AutoRai

Subaru algemeen winnaar Duits onderzoek

(11/2/2007)
Subaru is als dé grote overall winnaar uit de bus gekomen van de ADAC Klantentevredenheidsstudie 2007. Dit jaarlijkse onderzoek, waaraan 55.849 lezers van het Duitse maandblad ADAC-Motorwelt deelnamen, toont opnieuw aan dat ook de Duitse Subaru-rijder razend enthousiast is over zijn merk!

In het algemeen klassement, dat zowel de tevredenheid over het merk als over de dealerwerkplaats omvat, eindigde Subaru op de eerste plaats, gevolgd door achtereenvolgens Porsche, Honda, Toyota en Jaguar. Naar goed Duits gebruik konden de ondervraagden scores variërend van 1 (zeer goed) tot 5 (onbetrouwbaar) op de vragenformulieren invullen. Subaru werd met een score van 1,20 gewaardeerd. Geen enkel merk wist dit te overtreffen.

Het ADAC-onderzoek bestaat uit twee hoofdonderdelen. Gaat het puur om de tevredenheid over het merk, dan eindigt Porsche op plaats 1 met een score van 1,17, meteen gevolgd door Subaru met 1,22. Gevraagd naar de tevredenheid over de service en werkplaats van de dealer, eindigde Subaru met 1,27 op de eerste plaats, gevolgd door achtereenvolgens Toyota en Mitsubishi (beide1,43). Worden beide uitslagen voor de eindklassering vervolgens samengevoegd, dan is er maar één overall winnaar: Subaru.

De uitslag van dit onderzoek is ook voor de Nederlandse consument van belang. Hiermee wordt immers nogmaals bevestigd dat het geen toeval is dat Subaru in soortgelijke onderzoeken zowel in Nederland als daarbuiten doorgaans een toppositie scoort, hetgeen weer wat zegt over de kwaliteiten en betrouwbaarheid van de producten.

De ADAC Klantentevredenheidsstudie 2007 maakt onderdeel uit van het jaarlijkse AutomarxX marktonderzoek. De resultaten hiervan worden in december bekend gemaakt.