VenW maakt werk van innovatie
Nieuwsbericht | 01-11-2007
Innovatie is nodig om Nederland duurzaam, bereikbaar, schoon, veilig
en concurrerend te houden. Daarom hebben minister Eurlings en
staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat en minister Van
der Hoeven van EZ vandaag samen met bedrijfsleven, kennisinstellingen
en maatschappelijke organisaties InnovatieDoorbraken bekend gemaakt
binnen de sectoren waarin VenW werkzaam is, namelijk bouw, luchtvaart,
water, logistiek en verkeer. Zo trekt het kabinet 10 miljoen euro uit
voor een experimentenregeling voor pilotprojecten met innovatieve
bussen.
Dat heeft staatssecretaris Huizinga vandaag bekend gemaakt tijdens de
`Dag van Maarssen'. Het geld wordt beschikbaar gesteld aan de
regionale overheid die samen met een busbedrijf met het beste voorstel
komt voor de inzet van innovatieve bussen, zoals bussen op waterstof,
biogas, of biodiesel. Ook wil het kabinet met het programma `De Auto
van de Toekomst Gaat Rijden' innovaties voor stille, schone, zuinige,
slimme en veilige mobiliteit versneld in Nederland op de markt te
krijgen. De auto van de toekomst stoot minder of zelfs geen
broeikasgassen en fijnstof uit, ook is hij geluidsarm. Minister
Eurlings heeft aangegeven dat de overheid deze ambities niet alleen
kan realiseren. Daarvoor is de gezamenlijke inzet nodig van overheid,
marktpartijen en maatschappelijke partners.
Minister Eurlings wil de verbreding van de A15 tussen Maasvlakte en
Vaanplein uit laten voeren met snelle aanbestedingsprocedures en
minimale hinder voor gebruikers en omwonenden. Maandag 29 oktober
heeft hij al afspraken gemaakt met andere overheden in het kader van
`Randstad Urgent' over versnelling van procedures. Vandaag heeft hij
met diverse marktpartijen een convenant ondertekend waarin hij
afspreekt dat Verkeer en Waterstaat beschikbaarheid van de
wegcapaciteit koopt bij de bouwer, in plaats van afzonderlijke bouw-
en onderhoudscontracten. Dit convenant moet ervoor zorgen dat er meer
wegcapaciteit beschikbaar komt. In Engeland levert een dergelijke
aanpak substantieel meer capaciteit op.
Ook heeft de minister de winnaars bekend gemaakt van de
prijsuitreiking `Schermen voor een betere luchtkwaliteit'. Het
innovatieprogramma luchtkwaliteit heeft in mei marktpartijen
uitgenodigd ideeën aan te dragen voor (geluids)schermen met een
positief effect op de luchtkwaliteit langs wegen. Uit ruim 20
inzendingen kwamen acht ideeën als beste uit de bus.
Vier van deze schermen worden in 2008 in de `Proeftuin Schermen' in de
praktijk getest. Dit is een proeflocatie langs de A28 ter hoogte van
Strand Nulde in Putten. De overige vier schermen worden in een
laboratorium onderzocht.
Van de publiek-private stuurgroep Deltatechnologie heeft
staatssecretaris Huizinga de innovatieagenda Deltatechnologie
ontvangen. De agenda is een belangrijke stap om tot duurzame
ontwikkeling van Nederland op watergebied te komen. Onderdeel van de
innovatieagenda is het programma `Building with Nature'. Verschillende
bedrijven doen hierin het voorstel om natuur en economie, meer dan tot
dusverre, met elkaar te combineren, zodat beiden zich duurzaam kunnen
ontwikkelen en elkaar kunnen versterken. Huizinga wil bekijken of de
agenda onderdeel kan uitmaken van het `Maatschappelijk
Innovatieprogramma Water' van het kabinet.
Ook is vandaag de innovatieagenda logistiek `Innovatie in beweging'
aangeboden aan de ministers Eurlings en Van der Hoeven. De Nederlandse
positie in de logistiek staat onder druk door internationale
concurrentie. In de agenda staan innovaties die nodig zijn om onze
positie te handhaven, zoals het Cross Chain Control Centre. Hierin kan
gezamenlijke regie en coördinatie gevoerd worden op meerdere
logistieke ketens. Vanuit één centrum kunnen meer verbeteringen worden
gerealiseerd dan wanneer iedere partij het voor zich doet.
Minister Eurlings heeft tijdens de Dag van Maarssen het
onderzoeksprogramma `Duurzame Bereikbaarheid van de Randstad'
aangekondigd. Hier is 10 miljoen euro mee gemoeid. Het programma is
een initiatief van het ministerie van VenW en VROM om de wetenschap in
te zetten om een bijdrage te leveren aan de duurzame bereikbaarheid
van de Randstad op langere termijn. Tegelijkertijd worden daarmee
tientallen jonge weteschappers op dit vlak opgeleid. Daarmee wordt de
kennisinfrastructuur in en voor de Randstad versterkt. Het programma
start in 2008 en heeft een looptijd van 6 jaar.
Meer informatie
* Nieuws
Verwante informatie
* Kennis- en innovatiebeleid
Ministerie van Verkeer en Waterstaat