Subaru algemeen winnaar Duits onderzoek
(11/2/2007)
Subaru is als dé grote overall winnaar uit de bus gekomen van de ADAC
Klantentevredenheidsstudie 2007. Dit jaarlijkse onderzoek, waaraan
55.849 lezers van het Duitse maandblad ADAC-Motorwelt deelnamen, toont
opnieuw aan dat ook de Duitse Subaru-rijder razend enthousiast is over
zijn merk!
In het algemeen klassement, dat zowel de tevredenheid over het merk
als over de dealerwerkplaats omvat, eindigde Subaru op de eerste
plaats, gevolgd door achtereenvolgens Porsche, Honda, Toyota en
Jaguar. Naar goed Duits gebruik konden de ondervraagden scores
variërend van 1 (zeer goed) tot 5 (onbetrouwbaar) op de
vragenformulieren invullen. Subaru werd met een score van 1,20
gewaardeerd. Geen enkel merk wist dit te overtreffen.
Het ADAC-onderzoek bestaat uit twee hoofdonderdelen. Gaat het puur om
de tevredenheid over het merk, dan eindigt Porsche op plaats 1 met een
score van 1,17, meteen gevolgd door Subaru met 1,22. Gevraagd naar de
tevredenheid over de service en werkplaats van de dealer, eindigde
Subaru met 1,27 op de eerste plaats, gevolgd door achtereenvolgens
Toyota en Mitsubishi (beide1,43). Worden beide uitslagen voor de
eindklassering vervolgens samengevoegd, dan is er maar één overall
winnaar: Subaru.
De uitslag van dit onderzoek is ook voor de Nederlandse consument van
belang. Hiermee wordt immers nogmaals bevestigd dat het geen toeval is
dat Subaru in soortgelijke onderzoeken zowel in Nederland als
daarbuiten doorgaans een toppositie scoort, hetgeen weer wat zegt over
de kwaliteiten en betrouwbaarheid van de producten.
De ADAC Klantentevredenheidsstudie 2007 maakt onderdeel uit van het
jaarlijkse AutomarxX marktonderzoek. De resultaten hiervan worden in
december bekend gemaakt.
AutoRai