Productschap Margarine



02.11.2007

MVO-margarinecampagne Gezond, gezonder op de winkelvloer

De komende weken zal de campagne van het Voorlichtingsbureau MVO 'brood is gezond, brood met margarine is gezonder' extra onder de aandacht gebracht worden bij de consument. Zo zal o.a. in week 47 de campagne zichtbaar zijn bij het winkelend publiek van alle filialen van Koop Consult (Dirk van den Broek en Bas van der Heijden).

Sinds november vorig jaar voert het Voorlichtingsbureau MVO de consumentencampagne 'brood is gezond, brood met margarine is gezonder'. De campagne is erop gericht de consument ervan bewust te maken dat het smeren van margarine gezond is. Dit bewustzijn van de klant is sinds de start van de campagne wel degelijk groter geworden. Om de campagne extra kracht bij te zetten is een actieprogramma ontwikkeld voor een aantal supermarkten. Zo zullen op de winkelvloer van zo'n honderd Koopconsult filialen materialen van de campagne (plafondhanger en schapstoppers) te zien zijn. Ook is in deze periode de commercial van de campagne op tv. Daarnaast zal de boodschap van de campagne via de verpakkingen van margarine overgebracht worden. Hiervoor zullen de heatseals van een groot aantal kuipen margarine in deze periode bedrukt zijn met de gezond, gezonder boodschap.

Het actieprogramma volgt kort nadat door het Voedingscentrum de aanbevolen inname voor het gebruik van oliën en vetten in een dagelijkse voeding zijn verhoogd. Eind oktober publiceerde het Voedingscentrum op haar website de nieuwe 'Richtlijnen Goede Voedselkeuze'. De nieuwe aanbevolen inname voor margarine op brood is door het Voedingscentrum verhoogd naar 30-35 gram per dag. Zie voor meer informatie over de nieuwe 'Richtlijnen Goede Voedselkeuze hier.

Aanleiding voor de Gezond, gezonder campagne is een consumentenonderzoek waaruit blijkt dat consumenten niet weten dat het goed is om margarine te gebruiken en tegelijkertijd is het gemakkelijk om het gebruik van margarine achterwege te laten. De campagne blijkt tot nu toe effectief te zijn in het overbrengen van de boodschap. Dit blijkt uit onderzoeksresultaten van mediabureau MindShare die wekelijks een panel van 100 consumenten ondervragen over wat ze gezien hebben en wat ze weten over de campagne. Consumenten die de campagne herkennen weten vaker dat het goed is voor de gezondheid om het brood te besmeren met margarine. Zo weet 64% van de consumenten die de campagne (her)kent dat margarine belangrijke voedingsstoffen bevat. Bij de consumenten die de campagne niet kenden, was dit 46%. Bijna tachtig procent van de kenners van de campagne weten dat het belangrijk is om dagelijks margarine te gebruiken, voor jezelf en voor kinderen in de groei. Van de niet-kenners is minder dan 60% hiervan op de hoogte.