Gemeente herkent door Ombudsman geschetste beeld omtrent
interventieteams niet.
Naar aanleiding van het rapport over interventieteams van de Ombudsman
Rotterdam geeft het College van B en W de volgende persverklaring:
Protocol Huisbezoeken, Stedelijke en Deelgemeentelijke
Interventieteams
Het College van Burgemeester en Wethouders heeft vandaag het protocol
Huisbezoeken, Stedelijke en Deelgemeentelijke Interventieteams aan de
Gemeenteraad aangeboden. Dit protocol bevat handvatten en richtlijnen
voor huisbezoeken van interventieteams. Het is een aanscherping van de
richtlijnen waarmee interventieteams al langer werken. Rotterdam kampt
al langere tijd met criminaliteit, overlast en sociale problematiek in
met name de oudere wijken. Om die reden worden naast allerlei
toezichtmaatregelen en investeringen, ook interventieteams ingezet om
in die wijken de (leef)situatie te verbeteren. De teams richten zich
op allerlei aspecten zoals wonen, werk, inkomen, gezondheid, scholing,
veiligheid en hulpverlening. Het gaat dan bijvoorbeeld om de sociale
omstandigheden van bewoners, brandveiligheid en onderhoud van een
pand, rechtmatigheid van uitkeringen en inschrijving in de
gemeentelijke basisadministratie. Ook zijn er al vele hennepkwekerijen
opgerold, is illegale en overlastgevende bewoning beëindigd en zijn
bewoners geholpen bij het zoeken naar een betere en veiliger woning.
De inzet van interventieteams draagt ertoe bij dat de stad veiliger en
leefbaarder is.
In Rotterdam worden jaarlijks ruim 25.000 bezoeken door
interventieteams afgelegd. Veel maatschappelijk ongewenste situaties
zijn hierdoor beëindigd of voorkomen. Het College van B en W
realiseert zich dat de huisbezoeken een grote inbreuk op de privacy
van bewoners kunnen zijn. Daarom bestaan in de praktijk voor
huisbezoeken strikte regels die al bij het begin van de
interventieteams in 2000 worden toegepast. In het protocol zijn de
bestaande wettelijke kaders en richtlijnen waaraan een huisbezoek moet
voldoen nog eens aangescherpt. Alle medewerkers van interventieteams
werken volgens het protocol. Dat moet er ook voor zorgen dat de
bezoeken van de interventieteams zo min mogelijk belastend zijn voor
bewoners.
Onderzoek Ombudsman
De Ombudsman Rotterdam heeft onlangs op eigen initiatief een onderzoek
ingesteld naar huisbezoeken in Rotterdam op basis van signalen en
klachten van burgers over interventieteams. In het kader van het
onderzoek is een concept van het gemeentelijke protocol voorgelegd aan
de Ombudsman. Zijn aanbevelingen zijn in de definitieve versie
meegenomen. De Ombudsman heeft de conceptrapportage van zijn onderzoek
voor een reactie aan het College van B en W voorgelegd. Die reactie
komt in grote lijnen op het volgende neer.
Het beeld dat interventieteams op grote schaal de regels en
rechtsnormen met voeten treden herkent de gemeente absoluut niet. De
interventieteams leggen jaarlijks ruim 25.000 huisbezoeken af. Het
blijkt dat de meeste burgers de huisbezoeken niet als negatief ervaren
en het zichtbare optreden van de gemeente juist waarderen. Het College
van B en W betreurt dan ook het eenzijdig door de Ombudsman geschetste
beeld in het rapport.
De Ombudsman baseert zijn rapport voornamelijk op 48 geanonimiseerde
klachten en signalen. 28 hiervan hebben betrekking op interventieteams
en 20 gaan over huisbezoeken van de dienst SoZaWe. Uit onze eigen
gegevens blijkt dat wij in de periode 2000 2006 in totaal 33 klachten
over interventieteams hebben ontvangen. In één geval is het tot een
rechtszaak gekomen waarbij de gemeente tot aan de Raad van State in
het gelijk gesteld is. De klachten gaan bijvoorbeeld over aard en doel
huisbezoek, ontevredenheid over de werkwijze van de interventieteams,
ontevredenheid over stopzetting van de uitkering, verwarring over de
meterstanden en achterwege laten van legitimatie. Van de 33 klachten
zijn er 17 ongegrond. In het geval van de gegronde klachten is het tot
een oplossing gekomen met betrokkene. Overigens gaat het rapport van
de Ombudsman niet in op het feit dat handhaving van regels is
toegestaan en een kerntaak van de overheid is. Hierbij zijn
(onaangekondigde) huisbezoeken onder omstandigheden een noodzakelijk
en adequaat controlemiddel. Ondanks herhaaldelijk verzoek heeft de
gemeente geen inzage gekregen in de klachten/signalen van de
Ombudsman. Voor de gemeente is het dan ook onmogelijk deze klachten en
signalen te onderzoeken en hierop te reageren. Overigens is het
opvallend dat het gaat om veelal oude klachten die niet eerder aan het
college zijn doorgegeven. Verder gaat de Ombudsman niet in op het in
overleg met hem vastgestelde protocol voor huisbezoeken van SoZaWe.
Dit protocol is in november 2006 vastgesteld.
Waardevol instrument
De aanbevelingen uit het rapport van de Ombudsman komen grotendeels
overeen met het onlangs vastgestelde gemeentelijke protocol. Het gaat
dan om zaken als legitimatieplicht van interventieteams, vastleggen
van de door de bewoner gegeven toestemming, informatie van het
huisbezoek opnemen in een dossier waarvan bewoners ook een afschrift
kunnen krijgen en het centraliseren en op het hoogste niveau afdoen
van klachten. Onze conclusie is dat het rapport weliswaar waardevolle
informatie bevat waarmee wij al eerder aan de slag zijn gegaan, maar
voor ons geen aanleiding is de methodiek van interventieteams
ingrijpend te wijzigen. Daarvoor is het een te effectief en
geaccepteerd instrument waarvan we de kwaliteit constant bewaken.
Bron: Bestuursdienst, 02-11-2007
Gemeente Rotterdam