EGEM
EGEM adopteert vijf elektronische formulieren voor Sociale Zaken
Met de komst van elektronische formulieren zijn gemeenten in staat
steeds meer producten en diensten digitaal aan te bieden. Nu ook op
het gebied van sociale zaken. In samenwerking met het Coördinatiepunt
ICT gemeenten (CP-ICT) heeft het programma eFormulieren vijf nieuwe
elektronische formulieren ontwikkeld voor onder andere de aanvraag van
bijzondere bijstand en langdurigheidstoeslag.
De formulieren zijn geadopteerd door EGEM als standaard en worden als
zodanig beschikbaar gesteld aan andere gemeenten.
Hoge administratieve lasten
Het fenomeen elektronische formulieren is niet nieuw binnen het
gemeentelijk domein Werk en Inkomen. Op dit moment biedt een aantal
gemeenten de burger namelijk al de mogelijkheid een aanvraagformulier
via internet te downloaden en uit te printen. Men kan dan thuis het
formulier invullen en na het te hebben voorzien van handtekening en de
bewijsstukken indienen bij de gemeenten. De hoogte van de
administratieve lasten van Sociale Diensten hebben er toe geleid om
deze passieve formulieren te herzien en aan te passen waar nodig. In
de nieuwe elektronische formulieren worden alleen vragen gesteld die
voor de afhandeling noodzakelijk zijn. Herhalende vragen zijn
weggelaten. Na een inventarisatie onder gemeenten is besloten
vooralsnog de volgende elektronische formulieren te ontwikkelen:
* Een bijzondere bijstand aanvragen voor klanten met een WWB-, Ioaw-
of Ioaz- uitkering (verkorte uitvraag).
* Een bijzondere bijstand aanvragen voor nieuwe klanten.
* Een langdurigheidtoeslag aanvragen voor klanten met een WWB-,
Ioaw- of Ioaz- uitkering (verkorte uitvraag).
* Een langdurigheidtoeslag aanvragen voor nieuwe klanten.
* Een vakantie of verblijf in het buitenland doorgeven.
De formulieren zijn gekoppeld aan DigiD. Op termijn worden ze ook
aangesloten op landelijke ICT-voorzieningen zoals de LRD (landelijke
GBA) en het DKD. Koppeling maakt het mogelijk, dat bij de overheid
bekende gegevens voor ingevuld worden op het formulier, dat de
ingevoerde informatie op juistheid is getoetst en dat gegevens
consistent zijn. Dit bespaart zowel de klant als de sociale dienst
tijd.
Meer informatie
Op www.egem.nl/projecten/eformulieren/overzichteformulieren vindt u de
links naar de formulieren en de bijbehorende functioneel ontwerpen.
Gemeenten kunnen de formulieren afnemen via programma eFormulieren,
maar hebben ook de keuze om het formulier - overeenkomstig de
EGEMstandaarden - door een andere leverancier te laten ontwikkelen.