Ingezonden persbericht
Persbericht
Amsterdam, 1 november 2007
Banken roepen consument op tot beveiligen eigen computer
Start voorlichtingscampagne over veilig internetbankieren
De Nederlandse banken starten vrijdag 2 november de campagne '3x kloppen', een voorlichtingscampagne over veilig internetbankieren. Met televisie- en radiocommercials laten de banken zien wat consumenten kunnen doen om veilig te internetbankieren. Ook hebben zij een speciale website
Investeren in veiligheid
Internetbankieren is een belangrijke schakel in het betalingsverkeer in Nederland. De banken voldoen op dit gebied aan strenge veiligheidsregels. Ze nemen de veiligheid van internetbankieren serieus. Jaarlijks investeren zij miljoenen euro's in beveiliging. Criminelen proberen steeds vaker via de computer van de bankklant toegang te krijgen tot diens bankgegevens. Daarom informeren de banken met de campagne '3xKloppen' consumenten actief over wat een consument kan doen om risico's op fraude te verkleinen.
3x kloppen
De campagne communiceert algemene hoofdregels en verwijst voor specifieke details naar de banken. Onder het motto '3x kloppen' wijst de campagne op drie eenvoudige regels. Het is belangrijk dat consumenten:
1. hun computersoftware, internetbrowser en beveiligingssoftware up-to-date houden;
2. checken of de website waarop ze inloggen echt van hun bank is;
3. hun betaling controleren via de bij- en afschrijvingen van hun bank.
Gezamenlijk belang
De voorlichtingscampagne werd vandaag officieel gelanceerd door mr. Boele Staal, voorzitter Nederlands Vereniging van Banken (NVB) en mr. Arie van Bellen, directeur ECP.nl, platform voor eNederland. Staal: "Consumenten en banken hebben een gezamenlijk belang bij veilig internetbankieren. De banken doen veel aan veiligheid, maar ook veilig en verantwoord handelen door consumenten is nodig om deze veiligheid te garanderen. Als de consument zich aan de drie regels ('3x kloppen') voor internetbankieren houdt, wordt de kans op misbruik aanzienlijk kleiner."
Digibewust
De voorlichtingscampagne is in lijn met de campagne Digibewust, een samenwerkingsverband tussen bedrijfsleven en overheid dat in Nederland het 'digibewust zijn' wil stimuleren. "De financiële sector speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van de informatiemaatschappij,' aldus Van Bellen. "We zien dat steeds meer mensen internetbankieren. ECP.nl werkt graag samen met de banken om het vertrouwen te vergroten in digitale toepassingen, zoals internetbankieren."
Campagne-informatie
De multimediale campagne bestaat uit televisiecommercials, radiocommercials, banners op internetsites, de website