http://www.evo.nl
PERSBERICHT
2 november 2007
EVO: 'LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJEN MOETEN MEEVALLER SCHIPHOL DOORBEREKENEN AAN KLANT'
Door een ingreep van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) moet Schiphol de tarieven verlagen die luchtvaartmaatschappijen betalen voor opstijgen, landen en de afhandeling van vluchten. De NMa vindt dat Schiphol ten onrechte een aantal mee- en tegenvallers uit de periode 2005-2006 niet heeft verrekend in de tarieven voor 2008. Verladersorganisatie EVO wil dat luchtvaartmaatschappijen de verlaging van de tarieven op hun beurt doorberekenen aan hun klanten. Bovendien wil EVO dat er een einde komt aan de torenhoge toeslagen die luchtvaartmaatschappijen al jarenlang in rekening brengen bij de luchtvracht.
Een lager tarief moet ook echt leiden tot lagere rekeningen bij de klant. Met een laag tarief enerzijds en hoge toeslagen anderzijds schiet een verlader niets op. Verladers betalen al jaren diverse toeslagen voor het vervoer van hun goederen zonder dat luchtvaartmaatschappijen transparant maken welke kosten daarmee worden gedekt. Toeslagen zijn variabele extra kosten, die bestaan op een tijdelijke basis. Echter, sinds de invoering van de toeslagen zijn deze niet meer verdwenen. De securitytoeslag bijvoorbeeld bestaat nu ruim vijf jaar en is bij de meeste luchtvaartmaatschappijen even hoog. Als daarmee de kosten worden gedekt die luchtvaartmaatschappijen moeten maken voor implementeren van antiterreurmaatregelen, zou dit betekenen dat iedere luchtvaartmaatschappij precies dezelfde kosten maakt. Dat lijkt onwaarschijnlijk.
Daarnaast is de brandstoftoeslag is door de sterk gestegen olieprijs zo hoog dat alle toeslagen samen bijna hetzelfde bedragen als het luchtvrachttarief zelf. Een onhoudbare situatie, aldus EVO. Aangezien de toeslagen een vast bestanddeel zijn geworden van de kosten die voor luchtvracht worden betaald, is het niet meer dan logisch om deze in het luchtvrachttarief onder te brengen.
EVO vindt dan ook dat dit het moment is om een all-in tarief in de luchtvracht te introduceren. Luchtvaartmaatschappijen kunnen dan, net zoals zij zelf van Schiphol vragen, mee- en tegenvallers transparant maken en in de tariefstelling verwerken. Op die manier wordt duidelijk dat de kosten van bedrijfsvoering of winst direct invloed hebben op het tarief. In de huidige systematiek (vrachttarief plus toeslagen) worden extra kosten permanent verwerkt in toeslagen, waardoor een ingewikkelde en klantonvriendelijke kostenstructuur ontstaat.