organisatiebelangen'.
Nederlandse bedrijven scoren volgens de onderzoekers redelijk hoog als
het gaat om goed werkgeverschap. Een kanttekening hierbij is dat dit
nog onvoldoende ingebed is in de bedrijfsorganisatie. Goed
werkgeverschap moet onderdeel worden van het maatschappelijk
verantwoord ondernemen (MVO). Zo hebben personeelsmanagers een veel
betere ingang bij de top van bedrijven, stelt TNO-onderzoek en
-adviseur Erik Jan van Dalen.
Bron: P&O Actueel
zie ook de volgende gerelateerde onderwerpen:
Praktijkgids Beheersing van werkdruk - Een ergonomische benadering
(Publicatie)
Zie het origineel