Politieacademie


Samenwerking in crisisbeheersing: overschat en onderschat

Lectorale rede gezamenlijk lectoraat Crisisbeheersing van de Politieacademie en het NIFV

Met de titel âSamenwerking in crisisbeheersing, overschat en onderschat, spreekt dr. Astrid Scholtens op vrijdag 2 november 2007 haar lectorale rede uit. Scholtens is lector van de Politieacademie en het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid Nibra voor het lectoraat Crisisbeheersing. De rede gaat in op de vraag of gestuurde samenwerking in Nederland met betrekking tot crisisbeheersing wel leidt tot het gewenste effect.

Al jarenlang wordt onderkend dat samenwerking van essentieel belang is voor de rampenbestrijding en crisisbeheersing. Nog steeds worden initiatieven genomen om deze (multidisciplinaire) samenwerking te optimaliseren. Of het nu gaat om de intensivering van de civiel-militaire samenwerking, de oprichting van de veiligheidsregioâs of het opzetten van een landelijk multidisciplinair oefencentrum; het kernbegrip is samenwerking. Het lectoraat Crisisbeheersing zoekt relevante antwoorden op de vraag hoe samenwerking een meerwaarde kan zijn voor adequate crisisbeheersing.

In haar lectorale rede gaat dr. Astrid Scholtens met een kritische blik nader in op dit onderwerp. Zij stelt onder andere dat de wetgever er in de jaren tachtig als vanzelfsprekend, maar onterecht, vanuit is gegaan dat leiding en coördinatie noodzakelijk is om de samenwerking tijdens een ramp tot stand te brengen. De praktijk laat zien dat het belang van gestuurde samenwerking in de acute bestrijdingsfase wordt overschat. De sleutel voor goed samen werken tijdens een ramp of crisis ligt niet in de bestrijdingsfase zelf, maar in de fase ervoor, dat wil zeggen in de voorbereidende fase. Door toepassing van theorieën over 'gedeelde besluitvorming' concludeert Scholtens dat eenheden bij de crisisbeheersing in de voorbereiding hun taak, inclusief een totaalbeeld, met de paplepel ingegoten moeten krijgen. Zij kunnen dan zelf relevante operationele beslissingen nemen. Informatiesystemen moeten dan niet, zoals in zijn algemeenheid wordt gedacht, dienen om de centrale beslisser te informeren, maar moeten juist de eenheden ter plaatse helpen hun besluit te nemen.

Anderzijds concludeert Scholtens dat het belang van gestuurde samenwerking in de voorbereidende fase wordt onderschat. In deze fase is het juist nodig om tot verplichte en gestuurde samenwerking te komen, als men binnen het netwerk van betrokken actoren tot werkelijke garantie van actie wil komen.

Lectoraat Crisisbeheersing
Het doel van het lectoraat crisisbeheersing is het ontwikkelen van kennis en kunde op het gebied van de crisisbeheersing. Zodanig dat deze nieuw verworven kennis en inzichten direct in de opleidingen en de bijscholings- en oefenprogramma's van zowel de Politieacademie als het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid Nibra terugkomen. Hiermee ontstaat een optimale wisselwerking tussen het professionele werkveld aan de ene kant en de Politieacademie en het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid Nibra aan de andere kant.

Politieacademie
De Politieacademie heeft lectoraten ingesteld om haar kennisfunctie verder te ontwikkelen. Dit zijn naast Crisisbeheersing: Gemeenschappelijke Veiligheidskunde; Politieleiderschap & Maatschappelijke Integriteit; Criminaliteitsbeheersing & Recherchekunde; Verkeer & Milieu (duurzame handhaving), Openbare Orde & Gevaarsbeheersing en Lerende Politieorganisatie. Elk lectoraat bestaat uit een lector, een programmamanager en een kenniskring, bestaande uit interne en externe experts.
Lectoraat en kenniskring richten zich op het vermeerderen van praktisch relevante politiekundige kennis en het versterken van de verbinding tussen theorie, politiepraktijk en politieonderwijs. Daarvoor doen de lectoraten onder andere onderzoek voor en met de politie(korpsen), overheid, ketenpartners, de Politieacademie en kennisinstellingen (bijv. hogescholen en universiteiten).

Nederlands Instituut voor Fysieke Veiligheid Nibra Met het instellen van lectoraten wil het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid Nibra bewerkstelligen dat kennis op het gebied van brand, brandweerzorg, brandpreventie en crisisbeheersing integraal wordt ontwikkeld. De (nieuwe) kennis en inzichten worden direct ingebracht in de opleidingen, oefeningen en bijscholingen. Op die manier moet er een optimale wisselwerking komen tussen het professionele werkveld aan de ene kant en het instituut aan de andere kant. De volgende lectoraten zijn inmiddels ingesteld: Brandweerkunde, Brandpreventie, en Crisisbeheersing (i.s.m. de Politieacademie).

Download de Lectorale Rede van Astrid Scholtens

NOOT VOOR DE REDACTIE,

Politieacademie