Ministerie van Verkeer en Waterstaat


Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA Den Haag

Contactpersoon                                                       Doorkiesnummer
     -                                                                    -
Datum                                                                Bijlage(n)
     1 november 2007                                                      1
Ons kenmerk                                                          Uw kenmerk
RWS/SDG/NW2007/1749                                                  207-215 en 2070803660
Onderwerp
Opening A73

Geachte voorzitter,

In het spoeddebat van 11 oktober 2007 over de opening van de A73 heb ik toegezegd u
op korte termijn te informeren over de voortgang van de openstelling van de tunnels in de
A73. Zoals ik in het spoeddebat heb benadrukt, was ik onaangenaam verrast toen bleek
dat de tunnels in de A73 niet op tijd gereed zouden zijn. Ik heb me vervolgens persoonlijk
ingezet om samen met de regio de nadelen zo beperkt mogelijk te houden. In de
afgelopen weken is eendrachtig samengewerkt aan een oplossing en heeft er veelvuldig
en intensief overleg plaatsgevonden tussen provincie Limburg, gemeente Roermond,
Rijkswaterstaat en de aannemer.
Met deze brief1 informeer ik u over de resultaten naar aanleiding van een finaal overleg
dat ik op 30 oktober 2007 heb gevoerd met provincie Limburg en gemeente Roermond.
Kern van het overleg was de keuze voor ofwel een volledige openstelling in één keer
ofwel een partiële openstelling met als consequentie een latere volledige openstelling.


     1 In de bijlage van deze brief vindt u de antwoorden op de vragen die op 29 oktober
gesteld zijn door uw lid De Krom (nr. 2070803660).
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag                                      Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag                         Fax 070-3518087


bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)


RWS/SDG/NW/2007/1749


De achtergronden van deze keuze laten zich als volgt samenvatten. Partiële openstelling is
mogelijk vanaf medio februari 2008. Tijdens de partiële openstelling van de tunnels mag
er maximaal 70 km/h worden gereden. Vervoer van gevaarlijke stoffen door de tunnels is
niet toegestaan. Per tunnel is overdag één rijstrook per tunnel beschikbaar en `s nachts zal
er in totaal één rijstrook beschikbaar zijn, in afwisselende richtingen. In de weekenden
zullen de tunnels in principe gesloten zijn voor alle verkeer. Onder meer vanwege
ombouwwerkzaamheden zullen de tunnels twee weken voor de definitieve openstelling
gesloten zijn voor alle verkeer.
De volledige openstelling voorafgegaan door de partiële openstelling zal naar alle
waarschijnlijkheid mogelijk zijn in de periode half augustus tot half september 2008.
Volledig opensteling zonder voorafgaande partiële openstelling is waarschijnlijk in de loop
van juni 2008 mogelijk.
Deze planningen zijn door een onafhankelijke, externe deskundige getoetst.


Provincie Limburg en gemeente Roermond hebben in het overleg mij aangegeven de
voorkeur te geven aan een partiële openstelling van de tunnels, zodat deze zo snel als
mogelijk, zij het beperkt, beschikbaar zijn voor verkeer. Dit is voor mij een zwaarwegend
motief om te kiezen voor partiële openstelling, zodat de overlast voor de omwonenden zo
snel mogelijk vermindert.

De regionale partners hebben daarnaast op een tweetal punten verzocht om aanpassingen
van de partiële openstelling. In de eerste plaats is verzocht te bezien of de partiële opening
toch nog kan worden vervroegd. Daarover is afgesproken dat Rijk en regio zich maximaal
inspannen om tussen het einde van januari en halverwege februari 2008 de tunnels van de
A73 bij Swalmen en Roermond partieel open te kunnen stellen.
In de tweede plaats is verzocht om de weekendafsluitingen van de tunnels na 15 maart
2008 zo beperkt mogelijk te houden in verband met de opening van het Roermond Retail
park, hierbij heeft de tunnel bij Swalmen de hoogste prioriteit. Ik heb aangegeven hierover
een nadere afweging met de regio te willen maken, omdat het beperken van de
weekendsluitingen tot gevolg heeft dat de afbouw langer duurt. Deze afweging is
mogelijk zodra de detailplanning van de definitieve oplossing bekend is. Op dit moment is
dan ook nog geen afgeronde inschatting te maken van de termijn van volledige
openstelling.

