PERSBERICHT
Utrecht, 1 november 2007
Gemeenten houden facilitaire regie en uitvoering in eigen hand
Gemeenten verkiezen samenwerking op facilitair gebied boven uitbesteding. Tevens
automatiseren gemeenten facilitaire werkprocessen in toenemende mate. Door middel van deze
organisatorische keuzes houden gemeenten facilitaire regie en uitvoering in eigen hand. Dit
blijkt uit de Trendrapportage Facilitaire Kengetallen voor gemeenten, die dit jaar voor de
tiende keer door Capgemini Consulting werd uitgevoerd. Het rapport wordt op 2 november
gepresenteerd op het congres "Facility Management in de toekomst" in congrescentrum De
Hanzehof te Zutphen. Philippe Raeats, plaatsvervangend Secretaris Generaal van het
ministerie van Binnenlandse zaken, neemt het onderzoek, waar zeventig Nederlandse
gemeenten aan meewerkten, in ontvangst.
Gemeenten werken op facilitair gebied relatief veel samen; hetzij met andere gemeenten, hetzij met
andere overheidsorganisaties. Van de respondenten (n=60) geeft 55% aan op Facility Management
(FM)-gebied samen te werken met andere organisaties. 38% geeft aan niet samen te werken en de
overige 7% geeft aan een samenwerking voor te bereiden. Samenwerking vindt verreweg het meeste
plaats op het gebied van inkoop (77%), ICT (53%) en archief (25%).
70% van de gemeenten werkt op het gebied van inkoop samen met een andere gemeente (in boekjaar
2006). Hoe kleiner de gemeente, hoe hoger dit percentage is. 100% van de kleine1, 85% van de
middelgrote2 gemeenten en 71% en 67% van de grote3 en stedelijke4 gemeenten koopt samen
facilitaire goederen en diensten in met een andere gemeente. Vaak kopen gemeenten samen in op het
gebied van energie, leerlingenvervoer, schoonmaak, kantoorartikelen, papier, telefonie,
kopieerapparatuur, drankenautomaten, uitzendkrachten, schoonmaak en hulpmiddelen in het kader
van de WMO, inburgeringstrajecten et cetera.
1 Kleine gemeenten hebben een inwonertal tot 15.000
2 Middelgrote gemeenten hebben een inwonertal tussen 15.001 en 45.000
3 Grote gemeenten hebben een inwonertal tussen 45.001 en 100.000
4 Stedelijke gemeenten hebben meer dan 100.000 inwoners.
PERSBERICHT
"Waar gemeenten de organisatievorm `samenwerking' veel toepassen, is `uitbesteding' van facilitaire
activiteiten nog steeds niet regulier", zo zegt Jacqueline Bakker, projectleider van het onderzoek.
"Alleen schoonmaak en bewaking & beveiliging besteden de meeste gemeenten grotendeels uit. Bij
consumptieve diensten is de uitbestedinggraad bijna 50%. Alle andere facilitaire taken voeren
gemeenten in grote mate in eigen beheer uit."
Een ander onderzoeksresultaat is dat gemeenten automatisering op FM-gebied steeds meer inzetten.
59% van de respondenten geeft aan te beschikken over één of meer modules van een Facilitair
Management Informatie Systeem (FMIS). In het voorgaande onderzoeksjaar was dit nog 48%. Nog
eens 15% geeft aan een FMIS in voorbereiding te hebben. Gemeenten maken vooral gebruik van een
FMIS om menselijke handelen te automatiseren en efficiency te realiseren. Zij maken het meest
gebruik van de FMIS-modulen `meldpunt, reservering en vergaderruimten'. 70% van de respondenten
heeft het documentbeheer geautomatiseerd in een Document Management Systeem, waardoor het
raadplegen en routeren van documenten efficiënter en sneller kan plaatsvinden dan bij een traditioneel
archief. Inzet van een e-procurementsysteem, een systeem ter ondersteuning van de operationele fase
van inkoopproces, is beperkter. Zo gebruikt 25% van de respondenten een e-procurementsysteem. Dit
is gelijk aan het voorgaande onderzoeksjaar.
Het onderzoek is op te vragen bij Carla Zillig, via 030- 6898101 of carla.zillig@capgemini.com.
EINDE PERSBERICHT
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van zijn klanten in een groot
aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en
outsourcingdiensten. Daarbij werkt de onderneming op een onderscheidende manier samen met haar
klanten aan het behalen van snellere, betere en meer duurzame resultaten: de Collaborative Business
Experience. Deze innovatieve samenwerking krijgt vorm door een sterk netwerk van
technologiepartners, bewezen methoden en hulpmiddelen en een sterk op samenwerking gerichte
mentaliteit in de dagelijkse praktijk. Hiermee helpt Capgemini organisaties om nieuwe
groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie optimaal te benutten.
Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 80.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in
2006 een omzet van 7,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com.
PERSBERICHT
Voor meer informatie
Capgemini
Madelon Kaspers
Woordvoerder
Telefoon: +31 (0) 30 689 2453
Mobiel: +31 (0) 6 100 358 34
Email: madelon.kaspers@capgemini.com
Stassen Communicatie
Telefoon: +31 (0) 30 693 0664
Cap Gemini Nederland