E-overheid vergeet burger


IP Webtest toont lacunes aan

AMSTERDAM, 20071102 -- Bij de overheid lijkt digitale dienstverlening alle aandacht te krijgen. Maar de verschillende overheidslagen laten online veel kansen liggen. Op de diverse websites blijkt de burger nog lang niet centraal te staan. Dat blijkt uit de IP Webtest van het vakblad InformatieProfessional, die vandaag verschijnt.

Twaalf ministeries, vijf provincies, veertien grote gemeentes, vijf waterschappen, de sites van Eerste en Tweede Kamer en de portals Overheid.nl en Europa.eu werden op de snijtafel gelegd. Voor deze negende editie van de IP Webtest bogen 17 informatieprofessionals zich over de digitale prestaties van de publieke sector. Conclusie: de bedoelingen zijn goed, maar er worden nog vele kansen op klantgerichte communicatie gemist.

Experts
Er zijn verschillende instanties die zich bezighouden met de monitoring van overheidscommunicatie. De toegevoegde waarde van de nieuwste IP Webtest schuilt in de blik van de informatieprofessional: experts uit de praktijk onderzoeken de webprestaties met een gestructureerde werkwijze. Het initiërende vakblad InformatieProfessional heeft een sterke reputatie als nieuwsbron, platform en (wetenschappelijk) tijdschrift voor onder meer information brokers, desk researchers, kennismanagers, bibliothecarissen, documentalisten en innovatiemanagers.

Kloof
Door de in de IP Webtest gesignaleerde tekortkomingen dragen de onderzochte sites nu nog onvoldoende bij aan openbaarheid van bestuur en transparantie van de overheid. De kloof tussen overheid en burger wordt nog onvoldoende verkleind. In een volgende verbeterslag van de digitale informatievoorziening vanuit de overheid, zouden klantoriëntatie en zelfs participatie vanuit de samenleving meer centraal moeten staan.





InformatieProfessional