---

RWS/SDG/NW/2007/1749


Het overleg met provincie Limburg en gemeente Roermond heeft me nogmaals bevestigd
in mijn overtuiging dat alle partijen alles op alles zetten om een partiële opening mogelijk
te maken. Ik ben van mening dat met de in de brief geschetste oplossing het maximaal
haalbare is gerealiseerd en ik zal mij met de regionale partners blijven inspannen voor een
spoedige (partiële) openstelling van de tunnels in de A73.


Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings

---
RWS/SDG/NW/2007/1749

Bijlage 1

Beantwoording vragen van het lid De Krom (VVD) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de A73. (Ingezonden 29 oktober 2007) nr. 2070803660


1. Is het waar, dat de opening van de A73 wederom vertraging ondervindt en opening met één rijstrook en gematigde snelheid pas per 18 februari 2008 mogelijk is? (1)


2. Is het waar dat volledige opening daardoor verschuift naar juni of juli volgend jaar?


3. Wat is de reden van deze verdere vertraging en waarom wordt dit nu pas bekend? Als de informatie klopt, waarom heeft u dit dan niet dan wel niet aan de Kamer gemeld?


1. 2 en 3) Zoals ik in het kamerdebat heb aangegeven is een crashteam, bestaande uit medewerkers van Rijkswaterstaat, provincie Limburg, gemeente Roermond, de aannemer en de brandweer Roermond geformeerd om de mogelijkheid tot een partiële openstelling uit te werken. Naast het uitwerken van het scenario met een partiële openstelling door het crashteam is een tweede scenario uitgewerkt. Dit scenario betreft de openstelling van de tunnels zonder een voorafgaande partiële openstelling. Belangrijk onderdeel van elk scenario is een nieuwe, realistische planning. Deze nieuwe planningen zijn getoetst door een externe, onafhankelijke deskundige.
De voortgang van het crashteam is in een aantal bestuurlijke overleggen besproken. De laatste planningen zijn op 26 oktober 2007 besproken in een overleg tussen provincie Limburg, gemeente Roermond en Rijkswaterstaat. In dit overleg hebben de regionale bestuurlijke partners, provincie Limburg en gemeente Roermond, afgesproken dat zij beide scenario's op dinsdag 30 oktober aan het college van gedeputeerde staten respectievelijk burgemeester en wethouders zouden voorleggen om aldus tot een breed gesteunde gezamenlijk advies aan mij te komen. In het finale overleg van 30 oktober hebben provincie en gemeente mij geadviseerd en verzocht om te kiezen voor het scenario waarin de gehele openstelling vooraf wordt gegaan door een partiële openstelling. In dit scenario is de partiële openstelling van de tunnels voorzien medio februari 2008 en een volledige openstelling in periode half augustus tot half september 2008. Zoals ik in bijgevoegde brief heb aangegeven hebben provincie Limburg en gemeente Roermond de voorkeur te geven aan het zo snel als mogelijk partieel openstellen van de tunnels. Dit ondanks het feit dat daardoor de volledige openstelling 2 à 3 maanden vertraagt. Ik heb dit advies zwaar meegewogen en besloten tot tijdelijke openstelling.


(1) Limburgs Dagblad, 22 oktober 2007

---

RWS/SDG/NW/2007/1749

De regionale partners hebben daarnaast op een tweetal punten verzocht om aanpassingen van de partiële openstelling. In de eerste plaats is verzocht te bezien of de partiële opening toch nog kan worden vervroegd. Daarover is afgesproken dat Rijk en regio zich maximaal inspannen om tussen het einde van januari en halverwege februari 2008 de tunnels van de A73 bij Swalmen en Roermond partieel open te kunnen stellen.
In de tweede plaats is verzocht om de weekendafsluitingen van de tunnels na 15 maart 2008 zo beperkt mogelijk te houden in verband met de opening van het Roermond Retail park, hierbij heeft de tunnel bij Swalmen de hoogste prioriteit. Ik heb aangegeven hierover een nadere afweging met de regio te willen maken, omdat het beperken van de weekendsluitingen tot gevolg heeft dat de afbouw langer duurt. Deze afweging is mogelijk zodra de detailplanning van de definitieve oplossing bekend is. Op dit moment is dan ook nog geen afgeronde inschatting te maken van de termijn van volledige openstelling.

