Gemeente Brunssum

Brunssum schaft overbodige regels af

De gemeente Brunssum wil af van overbodige regels. Door het vereenvoudigen van lokale regelgeving moet de dienstverlening aan bedrijven en burgers verbeterd worden. In 2008 zullen 60 gemeentelijke producten doorgelicht worden met de intentie om, waar mogelijk, te snijden in de lasten voor burger en bedrijfsleven. De gemeente hoopt al in de eerste helft van 2008 de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin tal van lokale wetgeving is vastgelegd, te kunnen herzien.

deregulering

De regelgeving heeft in Nederland na de Tweede Wereldoorlog een grote vlucht genomen. Inmiddels is de regelgeving zodanig in omvang en complexiteit toegenomen dat er sprake is van overregulering. Vanuit bedrijfsleven en burgers is er de laatste jaren een sterke roep om deregulering. Bij het aantreden van het nieuwe gemeentebestuur van Brunssum in maart 2006 werd in het raadsprogramma het actiepunt"schrappen overbodige regelgeving" vermeld: "De

gemeenteraad is voorstander van een slank, daadkrachtig, flexibel, efficiënt en integer ambtelijk apparaat." In juni 2007 hebben het Rijk en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten een bestuursakkoord gesloten om de regeldruk voor burgers en bedrijven met een kwart te verminderen.

60 producten

De gemeente Brunssum wil in de eerste maanden van 2008 60 gemeentelijke producten (vergunningen, ontheffingen, subsidiebeschikkingen) kritisch tegen het licht houden. Daarbij gaat het om 40 producten voor bedrijven en 20 producten voor burgers. Het onderzoek heeft tot doel inzicht te krijgen in wat de producten bedrijven en burgers kosten (in geld en tijd), en in de problemen die de producten voor bedrijven en burgers kunnen veroorzaken (bijvoorbeeld irritaties door te lange wachttijden of slechte beschikbaarheid van informatie).

De gemeente verwacht in het tweede kwartaal van 2008 duidelijkheid te hebben over welke producten geschrapt of vereenvoudigd kunnen worden. Vervolgens zal nog voor de zomer van 2008 de APV aangepast kunnen worden waarmee de vereenvoudigde regelgeving voor burgers en bedrijfsleven ook daadwerkelijk geëffectueerd wordt.

De kosten van het project bedragen 34.000,- euro. Tweederde van de kosten worden gefinancierd uit een subsidie van het Rijk, de `Tijdelijke Regeling stimulering aanpak vermindering gemeentelijke administratieve lasten'.

Verbetering dienstverlening

De gemeente Brunssum heeft in de afgelopen jaren op verschillende terreinen geïnvesteerd in een verbetering van de dienstverlening, onder meer door de inrichting van een gemeentewinkel waar klanten sneller geholpen worden, door een integrale aanpak in handhaving, en door het instellen van een aanspreekpunt voor het bedrijfsleven. Een aantal andere maatregelen is in voorbereiding, zoals het aanscherpen van interne procedures, het verder professionaliseren van het ambtelijk apparaat (met speciale aandacht voor integriteit), het ontwikkelen van eenvoudiger klantformulieren en het versterken van de elektronische dienstverlening.

Brunssum, 1 november 2007

---