Radboud Universiteit Nijmegen
Nederlander tevreden over toegang en kosten zorg; coördinatie kan beter
In Nederland bestaat veel vertrouwen in de kwaliteit van de
gezondheidszorg. De Nederlander is tevreden over het functioneren van
het zorgstelsel, de toegang tot de zorg en over de betaalbaarheid
daarvan. De consument oordeelt minder gunstig over de coördinatie,
begeleiding en informatievoorziening, zowel door het ziekenhuis als
door de huisarts.
Dat zijn de belangrijkste conclusies uit het Nederlandse deel van de
Commonwealth Fund Survey, dat is uitgevoerd door de afdeling Kwaliteit
van Zorg van het UMC St Radboud. Tijdens een internationale
bijeenkomst van ministers op 1 november in Washington presenteert het
Commonwealth Fund, in aanwezigheid van minister Klink van VWS, zijn
resultaten.
Commonwealth Fund
Via een jaarlijks onderzoek geeft het Commonwealth Fund inzicht in de
goede en minder goede aspecten van de gezondheidszorgsystemen van een
zevental landen, te weten Australië, Canada, Duitsland, Engeland,
Nieuw-Zeeland, de Verenigde Staten en, sinds vorig jaar, ook
Nederland. Voor deze enquête kiest het Commonwealth Fund voor een
aanpak waarbij wisselend zorgverleners, patiënten en zorgverzekeraars
gevraagd wordt hun visie te geven. Werden in 2006 de huisartsen
geïnterviewd, dit jaar was het aan consumenten en patiënten om hun
individuele mening te geven over de toegankelijkheid, betaalbaarheid
en kwaliteit van hun nationale gezondheidszorg.
Resultaten van de enquête
De resultaten van de enquête maken het mogelijk een internationale
vergelijking te maken. Daarmee ontstaat een uniek inzicht hoe de
Nederlandse gezondheidszorg zich verhoudt tot die van de andere
deelnemende landen. Uit deze vergelijking blijkt dat de Nederlander op
verschillende punten veel positiever is over de gezondheidszorg dan de
consumenten uit de andere landen. In de enquête die de afdeling
Kwaliteit van Zorg van het UMC St Radboud voor het tweede jaar
uitvoert, antwoorden Nederlanders relatief vaak dat het eigen
gezondheidszorgsysteem goed functioneert. Verder vertrouwt zo'n 60
procent van de Nederlanders erop een uitstekende en veilige zorg te
zullen krijgen op het moment dat ze die nodig hebben. Ook daarin
scoort Nederland veel beter dan elk ander deelnemend land. Het
percentage van geïnterviewden dat hierop vertrouwt, bedraagt in de
andere deelnemende landen maximaal 35 procent. Slechts 2 procent van
de mensen in Nederland zegt dat ze geen gebruik gemaakt hebben van
aanbevolen zorg vanwege de kosten. Dit percentage ligt in de andere
landen hoger en loopt op tot 22 procent in de Verenigde Staten.
Coördinatie en informatievoorziening kan beter
De enquête wijst echter ook uit dat de coördinatie van de zorg, de
informatie bij ontslag uit het ziekenhuis en de rol van de huisarts
bij de informatievoorziening aan patiënten beter kan. Op grond van het
onderzoek is vast te stellen dat de coördinatie van de nazorg bij
ontslag uit het ziekenhuis hier minder goed geregeld is dan elders. De
patiënt ontvangt in deze situatie minder vaak informatie over
medicijngebruik en over de juiste handelwijze bij calamiteiten. Verder
blijkt dat de huisarts in Nederland slechts een beperkte rol heeft bij
het verstrekken van informatie over het veranderen van de leefstijl
van de patiënt. Meer in het algemeen geeft de huisarts,
verpleegkundige of apotheker hier minder vaak informatie over
medicijnen en medicijngebruik. Ook ondersteunt de huisarts de patiënt
minder vaak bij de keuze van een specialist.
Het Commonwealth Fund uit de Verenigde Staten beoogt de kwaliteit en
toegankelijkheid van de gezondheidszorg voor met name kwetsbare
burgers te verbeteren. Dat doet de organisatie door onafhankelijk
onderzoek te bevorderen en te stimuleren dat onderzoeksresultaten
gebruikt worden bij de ontwikkeling van beleid. Zowel het ministerie
van VWS als de afdeling Kwaliteit van Zorg van het UMC St Radboud
heeft zich sterk gemaakt voor Nederlandse deelname aan deze jaarlijkse
onderzoekscyclus.
R. Grol, M. Faber. Commonwealth Fund International Health Policy
Survey 2007 - Onderzoek onder consumenten en patiënten in 7 landen,
Centre for Quality of Care Research (WOK), UMC St Radboud, Nijmegen,
2007. Het Nederlandstalige rapport is vanaf donderdag 1 november
beschikbaar op www.wokresearch.nl, onder 'news'.
(Bron: Persvoorlichting UMC St Radboud)