In het spoeddebat van 11 oktober 2007 heb ik aangegeven alles op alles te willen zetten om de tunnels in januari 2008 open te krijgen. Ik heb u tijdens dit spoeddebat geen uitsluitsel kunnen geven over de datum van de definitieve openstelling met als toelichting: "dat wij dit pas weten als wij de keuzes die wij nu met elkaar maken voor de tijdelijke oplossing, definitief in beeld hebben".
Aangezien ik in het kamerdebat heb aangegeven dat ik de planningsconsequenties voor de volledige openstelling als gevolg van eerst partieel openstellen nog niet inzichtelijk had en het beeld van de partiële opening nog definitief moest worden vastgesteld is er geen sprake van een verdere vertraging.


4. Wat betekent e.e.a. voor mogelijke schadeclaims en de bijdrage welke de regiosteden hebben geleverd? Waarom moet het nog tot juni/juli duren voordat volledige openstelling mogelijk is, daar waar gedeeltelijke openstelling door nieuwe oorzaken pas 18 februari mogelijk is en het aannemelijk is dat in die tijd versneld en volledig aan de veiligheidssystemen kan worden doorgewerkt?

4. In het spoeddebat van 11 oktober heb ik aangegeven dat Verkeer en Waterstaat voor schadeclaims van burgers, met name van die met een bedrijf langs de weg, een nadeelcompensatieregeling heeft. Over de bijdrage van decentrale overheden zullen nadere gesprekken worden gevoerd.

Bij de partiële openstelling is de belangrijkste veiligheidsmaatregel het in gebruik nemen van één in plaats van twee rijstroken per rijrichting met een maximumsnelheid van 70 km/h. Daarnaast is een beperkt aantal van de totale veiligheidsinstallaties nodig voor het bereiken van een acceptabel veiligheidsniveau. Tevens worden deze installaties lokaal bewaakt, bestuurd en bediend.
Voor de volledige openstelling dienen alle overige vereiste veiligheidsinstallaties aangebracht en getest te zijn. Deze installatie dient gedeeltelijk te gebeuren met verkeer in de tunnelbuizen. Dit brengt beperkingen met zich mee waardoor een volledige openstelling langer duurt dan het aanbrengen en testen van alle installaties bij gesloten tunnelbuizen. Tevens vindt na de volledige openstelling de bewaking, besturing en bediening van beide tunnels plaats vanuit de verkeerscentrale te Geldrop, waarvoor omvangrijke software systemen nodig zijn.


5. Wat kunt u en gaat u doen om deze verdere vertraging te voorkomen?


6. Is er nog verder uitstel te verwachten? Kunt u de Kamer een volledig tijdschema toesturen, inclusief alle te nemen stappen die leiden tot volledige openstelling van de A73?

5 en 6. Er zijn nieuwe realistische planningen opgesteld en getoetst. Momenteel worden deze tot op detailniveau verder uitgewerkt. Dit zijn normale stappen in een bouwproces en met deze detailplanningen kunnen zonodig maatregelen worden getroffen als dat nodig blijkt te zijn om aan de overeengekomen mijlpalen te blijven voldoen. Daarnaast zal er tot aan het moment van de volledige openstelling van de tunnels op vele fronten intensief overleg plaatsvinden tussen alle betrokken partijen om tot een goede afstemming en coördinatie te komen. Daarmee wordt het risico van verder uitstel beheerst.
In mijn brief heb ik aangegeven dat ik de consequenties voor het beperken van de weekendafsluitingen nog onderzoek. Afspraken die in dit kader met de regio worden gemaakt kunnen van invloed zijn op de nu opgestelde planning. Wanneer de detailplanning voor de definitieve openstelling gereed is, zal ik u een planning op hoofdlijnen doen toekomen met het bijbehorende risicoregister. Op die manier krijgt u een integraal beeld van de planning met de bijbehorende risico's.

---