Brunssum schaft overbodige regels af
De gemeente Brunssum wil af van overbodige regels. Door het
vereenvoudigen van lokale regelgeving moet de dienstverlening aan
bedrijven en burgers verbeterd worden. In 2008 zullen 60 gemeentelijke
producten doorgelicht worden met de intentie om, waar mogelijk, te
snijden in de lasten voor burger en bedrijfsleven. De gemeente hoopt
al in de eerste helft van 2008 de Algemene Plaatselijke Verordening
(APV), waarin tal van lokale wetgeving is vastgelegd, te kunnen
herzien.
deregulering
De regelgeving heeft in Nederland na de Tweede Wereldoorlog een grote
vlucht genomen. Inmiddels is de regelgeving zodanig in omvang en
complexiteit toegenomen dat er sprake is van overregulering. Vanuit
bedrijfsleven en burgers is er de laatste jaren een sterke roep om
deregulering. Bij het aantreden van het nieuwe gemeentebestuur van
Brunssum in maart 2006 werd in het raadsprogramma het
actiepunt"schrappen overbodige regelgeving" vermeld: "De
gemeenteraad is voorstander van een slank, daadkrachtig, flexibel,
efficiënt en integer ambtelijk apparaat." In juni 2007 hebben het Rijk
en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten een bestuursakkoord
gesloten om de regeldruk voor burgers en bedrijven met een kwart te
verminderen.
60 producten
De gemeente Brunssum wil in de eerste maanden van 2008 60
gemeentelijke producten (vergunningen, ontheffingen,
subsidiebeschikkingen) kritisch tegen het licht houden. Daarbij gaat
het om 40 producten voor bedrijven en 20 producten voor burgers. Het
onderzoek heeft tot doel inzicht te krijgen in wat de producten
bedrijven en burgers kosten (in geld en tijd), en in de problemen die
de producten voor bedrijven en burgers kunnen veroorzaken
(bijvoorbeeld irritaties door te lange wachttijden of slechte
beschikbaarheid van informatie).
De gemeente verwacht in het tweede kwartaal van 2008 duidelijkheid te
hebben over welke producten geschrapt of vereenvoudigd kunnen worden.
Vervolgens zal nog voor de zomer van 2008 de APV aangepast kunnen
worden waarmee de vereenvoudigde regelgeving voor burgers en
bedrijfsleven ook daadwerkelijk geëffectueerd wordt.
De kosten van het project bedragen 34.000,- euro. Tweederde van de
kosten worden gefinancierd uit een subsidie van het Rijk, de
`Tijdelijke Regeling stimulering aanpak vermindering gemeentelijke
administratieve lasten'.
Verbetering dienstverlening
De gemeente Brunssum heeft in de afgelopen jaren op verschillende
terreinen geïnvesteerd in een verbetering van de dienstverlening,
onder meer door de inrichting van een gemeentewinkel waar klanten
sneller geholpen worden, door een integrale aanpak in handhaving, en
door het instellen van een aanspreekpunt voor het bedrijfsleven. Een
aantal andere maatregelen is in voorbereiding, zoals het aanscherpen
van interne procedures, het verder professionaliseren van het
ambtelijk apparaat (met speciale aandacht voor integriteit), het
ontwikkelen van eenvoudiger klantformulieren en het versterken van de
elektronische dienstverlening.
Brunssum, 1 november 2007
---
Gemeente Brunssum