Diakonessenhuis Zeist opent klantgericht opnameplein
29/10/2007 12:06
Diakonessenhuis
Op vrijdag 2 november om 16.00 uur opent Albert van Kuijk, wethouder gezondheidszorg van de gemeente Zeist, samen met Pauline Terwijn, directeur Zorg en Bedrijfsvoering van het Diakonessenhuis, het opnameplein in het Diakonessenhuis Zeist. Op dit plein staan dagelijks zeven verschillende professionals klaar om de patiënt goed en snel op een opname in het ziekenhuis voor te bereiden
De patiënt goed én snel voorbereid
Een patiënt die tijdens het spreekuur op de polikliniek te horen krijgt dat een ziekenhuisopname noodzakelijk is, kan in het Diakonessenhuis Zeist sinds kort meteen door naar het opnameplein. Hier staan zeven verschillende zorgverleners klaar om die opname samen met de patiënt snel en goed voor te bereiden. De patiënt neemt na ontvangst aan de balie plaats in een spreekkamer. Apotheekmedewerker, intakeverpleegkundige, anesthesioloog, nazorgverpleegkundige, fysiotherapeut, diëtist en opnameplanner komen (zo nodig) om de beurt naar de patiënt toe. Alle gesprekken zijn binnen ongeveer anderhalf uur afgerond. De patiënt is geïnformeerd en de benodigde informatie staat in het digitale opnamedossier.
Voordelen voor patiënt en behandelaar
De nieuwe werkwijze - die landelijk nog maar op weinig plaatsen navolging kent - biedt voordelen voor zowel patiënt als hulpverlener. De patiënt hoeft niet meer, zoals voorheen wel het geval was, langs verschillende afdelingen in het ziekenhuis. Hij of zij kan op één plaats alles voor de opname regelen. En de behandelaars komen naar de patiënt in de spreekkamer toe, in plaats van andersom.
Alle behandelaars die bij een opname betrokken zijn kunnen het digitale opnamedossier inzien en aanvullen. Daardoor hoeven bepaalde zaken niet dubbel gevraagd te worden aan de patiënt en kunnen de verschillende disciplines hun aandeel in de behandeling nog beter op elkaar afstemmen.
Vervolgtraject: Elektronisch Patiënten Dossier
Het opnameplein is niet het enige project dat in gang is gezet om de organisatie rondom de opname van een patiënt te optimaliseren. Het Diakonessenhuis werkt hard aan de invoering van het Elektronisch Patiëntendossier (EPD), dat hopelijk eind 2008 een feit is. In de Spoedzorg is het EPD al volledig ingevoerd. Een dergelijk digitaal dossier biedt ook voor het goed en efficiënt regelen van een opname veel voordelen. Zo kunnen hulpverleners bijvoorbeeld eenvoudig nakijken hoe eerdere operaties bij de patiënt zijn verlopen.
Noot voor de redactie:
Noot voor de redactie (