EGEM


EGEM adopteert vijf elektronische formulieren voor Sociale Zaken

Met de komst van elektronische formulieren zijn gemeenten in staat steeds meer producten en diensten digitaal aan te bieden. Nu ook op het gebied van sociale zaken. In samenwerking met het Coördinatiepunt ICT gemeenten (CP-ICT) heeft het programma eFormulieren vijf nieuwe elektronische formulieren ontwikkeld voor onder andere de aanvraag van bijzondere bijstand en langdurigheidstoeslag.

De formulieren zijn geadopteerd door EGEM als standaard en worden als zodanig beschikbaar gesteld aan andere gemeenten.

Hoge administratieve lasten
Het fenomeen elektronische formulieren is niet nieuw binnen het gemeentelijk domein Werk en Inkomen. Op dit moment biedt een aantal gemeenten de burger namelijk al de mogelijkheid een aanvraagformulier via internet te downloaden en uit te printen. Men kan dan thuis het formulier invullen en na het te hebben voorzien van handtekening en de bewijsstukken indienen bij de gemeenten. De hoogte van de administratieve lasten van Sociale Diensten hebben er toe geleid om deze passieve formulieren te herzien en aan te passen waar nodig. In de nieuwe elektronische formulieren worden alleen vragen gesteld die voor de afhandeling noodzakelijk zijn. Herhalende vragen zijn weggelaten. Na een inventarisatie onder gemeenten is besloten vooralsnog de volgende elektronische formulieren te ontwikkelen:
* Een bijzondere bijstand aanvragen voor klanten met een WWB-, Ioaw- of Ioaz- uitkering (verkorte uitvraag).

* Een bijzondere bijstand aanvragen voor nieuwe klanten.
* Een langdurigheidtoeslag aanvragen voor klanten met een WWB-, Ioaw- of Ioaz- uitkering (verkorte uitvraag).
* Een langdurigheidtoeslag aanvragen voor nieuwe klanten.
* Een vakantie of verblijf in het buitenland doorgeven.

De formulieren zijn gekoppeld aan DigiD. Op termijn worden ze ook aangesloten op landelijke ICT-voorzieningen zoals de LRD (landelijke GBA) en het DKD. Koppeling maakt het mogelijk, dat bij de overheid bekende gegevens voor ingevuld worden op het formulier, dat de ingevoerde informatie op juistheid is getoetst en dat gegevens consistent zijn. Dit bespaart zowel de klant als de sociale dienst tijd.

Meer informatie
Op www.egem.nl/projecten/eformulieren/overzichteformulieren vindt u de links naar de formulieren en de bijbehorende functioneel ontwerpen. Gemeenten kunnen de formulieren afnemen via programma eFormulieren, maar hebben ook de keuze om het formulier - overeenkomstig de EGEMstandaarden - door een andere leverancier te laten ontwikkelen.