AutoRai

Saab helpt bestuurders vooruit te kijken

(11/2/2007)
Het in ontwikkeling zijnde Saab Driver Attention Warning System gaat twee van de meest voorkomende oorzaken van ongevallen tegen: bestuurders die in slaap vallen of niet voldoende opletten. Het systeem houdt de bestuurder alert met een combinatie van tekstuele en gesproken waarschuwingen, of met vibraties in het stoelkussen.

Het Driver Attention Warning System grijpt in zodra het onoplettendheid of slaperigheid bij de bestuurder detecteert. Dat gebeurt niet zoals bij andere systemen door het gedrag van de bestuurder af te meten aan een plotselinge stuurbeweging. Het systeem van Saab detecteert juist het ontstaan van concentratieverlies en niet pas de (directe) gevolgen ervan.

In het interieur worden twee zeer kleine infraroodcameraâs gemonteerd: een onder in de voorruitstijl bij de bestuurder en een centraal in het midden van het dashboard. Beide cameraâs zijn gericht op de ogen van de bestuurder. Speciale software analyseert de beelden op de beweging van de oogleden. Het systeem geeft vervolgens meerdere alarmsignalen als uit die beweging blijkt dat de bestuurder slaperig wordt of niet naar de weg kijkt.

Dankzij infraroodtechniek produceren de cameraâs zowel overdag als âs nachts uitstekende beelden. Het systeem werkt ook als de bestuurder een zonnebril draagt.

Slaperigheid
Het systeem van Saab maakt gebruik van een verfijnd algoritme waartegen het aantal bewegingen van de oogleden wordt afgezet. Als de cameraâs zien dat de bestuurder zijn ogen voor langere tijd dichthoudt â en dus mogelijk slaperig is â treedt een serie van drie alarmsignalen in werking.

Het eerste alarm bestaat uit een geluidssignaal en de tekst âTired?â (âMoe?â) in de display van de boordcomputer in het instrumentenpaneel. Als het patroon waarmee de bestuurder met zijn ogen knippert niet verandert, klinkt een gesproken waarschuwing door de speakers van het audiosysteem, dat bevestigt dat de bestuurder vermoeid is. Als de bestuurder zich nog steeds niet herstelt, volgt er een luider alarmsignaal. Bovendien meldt een stem de bestuurder dat hij zodanig vermoeid is dat het gevaar oplevert en hij er goed aan doet te stoppen als dat veilig mogelijk is. Dat bericht kan alleen worden weggedrukt met een knop op het dashboard. Het systeem wordt dan onmiddellijk herstart.

Onoplettendheid
De cameraâs nemen ook de oog- en hoofdbewegingen van de bestuurder waar. Als zijn blik wegdraait van het belangrijkste âaandachtsgebiedâ â het gedeelte van de voorruit recht voor de bestuurder â begint een tijdmeting. Als de bestuurder zijn hoofd of blikveld niet binnen twee seconden naar het aandachtsgebied terugdraait, vibreert het kussen in de bestuurdersstoel totdat zijn blik correspondeert met de richting waarin de auto zich voortbeweegt.

Het systeem is geavanceerd genoeg om onderscheid te maken tussen onoplettendheid en het wegdraaien van de ogen om in de spiegels of in de bocht te kijken. De tijdmeting zal dan langer doorlopen voordat het stoelkussen begint te trillen.

Kijk op veiligheid
Het Driver Attention Warning System is een logische uitbreiding van de visie van Saab op veiligheid in het dagelijks verkeer. Het systeem neemt waar wat de bestuurder werkelijk doet achter het stuur, in plaats van wat hij of zij zou moeten doen. Het speciale Human Vehicle Integration-team van GME Engineering in het Zweedse Trollhättan heeft het systeem ontwikkeld en ingebouwd in een Saab 9-3 Sport Estate. Het is onderdeel van een ontwikkelingsprogramma genaamd Intelligent Vehicle Safety Systems (IVSS), dat ondersteund wordt door de Zweedse overheid en VTI, het Zweedse onderzoeksbureau voor wegverkeer en transport.

âHet is een feit dat veel rijders niet stoppen en pauzeren als ze slaperig wordenâ, zegt Arne Nåbo, teamleider van de afdeling Human Vehicle Integration. Het team is gespecialiseerd in ergonomische oplossingen en de bediening van infotainmentsystemen voor Saab.

âWe proberen bestuurders te helpen zichzelf te helpenâ, gaat Nåbo verder. âDeze nieuwe ontwikkeling helpt namelijk ook een andere gevaarlijke gewoonte te voorkomen: afleiding. De aandacht van bestuurders kan volledig geabsorbeerd worden door het zoeken naar een cd, het programmeren van voorkeuzezenders of het oprapen van een gevallen knuffelbeest.â

Testwerk
De geprepareerde Saab 9-3 Sport Estate ondergaat een praktijktest die acht maanden duurt en begeleid wordt door VTI. De auto is uitgerust met een draadloos GPRS 3G-modem dat elke minuut data kopieert naar een webserver van de universiteit van Linköping, waar de resultaten van het systeem geanalyseerd worden. Een groep vrijwilligers rijdt de auto elk een maand lang. De eerste week van elke maand staat het Driver Attention Warning System uit om een goede vergelijking te kunnen maken.

De proef is onderdeel van een ontwikkelings- en testprogramma om te achterhalen of het systeem in toekomstige Saabs ingebouwd kan worden. Het uiteindelijke product heeft wellicht maar één camera nodig, die compleet in het dashboard is ingebouwd.