Nieuwe lector Iselinge Hogeschool houdt rede op 2 november 2007


DOETINCHEM, 20071025 -- Iselinge Hogeschool te Doetinchem heeft dit voorjaar de heer dr. Niels Brouwer benoemd als lector "Sociaal-constructivistisch leren en competentiegericht opleiden". De heer Brouwer spreekt zijn lectorale rede uit op vrijdag 2 november 2007 om 15.00 uur in het gebouw van Iselinge Hogeschool.

In zijn rede, getiteld "De horizon van het leraarschap", zet de heer Brouwer uiteen hoe hij bij Iselinge Hoge-school onderwijspraktijk en onderwijswetenschap met elkaar wil verbinden. Hij stelt aan de orde wat in zijn ogen een "goede leraar" is en hoe die goed kan worden opgeleid. Denkend vanuit het individuele leren van de leraar zet hij uiteen welke leeromgevingen, opleidingsprincipes en werkwijzen er nodig zijn om ook leraren gelegenheid te geven in hun beroep te leren. De heer Brouwer presenteert vijf kwaliteitseisen aan de inrichting van professionele lerarenopleidingen. Tegen deze achtergrond bepleit de heer Brouwer forse investeringen door de overheid om de vervulling van deze eisen tot een realiteit te maken en voldoende goed geschoolde leraren voor de klas te krijgen. Daarbij gaat hij onder andere in op het recente rapport van de commissie Leraren onder leiding van SER-voorzitter de heer Rinnooy Kan en doet hij voorstellen ter bestrijding van het lerarentekort.

Profielschets de heer dr. Niels Brouwer
Niels Brouwer (1950) is vertaler, docent en onderwijspsycholoog. Hij werkte als leraar Engels, Nederlands en maatschappijleer in diverse schooltypen en onderwijsinstellingen en promoveerde in 1989 op een uitgebreid onderzoek naar organisatie, didactiek en leereffecten van de lerarenopleiding, dat vorig jaar werd onderschei-den door de American Educational Research Association. De heer Brouwer is hoofddocent bij het Instituut voor Leraar en School (ILS) van de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij was een van de pioniers van de Lio-stage in de lerarenopleiding, een betaalde vorm van werkplekleren, die een brug slaat tussen opleiding en beroepspraktijk. Hij publiceerde een leerboek voor de lerarenopleiding, getiteld "Voor de klas", bij uitgeverij Coutinho te Bus-sum. Voor de HBO-raad werkte hij als secretaris van de visitatiecommissie tweedegraads lerarenopleidingen onder leiding van oud-staatssecretaris mevrouw N. Ginjaar-Maas en gaf hij leiding aan innovatieve onderzoeks-projecten ten behoeve van de lerarenopleidingen (zie www.leroweb.nl/lero/publicaties). Momenteel richt de heer Brouwer zich in zijn werk op multimediagebruik voor het leren door leraren.

Wat is een lector?
Sinds 2001 kennen hogescholen lectoraten, die op maatschappelijk relevante terreinen de verbinding leggen tussen het onderwijs, de praktijk en toegepast onderzoek. Een lector geeft leiding aan een kenniskring, waar-aan hbo-docenten, externe deskundigen en soms ook studenten deelnemen. Het Iselinge-lectoraat deelt kennis met basisscholen en leraren in de regio en voert in enkele basisscholen zelf onderzoek en ontwikkelwerk uit. Het mes snijdt daarbij aan twee kanten. De deelnemende basisscholen en hun besturen profiteren van de inno-vatieve impuls die van lectoraten uitgaat. Iselinge Hogeschool van zijn kant ontwikkelt door het lectoraat zijn curriculum en integreert moderne ontwikkelingen zoals multimediagebruik in de lerarenopleiding basisonder-wijs. Zo breiden de docenten van Iselinge Hogeschool en zijn partnerscholen hun expertise uit, zowel in de breedte als in de diepte. Zie over de activiteiten van het lectoraat de website van Iselinge Hogeschool, www.iselingehogeschool.nl of de website van IJsselgroep, www.ijsselgroep.nl.

EINDE PERSBERICHT





Iselinge Hogeschool