'The sky is the limit' met studiemodel Maybach Landaulet
(11/2/2007)
Met een studiemodel van een open Landaulet laat Maybach de kunst van
het bouwen van majestueuze automobielen herleven. Volgens de traditie
van exclusieve Landaulets kan het dak van het unieke witte studiemodel
aan de achterzijde geheel worden geopend, terwijl het
chauffeurscompartiment gesloten blijft.
Zo kunnen de inzittenden genieten van het plezier van open rijden,
gezeten in riante, met wit leer beklede fauteuils. Geen enkel ander
automobiel biedt luxe en stijl op dit niveau. En natuurlijk is ook de
technologie zoals van Maybach mag worden verwacht. Met dit model
bewijst Maybach eens te meer zijn kwaliteiten wanneer het gaat om het
bouwen van de meest exclusieve luxe autoâs ter wereld.
Het Maybach Landaulet-studiemodel is gebaseerd op de Maybach 62 S, de
krachtigste in serie geproduceerde auto-met-chauffeur ter wereld â
hoewel natuurlijk niets de eigenaar belet om zelf het stuur ter hand
te nemen en van de uitzonderlijke kwaliteit, het comfort en de
prestaties te genieten. De Maybach-technici hebben voor de Landaulet
de achterzijde van het dak verwijderd, terwijl de zijpanelen zijn
gehandhaafd en extra zijn versterkt met een ingebouwde
buisconstructie. Deze aanpassingen hadden geen invloed op het silhouet
van de luxe limousine, zodat de fors bemeten portieren en het compleet
uitgeruste interieur met zijn neerklapbare zetels onaangetast zijn
gebleven.
Wanneer het zwarte stoffen dak van de Landaulet is gesloten, rust het
op het speciale dakframe. Uiteraard is het dak bestand tegen alle
wind- en weersinvloeden. Wanneer de inzittenden daar om vragen, kan de
chauffeur er middels een knop op de middenconsole voor zorgen dat het
dak met behulp van elektro-hydraulische techniek wordt geopend en
rustig op de hoedenplank achterin wordt neergeklapt, inclusief de
ingebouwde achterruit van eenlaags-veiligheidsglas. Het openen en
sluiten van het dak duurt 16 seconden.
Het dak kan worden afgedekt met een op maat gemaakt tonneau van leer,
dat niet alleen het dakmechanisme aan het zicht onttrekt, maar ook het
elegante totaalbeeld completeert.
Carrosserie en wielen uitgevoerd in het wit
De uiterlijke verschijning wordt versterkt door de in glanzend wit
gelakte carrosserie, een exclusieve lakkleur met de naam Antigua-wit.
Een ander in het oog springend detail zijn de 20 inch-velgen, die
speciaal voor het Landaulet-studiemodel werden ontworpen. Deze zijn
eveneens in het wit uitgevoerd met glanzende spaken en harmoniëren
perfect met de witte richtingaanwijzers voor en de donkerrode
lichtarmaturen aan de achterzijde.
Zwart voor de chauffeur, wit voor de passagiers
De toch al luxueus uitgevoerde bestuurdersplaats van de succesvolle
Maybach 62 S is op tal van belangrijke punten verbeterd. Het interieur
is nu volledig afgewerkt met zwarte pianolak en voor de - in ruime
mate aanwezige - leerafwerking heeft Maybach gekozen voor uitermate
hoogwaardig leer in Stromboli-zwart.
In het passagierscompartiment daarentegen overheerst leer in de kleur
Seychellen-wit. De vloer en het dak zijn ook wit gekleurd, de vloer is
bekleed met wit velours en het dak is afgewerkt met witte stoffen
bekleding. De inzetstukken en afwerking met glanzend zwarte pianolak
of exclusief zwart graniet met goud vormen een opvallend contrast.
Riante ruimte en eersteklas comfort
De ruimte achterin, die in het Landaulet-studiemodel net zo riant is
als in de Maybach 62, garandeert comfort op hoog niveau. Twee forse,
afzonderlijke fauteuils maken zelfs voor lange inzittenden een
zitpositie mogelijk die reizigers normaliter alleen maar aantreffen in
de eersteklas-stoelen van moderne vliegtuigen.
Het studiemodel is ontworpen als een auto die door een chauffeur wordt
bestuurd en is derhalve voorzien van een separatie tussen het
chauffeurs- en passagierscompartiment. Het bovenste gedeelte van de
separatie is een glazen paneel dat passagiers met een druk op de knop
ondoorzichtig kunnen maken dankzij een membraan van vloeibare
kristallen, dat in het glas is geïntegreerd.
Twee ultramoderne klimaatregelingssystemen, waarvan de parameters zijn
aangepast aan het Landaulet-studiemodel, zorgen ervoor dat het rijden
met open dak plezierig blijft, zelfs wanneer het buiten koud is.
Entertainment en communicatie volgens de modernste technieken
Net als in de Maybach 62 S, is de console achterin het controlecentrum
voor entertainment, communicatie en reisplezier. Hierin bevinden zich
een dvd-speler, een cd-wisselaar voor zes cdâs, een koelvak met een
afzonderlijke elektrische compressor en een doordacht opbergsysteem,
dat meerdere soorten glazen en champagneflessen veilig op zân plaats
houdt.
Motor en chassis
Het studiemodel Maybach Landaulet wordt aangedreven door de
veelgeprezen V12-motor, die door de Maybach-technici in samenwerking
met de specialisten van Mercedes-AMG verder is verbeterd voor de
Maybach 57 S en 62 S. Dankzij dubbele turbocompressors en
water-tussenkoeling levert de V12-motor een maximum vermogen van 450
kW/612 pk uit een cilinderinhoud van 5980 cc. Dit vermogen is constant
beschikbaar bij toerentallen tussen de 4800 en 5100 omw./min. Het
indrukwekkende maximum koppel van 1000 Nm is beschikbaar tussen de
2000 en 4000 omw./min.
De elektronisch geregelde luchtvering AIRMATIC DC (Dual Control) en
het actieve dempingssysteem (ADS II) verlenen de Landaulet een
uitstekend rijcomfort, en bewijzen tegelijkertijd dat zelfs een
prestigieuze auto als deze uitzonderlijk wendbaar en dynamisch kan
zijn.
Naast de grote, zelfventilerende schijfremmen met dubbele remklauwen
voor, zijn zowel het studiemodel als de Maybach 62 S voorzien van twee
elektro-hydraulische remsystemen met Sensotronic Brake Control
(SBCâ¢), die aan elkaar gekoppeld zijn. In combinatie met ESP(TM), ASR,
ABS en Brake Assist beschikt het Landaulet-studiemodel zo over de
meest geavanceerde en effectieve assistentie- en controlesystemen.
Innovatieve technologie van zustermerk Mercedes-Benz
Zoals alle Maybach-limousines profiteert ook de Landaulet van de
ongeëvenaarde ervaring van zustermerk Mercedes-Benz in de
ontwikkeling en productie van hoogwaardige personenautoâs in het luxe
segment. Belangrijke Mercedes-Benz-innovaties die voor de
Maybach-limousines verder zijn ontwikkeld, maken deel uit van de
standaarduitrusting in elke Maybach en zijn uiteraard ook in de
Landaulet te vinden. Hiertoe behoren de elektronisch geregelde
luchtvering AIRMATIC DC (Dual Control), de
LINGUATRONIC-spraakbesturing en het COMAND APS-bedienings- en
displaysysteem.
AutoRai