abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
1 november 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
DIZ/2007/578 -
Onderwerp
Verslag Transportraad 2 oktober 2007
Geachte voorzitter,
Hierbij informeer ik u, mede namens de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,
over de uitkomsten van de Transportraad van 2 oktober 2007. De volgende
Transportraad zal plaatsvinden op 29-30 november 2007.
Galileo
De Raad heeft gesproken over de, vlak voor de Transportraad uitgebrachte,
mededeling van de Commissie inzake Galileo. In deze mededeling gaat de Commissie
in op het verzoek van de Transportraad van juni 2007 om een nadere uitwerking te
geven over de wijze waarop het project Galileo voortgezet zou kunnen worden, nu af
wordt gezien van de oorspronkelijk beoogde PPS-constructie.
De Raad heeft de volgende Raadsconclusies aangenomen:
The Council
1. RE-AFFIRMS the value of an effective Galileo as a key project for the European
Union, in line with the June 2007 European Council conclusions;
2. ACKNOWLEDGES the work carried out by the Commission in response to the
Council's request of 8 June 2007;
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DIZ/2007/578
3. REITERATES the need to continue with the implementation of a certifiable
EGNOS in line with relevant requirements, in order to ensure the initial service
availability by 2008;
4. NOTES that the Commission considers that public procurement of a full
operational capability of Galileo by 2013 would require additional public
funding;
5. LOOKS FORWARD to a balanced participation of all Member States during the
different phases of the project, while taking maximum benefit of open
competition;
6. CONFIRMS its intention to take an integrated decision on the European GNSS
before the end of the year, based on the work carried out by all the relevant
instances.
Er zijn verder geen besluiten genomen. Afgesproken is dat verdere behandeling van de
voorstellen van de Commissie zal plaatsvinden in de Ecofin en de Transportraad van
november.
Een uitgebreidere terugkoppeling over het verloop van de discussie en nadere
informatie over de recent uitgebrachte voorstellen van de Commissie ontvangt u,
conform mij toezegging tijdens het AO ter voorbereiding van de Transportraad,
separaat.
Zeescheepvaart
De Raad heeft een definitief besluit genomen worden over de oprichting van een
Europees LRIT-datacentrum, onder te brengen bij het Europees Agentschap voor
Maritieme Veiligheid (EMSA). Het Europese LRIT-datacentrum zal bekostigd worden
uit de Europese begroting.
LRIT is een wereldwijd identificatie- en lokalisatiesysteem voor de scheepvaart. Het
LRIT-systeem kent een structuur van (diverse) datacentra. Landen hebben zich
mondiaal verplicht de schepen onder hun vlag te laten rapporteren aan één
datacentrum. De Europese lidstaten kiezen dus voor een Europees datacentrum.
Belangrijkste argumenten daarvoor zijn het waarborgen van Europese
onafhankelijkheid en schaalvoordelen.
Landvervoer
De Raad heeft een algemene oriëntatie bereikt over het voorstel tot een richtlijn op
het gebied van veiligheidsbeheer van wegeninfrastructuur. Deze richtlijn heeft tot
doel de verkeersveiligheid te verbeteren van het Trans-Europese hoofdwegennet door
voorschriften vast te stellen met betrekking tot veiligheidseffectbeoordelingen,
veiligheidsaudits en veiligheidsinspecties van wegen.
In het oorspronkelijke voorstel van de Commissie was sprake van een verplichte
toepassing van deze voorschriften. In de aangenomen compromistekst gaat het om
---
DIZ/2007/578
een inspanningsverplichting. Ik kon dan uiteindelijk ook instemmen met het bereiken
van een algemene oriëntatie maar ik heb tijdens de Transportraad wel aangegeven
dat, ondanks het feit dat ik groot belang hecht aan de bevordering van de
verkeersveiligheid, om redenen van subsidiariteit bezwaren heb tegen het gekozen
instrument (richtlijn) en liever had gezien dat het zou gaan om aanbevelingen. Samen
met Zweden heb ik op dit punt een verklaring afgelegd.
