Productschap Margarine
02.11.2007
MVO-margarinecampagne Gezond, gezonder op de winkelvloer
De komende weken zal de campagne van het Voorlichtingsbureau MVO
'brood is gezond, brood met margarine is gezonder' extra onder de
aandacht gebracht worden bij de consument. Zo zal o.a. in week 47 de
campagne zichtbaar zijn bij het winkelend publiek van alle filialen
van Koop Consult (Dirk van den Broek en Bas van der Heijden).
Sinds november vorig jaar voert het Voorlichtingsbureau MVO de
consumentencampagne 'brood is gezond, brood met margarine is
gezonder'. De campagne is erop gericht de consument ervan bewust te
maken dat het smeren van margarine gezond is. Dit bewustzijn van de
klant is sinds de start van de campagne wel degelijk groter geworden.
Om de campagne extra kracht bij te zetten is een actieprogramma
ontwikkeld voor een aantal supermarkten. Zo zullen op de winkelvloer
van zo'n honderd Koopconsult filialen materialen van de campagne
(plafondhanger en schapstoppers) te zien zijn. Ook is in deze periode
de commercial van de campagne op tv. Daarnaast zal de boodschap van de
campagne via de verpakkingen van margarine overgebracht worden.
Hiervoor zullen de heatseals van een groot aantal kuipen margarine in
deze periode bedrukt zijn met de gezond, gezonder boodschap.
Het actieprogramma volgt kort nadat door het Voedingscentrum de
aanbevolen inname voor het gebruik van oliën en vetten in een
dagelijkse voeding zijn verhoogd. Eind oktober publiceerde het
Voedingscentrum op haar website de nieuwe 'Richtlijnen Goede
Voedselkeuze'. De nieuwe aanbevolen inname voor margarine op brood is
door het Voedingscentrum verhoogd naar 30-35 gram per dag.
Zie voor meer informatie over de nieuwe 'Richtlijnen Goede
Voedselkeuze hier.
Aanleiding voor de Gezond, gezonder campagne is een
consumentenonderzoek waaruit blijkt dat consumenten niet weten dat het
goed is om margarine te gebruiken en tegelijkertijd is het gemakkelijk
om het gebruik van margarine achterwege te laten. De campagne blijkt
tot nu toe effectief te zijn in het overbrengen van de boodschap. Dit
blijkt uit onderzoeksresultaten van mediabureau MindShare die
wekelijks een panel van 100 consumenten ondervragen over wat ze gezien
hebben en wat ze weten over de campagne. Consumenten die de campagne
herkennen weten vaker dat het goed is voor de gezondheid om het brood
te besmeren met margarine. Zo weet 64% van de consumenten die de
campagne (her)kent dat margarine belangrijke voedingsstoffen bevat.
Bij de consumenten die de campagne niet kenden, was dit 46%. Bijna
tachtig procent van de kenners van de campagne weten dat het
belangrijk is om dagelijks margarine te gebruiken, voor jezelf en voor
kinderen in de groei. Van de niet-kenners is minder dan 60% hiervan op
de hoogte.