Politieacademie
Samenwerking in crisisbeheersing: overschat en onderschat
Lectorale rede gezamenlijk lectoraat Crisisbeheersing van de
Politieacademie en het NIFV
Met de titel âSamenwerking in crisisbeheersing, overschat en
onderschat, spreekt dr. Astrid Scholtens op vrijdag 2 november 2007
haar lectorale rede uit. Scholtens is lector van de Politieacademie en
het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid Nibra voor het lectoraat
Crisisbeheersing. De rede gaat in op de vraag of gestuurde
samenwerking in Nederland met betrekking tot crisisbeheersing wel
leidt tot het gewenste effect.
Al jarenlang wordt onderkend dat samenwerking van essentieel belang is
voor de rampenbestrijding en crisisbeheersing. Nog steeds worden
initiatieven genomen om deze (multidisciplinaire) samenwerking te
optimaliseren. Of het nu gaat om de intensivering van de
civiel-militaire samenwerking, de oprichting van de veiligheidsregioâs
of het opzetten van een landelijk multidisciplinair oefencentrum; het
kernbegrip is samenwerking. Het lectoraat Crisisbeheersing zoekt
relevante antwoorden op de vraag hoe samenwerking een meerwaarde kan
zijn voor adequate crisisbeheersing.
In haar lectorale rede gaat dr. Astrid Scholtens met een kritische
blik nader in op dit onderwerp. Zij stelt onder andere dat de wetgever
er in de jaren tachtig als vanzelfsprekend, maar onterecht, vanuit is
gegaan dat leiding en coördinatie noodzakelijk is om de samenwerking
tijdens een ramp tot stand te brengen. De praktijk laat zien dat het
belang van gestuurde samenwerking in de acute bestrijdingsfase wordt
overschat. De sleutel voor goed samen werken tijdens een ramp of
crisis ligt niet in de bestrijdingsfase zelf, maar in de fase ervoor,
dat wil zeggen in de voorbereidende fase. Door toepassing van
theorieën over 'gedeelde besluitvorming' concludeert Scholtens dat
eenheden bij de crisisbeheersing in de voorbereiding hun taak,
inclusief een totaalbeeld, met de paplepel ingegoten moeten krijgen.
Zij kunnen dan zelf relevante operationele beslissingen nemen.
Informatiesystemen moeten dan niet, zoals in zijn algemeenheid wordt
gedacht, dienen om de centrale beslisser te informeren, maar moeten
juist de eenheden ter plaatse helpen hun besluit te nemen.
Anderzijds concludeert Scholtens dat het belang van gestuurde
samenwerking in de voorbereidende fase wordt onderschat. In deze fase
is het juist nodig om tot verplichte en gestuurde samenwerking te
komen, als men binnen het netwerk van betrokken actoren tot werkelijke
garantie van actie wil komen.
Lectoraat Crisisbeheersing
Het doel van het lectoraat crisisbeheersing is het ontwikkelen van
kennis en kunde op het gebied van de crisisbeheersing. Zodanig dat
deze nieuw verworven kennis en inzichten direct in de opleidingen en
de bijscholings- en oefenprogramma's van zowel de Politieacademie als
het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid Nibra terugkomen. Hiermee
ontstaat een optimale wisselwerking tussen het professionele werkveld
aan de ene kant en de Politieacademie en het Nederlands Instituut
Fysieke Veiligheid Nibra aan de andere kant.
Politieacademie
De Politieacademie heeft lectoraten ingesteld om haar kennisfunctie
verder te ontwikkelen. Dit zijn naast Crisisbeheersing:
Gemeenschappelijke Veiligheidskunde; Politieleiderschap &
Maatschappelijke Integriteit; Criminaliteitsbeheersing &
Recherchekunde; Verkeer & Milieu (duurzame handhaving), Openbare Orde
& Gevaarsbeheersing en Lerende Politieorganisatie. Elk lectoraat
bestaat uit een lector, een programmamanager en een kenniskring,
bestaande uit interne en externe experts.
Lectoraat en kenniskring richten zich op het vermeerderen van
praktisch relevante politiekundige kennis en het versterken van de
verbinding tussen theorie, politiepraktijk en politieonderwijs.
Daarvoor doen de lectoraten onder andere onderzoek voor en met de
politie(korpsen), overheid, ketenpartners, de Politieacademie en
kennisinstellingen (bijv. hogescholen en universiteiten).
Nederlands Instituut voor Fysieke Veiligheid Nibra
Met het instellen van lectoraten wil het Nederlands Instituut Fysieke
Veiligheid Nibra bewerkstelligen dat kennis op het gebied van brand,
brandweerzorg, brandpreventie en crisisbeheersing integraal wordt
ontwikkeld. De (nieuwe) kennis en inzichten worden direct ingebracht
in de opleidingen, oefeningen en bijscholingen. Op die manier moet er
een optimale wisselwerking komen tussen het professionele werkveld aan
de ene kant en het instituut aan de andere kant. De volgende
lectoraten zijn inmiddels ingesteld: Brandweerkunde, Brandpreventie,
en Crisisbeheersing (i.s.m. de Politieacademie).
Download de Lectorale Rede van Astrid Scholtens
NOOT VOOR DE REDACTIE,
Politieacademie