Saab helpt bestuurders vooruit te kijken
(11/2/2007)
Het in ontwikkeling zijnde Saab Driver Attention Warning System gaat
twee van de meest voorkomende oorzaken van ongevallen tegen:
bestuurders die in slaap vallen of niet voldoende opletten. Het
systeem houdt de bestuurder alert met een combinatie van tekstuele en
gesproken waarschuwingen, of met vibraties in het stoelkussen.
Het Driver Attention Warning System grijpt in zodra het
onoplettendheid of slaperigheid bij de bestuurder detecteert. Dat
gebeurt niet zoals bij andere systemen door het gedrag van de
bestuurder af te meten aan een plotselinge stuurbeweging. Het systeem
van Saab detecteert juist het ontstaan van concentratieverlies en niet
pas de (directe) gevolgen ervan.
In het interieur worden twee zeer kleine infraroodcameraâs gemonteerd:
een onder in de voorruitstijl bij de bestuurder en een centraal in het
midden van het dashboard. Beide cameraâs zijn gericht op de ogen van
de bestuurder. Speciale software analyseert de beelden op de beweging
van de oogleden. Het systeem geeft vervolgens meerdere alarmsignalen
als uit die beweging blijkt dat de bestuurder slaperig wordt of niet
naar de weg kijkt.
Dankzij infraroodtechniek produceren de cameraâs zowel overdag als âs
nachts uitstekende beelden. Het systeem werkt ook als de bestuurder
een zonnebril draagt.
Slaperigheid
Het systeem van Saab maakt gebruik van een verfijnd algoritme
waartegen het aantal bewegingen van de oogleden wordt afgezet. Als de
cameraâs zien dat de bestuurder zijn ogen voor langere tijd dichthoudt
â en dus mogelijk slaperig is â treedt een serie van drie
alarmsignalen in werking.
Het eerste alarm bestaat uit een geluidssignaal en de tekst âTired?â
(âMoe?â) in de display van de boordcomputer in het instrumentenpaneel.
Als het patroon waarmee de bestuurder met zijn ogen knippert niet
verandert, klinkt een gesproken waarschuwing door de speakers van het
audiosysteem, dat bevestigt dat de bestuurder vermoeid is. Als de
bestuurder zich nog steeds niet herstelt, volgt er een luider
alarmsignaal. Bovendien meldt een stem de bestuurder dat hij zodanig
vermoeid is dat het gevaar oplevert en hij er goed aan doet te stoppen
als dat veilig mogelijk is. Dat bericht kan alleen worden weggedrukt
met een knop op het dashboard. Het systeem wordt dan onmiddellijk
herstart.
Onoplettendheid
De cameraâs nemen ook de oog- en hoofdbewegingen van de bestuurder
waar. Als zijn blik wegdraait van het belangrijkste âaandachtsgebiedâ
â het gedeelte van de voorruit recht voor de bestuurder â begint een
tijdmeting. Als de bestuurder zijn hoofd of blikveld niet binnen twee
seconden naar het aandachtsgebied terugdraait, vibreert het kussen in
de bestuurdersstoel totdat zijn blik correspondeert met de richting
waarin de auto zich voortbeweegt.
Het systeem is geavanceerd genoeg om onderscheid te maken tussen
onoplettendheid en het wegdraaien van de ogen om in de spiegels of in
de bocht te kijken. De tijdmeting zal dan langer doorlopen voordat het
stoelkussen begint te trillen.
Kijk op veiligheid
Het Driver Attention Warning System is een logische uitbreiding van de
visie van Saab op veiligheid in het dagelijks verkeer. Het systeem
neemt waar wat de bestuurder werkelijk doet achter het stuur, in
plaats van wat hij of zij zou moeten doen. Het speciale Human Vehicle
Integration-team van GME Engineering in het Zweedse Trollhättan heeft
het systeem ontwikkeld en ingebouwd in een Saab 9-3 Sport Estate. Het
is onderdeel van een ontwikkelingsprogramma genaamd Intelligent
Vehicle Safety Systems (IVSS), dat ondersteund wordt door de Zweedse
overheid en VTI, het Zweedse onderzoeksbureau voor wegverkeer en
transport.
âHet is een feit dat veel rijders niet stoppen en pauzeren als ze
slaperig wordenâ, zegt Arne Nåbo, teamleider van de afdeling Human
Vehicle Integration. Het team is gespecialiseerd in ergonomische
oplossingen en de bediening van infotainmentsystemen voor Saab.
âWe proberen bestuurders te helpen zichzelf te helpenâ, gaat Nåbo
verder. âDeze nieuwe ontwikkeling helpt namelijk ook een andere
gevaarlijke gewoonte te voorkomen: afleiding. De aandacht van
bestuurders kan volledig geabsorbeerd worden door het zoeken naar een
cd, het programmeren van voorkeuzezenders of het oprapen van een
gevallen knuffelbeest.â
Testwerk
De geprepareerde Saab 9-3 Sport Estate ondergaat een praktijktest die
acht maanden duurt en begeleid wordt door VTI. De auto is uitgerust
met een draadloos GPRS 3G-modem dat elke minuut data kopieert naar een
webserver van de universiteit van Linköping, waar de resultaten van
het systeem geanalyseerd worden. Een groep vrijwilligers rijdt de auto
elk een maand lang. De eerste week van elke maand staat het Driver
Attention Warning System uit om een goede vergelijking te kunnen
maken.
De proef is onderdeel van een ontwikkelings- en testprogramma om te
achterhalen of het systeem in toekomstige Saabs ingebouwd kan worden.
Het uiteindelijke product heeft wellicht maar één camera nodig, die
compleet in het dashboard is ingebouwd.
AutoRai