Oratie: Onderwijswetenschap innoveren door imiteren
29/10/2007 10:06
Open Universiteit
Onderwijswetenschappers moeten een voorbeeld nemen aan methoden, technieken en bevindingen uit andere disciplines. Dat is een voorwaarde om vooruitgang te boeken in hun vakgebied en om te komen tot innovatieve oplossingen in het onderwijs. Aldus prof. dr. Fred Paas, hoogleraar Onderwijspsychologie aan de Open Universiteit Nederland en Erasmus Universiteit Rotterdam, in de oratie die hij op 2 november zal uitspreken in Heerlen.
Een voorbeeld nemen aan andere disciplines
Een voorbeeld nemen aan anderen is iets dat kinderen automatisch doen. Min of meer onbewust, leren zij door gedrag van anderen te imiteren of door te doen wat anderen zeggen en schrijven. Maar naarmate we ouder worden, wordt imiteren steeds minder vanzelfsprekend. Het krijgt zelfs een negatieve bijklank. Vooral in de wetenschap geldt de regel 'iemand na-apen kan echt niet'.
Innoveren en leren door imiteren
Fred Paas wil verandering brengen in deze opvatting en de positieve kanten van imitatie benadrukken. Hij stelt dat onderwijswetenschappers kunnen innoveren en leren door het imiteren van collega's uit andere vakgebieden. Paas haalt voorbeelden aan waarin onderwijskundig onderzoek zich heeft laten inspireren door andere vakgebieden. Zo hebben de resultaten van hersenonderzoek bijvoorbeeld geleid tot nieuwe inzichten in de effectiviteit en efficiëntie van samenwerkend leren en van leren met animaties.
Symposium
Aanvangstijd van de oratie is 16.00 uur (gebouw Pretoria, Open Universiteit Nederland, Heerlen). De oratie wordt uitgesproken ter gelegenheid van de benoeming tot hoogleraar aan de Open Universiteit Nederland en de Erasmus Universiteit Rotterdam met als leerstoel 'Onderwijspsychologie, in het bijzonder psychologie van ICT en onderwijs'.
Voorafgaand aan de oratie vindt een symposium plaats onder de titel: Neem eens een voorbeeld aan anderen: Nieuwe impulsen voor onderzoek naar leren en instructie (www.ou.nl/lereneninstructie).
Over Fred Paas
Fred Paas studeerde in 1988 af aan de opleiding Bewegingswetenschappen van de Universiteit Maastricht. In 1993 promoveerde hij bij de vakgroep Instructietechnologie aan de Universiteit Twente op het proefschrift 'Instructional Control of Cognitive Load in the Training of Complex Cognitive Tasks'. Daarna was hij werkzaam als universitair docent bij de vakgroep Bewegingswetenschappen en de faculteit Psychologie van de Universiteit Maastricht. In 1999 trad hij als universitair hoofddocent in dienst bij het Onderwijstechnologisch expertisecentrum (OTEC) van de Open Universiteit Nederland. In 2005 werd hij bij de Open Universiteit en de Erasmus Universiteit Rotterdam benoemd tot hoogleraar Onderwijspsychologie. Sinds 1 september 2007 is hij programmaleider onderzoek bij het Onderwijstechnologisch Expertisecentrum van de Open Universiteit Nederland. Daarnaast is hij onder andere voorzitter van de divisie ICT van de vereniging voor onderwijsonderzoek in Nederland (VOR).
Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.nl) en zichtbaar op www.perssupport.nl.