Gemeente Rotterdam

Nr. 197
2 november 2007

Persverklaring rapport interventieteams

Naar aanleiding van het rapport over interventieteams van de Ombudsman Rotterdam geeft het College van B en W de volgende persverklaring:

'Het College van Burgemeester en Wethouders heeft vandaag het protocol 'Huisbezoeken, Stedelijke en Deelgemeentelijke Interventieteams' aan de Gemeenteraad aangeboden. Dit protocol bevat handvatten en richtlijnen voor huisbezoeken van interventieteams. Het is een aanscherping van de richtlijnen waarmee interventieteams al langer werken. Rotterdam kampt al langere tijd met criminaliteit, overlast en sociale problematiek in met name de oudere wijken. Om die reden worden naast allerlei toezichtmaatregelen en investeringen, ook interventieteams ingezet om in die wijken de (leef)situatie te verbeteren. De teams richten zich op allerlei aspecten zoals wonen, werk, inkomen, gezondheid, scholing, veiligheid en hulpverlening. Het gaat dan bijvoorbeeld om de sociale omstandigheden van bewoners, brandveiligheid en onderhoud van een pand, rechtmatigheid van uitkeringen en inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie. Ook zijn er al vele hennepkwekerijen opgerold, is illegale en overlastgevende bewoning beëindigd en zijn bewoners geholpen bij het zoeken naar een betere en veiliger woning. De inzet van interventieteams draagt ertoe bij dat de stad veiliger en leefbaarder is.

In Rotterdam worden jaarlijks ruim 25.000 bezoeken door interventieteams afgelegd. Veel maatschappelijk ongewenste situaties zijn hierdoor beëindigd of voorkomen. Het College van B en W realiseert zich dat de huisbezoeken een grote inbreuk op de privacy van bewoners kunnen zijn. Daarom bestaan in de praktijk voor huisbezoeken strikte regels die al bij het begin van de interventieteams in 2000 worden toegepast. In het protocol zijn de bestaande wettelijke kaders en richtlijnen waaraan een huisbezoek moet voldoen nog eens aangescherpt. Alle medewerkers van interventieteams werken volgens het protocol. Dat moet er ook voor zorgen dat de bezoeken van de interventieteams zo min mogelijk belastend zijn voor bewoners.

De Ombudsman Rotterdam heeft onlangs op eigen initiatief een onderzoek ingesteld naar huisbezoeken in Rotterdam op basis van signalen en klachten van burgers over interventieteams. In het kader van het onderzoek is een concept van het gemeentelijke protocol voorgelegd aan de Ombudsman. Zijn aanbevelingen zijn in de definitieve versie meegenomen. De Ombudsman heeft de conceptrapportage van zijn onderzoek voor een reactie aan het College van B en W voorgelegd. Die reactie komt in grote lijnen op het volgende neer.

Het beeld dat interventieteams op grote schaal de regels en rechtsnormen met voeten treden herkent de gemeente absoluut niet. De interventieteams leggen jaarlijks ruim 25.000 huisbezoeken af. Het blijkt dat de meeste burgers de huisbezoeken niet als negatief ervaren en het zichtbare optreden van de gemeente juist waarderen. Het College van B en W betreurt dan ook het eenzijdig door de Ombudsman geschetste beeld in het rapport.

De Ombudsman baseert zijn rapport voornamelijk op 48 geanonimiseerde klachten en signalen. 28 hiervan hebben betrekking op interventieteams en 20 gaan over huisbezoeken van de dienst SoZaWe. Uit onze eigen gegevens blijkt dat wij in de periode 2000 - 2006 in totaal 33 klachten over interventieteams hebben ontvangen. In één geval is het tot een rechtszaak gekomen waarbij de gemeente tot aan de Raad van State in het gelijk gesteld is. De klachten gaan bijvoorbeeld over aard en doel huisbezoek, ontevredenheid over de werkwijze van de interventieteams, ontevredenheid over stopzetting van de uitkering, verwarring over de meterstanden en achterwege laten van legitimatie. Van de 33 klachten zijn er 17 ongegrond. In het geval van de gegronde klachten is het tot een oplossing gekomen met betrokkene. Overigens gaat het rapport van de Ombudsman niet in op het feit dat handhaving van regels is toegestaan en een kerntaak van de overheid is. Hierbij zijn (onaangekondigde) huisbezoeken onder omstandigheden een noodzakelijk en adequaat controlemiddel. Ondanks herhaaldelijk verzoek heeft de gemeente geen inzage gekregen in de klachten/signalen van de Ombudsman. Voor de gemeente is het dan ook onmogelijk deze klachten en signalen te onderzoeken en hierop te reageren. Overigens is het opvallend dat het gaat om veelal oude klachten die niet eerder aan het college zijn doorgegeven. Verder gaat de Ombudsman niet in op het in overleg met hem vastgestelde protocol voor huisbezoeken van SoZaWe. Dit protocol is in november 2006 vastgesteld.

De aanbevelingen uit het rapport van de Ombudsman komen grotendeels overeen met het onlangs vastgestelde gemeentelijke protocol. Het gaat dan om zaken als legitimatieplicht van interventieteams, vastleggen van de door de bewoner gegeven toestemming, informatie van het huisbezoek opnemen in een dossier waarvan bewoners ook een afschrift kunnen krijgen en het centraliseren en op het hoogste niveau afdoen van klachten. Onze conclusie is dat het rapport weliswaar waardevolle informatie bevat waarmee wij al eerder aan de slag zijn gegaan, maar voor ons geen aanleiding is de methodiek van interventieteams ingrijpend te wijzigen. Daarvoor is het een te effectief en geaccepteerd instrument waarvan we de kwaliteit constant bewaken. '

noot voor de redactie/

Gemeente Rotterdam