De Raad heeft een algemene oriëntatie bereikt op twee van de drie voorstellen die tot
doel hebben de wederzijdse erkenning van rollend materiaal (spoor) te
vereenvoudigen en te harmoniseren. Het Voorzitterschap streeft naar het bereiken van
een algemene oriëntatie op het derde voorstel (bevoegdheden van het Europees
Spooragentschap) tijdens de Transportraad van november. Ook wordt gestreefd naar
een zo spoedig mogelijk akkoord met het Europees Parlement.
Luchtvaart
Commissaris Barrot gaf een terugkoppeling van de 36e Algemene Vergadering van de
ICAO (van 18 - 28 september 2007 te Montreal). Belangrijkste onderwerp tijdens deze
vergadering betrof de kwestie van verdere milieumaatregelen op het gebied van CO2
en NOx, mede in het licht van het voorstel van de Commissie om luchtvaart op te
nemen in het Europese emissiehandelssysteem (ETS). Op dit punt de heeft zich een
belangrijk verschil van mening tussen de EU en de overige landen afgetekend. Landen
zoals de VS, Australië, China, India en de ontwikkelingslanden hebben bezwaar tegen
het Europese voorstel om de emissies van alle luchtvaartmaatschappijen die van een
EU-luchthaven gebruik maken onder het Europese emissiehandelssysteem te laten
vallen.
Tijdens de ICAO vergadering is door deze landen getracht om de mogelijkheden van
de EU om een zelfstandig beleid te voeren in te perken. De EU-landen hebben
eendrachtig besloten om deze passages in de resolutietekst niet te onderschrijven en
hebben een formele reservering tegen de tekst uitgesproken. Dit betekent dat de EU
zich het recht voorbehoudt om zijn voorstel betreffende het onderbrengen van de
CO2-emissies van de luchtvaart onder het EU ETS door te zetten. Hiermee is de
discussie met derde landen nog niet afgelopen. Bezien moet worden hoe de EU hier de
komende tijd mee verder zal gaan.
Commissaris Barrot sprak tijdens de Transportraad zijn teleurstelling uit over de
uitkomst van deze vergadering wat betreft het onderwerp milieu/Europees
emissiehandelssysteem. De Commissie en het Voorzitterschap zeiden toe het
onderwerp emissiehandel luchtvaart opnieuw te agenderen voor de komende
Transportraad.
De Raad heeft zonder discussie een mandaat verstrekt aan de Commissie voor
onderhandelingen met Canada over een luchtvaartovereenkomst. Een zogenaamde
open luchtvaartruimte met Canada zal naar schatting van de Commissie voor de
passagiers alleen al een voordeel van 72 miljoen euro opleveren alsmede 3700 nieuwe
banen al in het eerste jaar. Daarnaast versterkt het de trans-Atlantische (economische)
---
DIZ/2007/578
banden en sluit het aan bij de beoogde open luchtvaartruimte met de Verenigde
Staten.
De Raad is zonder discussie akkoord gegaan met Raadsconclusies over de mededeling
luchthavencapaciteit. In de Raadsconclusies wordt het probleem van een groeiende
luchtvaart een achterblijvende luchthavencapaciteit erkend, maar wordt
terughoudendheid betracht ten aanzien van een communautaire aanpak, met name
inzake regionale planning en ruimtelijk ordeningsbeleid rond luchthavens. De lidstaten
staan positief tegenover de ontwikkeling van gemeenschappelijke richtsnoeren om
meer structuur te brengen in het meten van luchthavencapaciteit, het ontwikkelen van
specificaties om interoperabiliteit van apparatuur en procedures te garanderen en een
extra R&D-inspanning.
Tenslotte heeft Commissaris Barrot onder agendapunt "diversen" nog een korte
presentatie gegeven over het recent uitgebrachte Groenboek stedelijk vervoer. Doel
van dit Groenboek is een debat te stimuleren over de rol van stedelijk vervoer bij
congestie en milieuvervuiling. Uiteraard zou er veel ruimte moeten zijn voor
subsidiariteit, maar Commissaris Barrot zag toch een duidelijke rol voor de Commissie
om een stedelijk klimaat te scheppen met meer doorstroming, meer intelligentie,
minder vervuiling, betere toegankelijkheid en meer veiligheid. De Commissie wil in de
herfst van 2008 een actieplan presenteren. Nederland zal naar aanleiding van het
Groenboek een nationale consultatieronde starten. De resultaten hiervan zullen u in de
eerste helft van 2008 worden toegezonden.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat