Gesprek met de stad voor verbetering vatbaar in Breda
De gemeente Breda krijgt een 6,6 voor de communicatie met haar
burgers, bewoners in de wijken, organisaties, belangengroepen en
ondernemers.
De informatievoorziening wordt positief beoordeeld; het interactieve
communicatieproces met de gemeente daarentegen wordt vaak als lastig
en moeizaam ervaren. Dat blijkt uit de bevindingen van de Bredase
Rekenkamer, die het communicatieproces van de gemeente met haar
inwoners de afgelopen maanden op verzoek van de burgemeester onder de
loep nam. College, gemeenteraad en ambtenaren zullen nu bezien op
welke manier de uitkomsten van het rapport worden betrokken bij het
vernieuwde communicatiebeleid.
De afgelopen maanden onderzocht de Rekenkamer de communicatie tussen
de gemeente Breda en de stad. De aanleiding vormt de gesignaleerde
onvrede in de stad over het verloop van de communicatie bij een aantal
gemeentelijke trajecten. Reden voor de burgemeester om eind 2006 de
Rekenkamer Breda te verzoeken om te onderzoeken waar de problemen
liggen en welke oorzaken hiervoor aan te dragen zijn.
Het huidige college van burgemeester en wethouders is sinds zijn
aantreden bezig met vernieuwende en experimentele vormen van
communicatie om de burger beter te bereiken. In het coalitieakkoord
Kiezen voor Elkaar is de communicatie met de stad een speerpunt. Het
rapport van de Rekenkamer bevestigt het beeld dat de gemeente op een
andere wijze in gesprek moet gaan met de stad. Burgemeester Van der
Velden heeft veel waardering voor het rapport en de duidelijkheid die
het geeft over de beelden die in de stad en bij bestuur en ambtenaren
leven over de communicatie: Het rapport geeft ons kansen om
verbeteringen in te zetten die we al eerder wensten te bereiken en
waarvoor we zelf ook al het initiatief namen. Bovendien kunnen we de
voorgenomen evaluatie van de regels van het spel, verdere uitwerking
van nieuwe communicatievormen en wie weet zelfs organisatie van de
stadsgesprekken dan tegemoet zien in het eerste kwartaal van 2008,
aldus de burgemeester.
Enkele bevindingen
Uit de enquête van de Rekenkamer blijkt dat men gemeentelijke
informatie graag eerder ontvangt, dat de website toegankelijker mag en
dat doelen en regels van beleid beter uitgelegd mogen worden. Over het
geheel wordt de informatievoorziening positief beoordeeld. Als het
gaat om dienstverlening moeten brieven en e-mails eerder en
duidelijker beantwoord worden, de gemeente staat open voor klachten en
is klantvriendelijk.
Burgers zijn het meest kritisch over de interactieve communicatie; het
gesprek met de stad. Men vindt dat dit in een vroeger stadium moet
plaatsvinden, dat de mening van burgers sterker moet wegen; dat
duidelijker moet worden aangegeven hoe wensen en belangen van
verschillende partijen worden meegenomen in besluitvorming.
Desgevraagd zeggen mensen dat het communicatieproces met de gemeente
lastig en moeizaam verloopt; er is geen sprake van een echte dialoog.
De uitgangspunten en doelen voor communicatie - onder andere
vastgelegd in de Regels van het Spel - zijn niet meer up-to-date en
worden niet helder toegepast. De communicatie met de stad kent geen
gestructureerde aanpak en is vooral technisch van aard. De gemeente
raakt niet met de individuele burger in gesprek. De positie van de
wijk- en dorpsraden behoeft verheldering. Het communicatieproces
blijkt in de praktijk complex. Men heeft het gevoel dat plannen vaak
al kant-en-klaar zijn; inbreng is dan nauwelijks meer mogelijk. De
interne cultuur is onvoldoende open om een open en vruchtbaar gesprek
aan te gaan. Men maakt te weinig gebruik van de expertise in de stad.
Opzet onderzoek
Voor het onderzoek hebben 620 burgers en 624 ambtenaren een
vragenlijst ingevuld over de communicatie. Daarnaast heeft de
Rekenkamer met 54 personen uit de stad en 33 personen uit bestuur en
ambtelijke organisatie rondetafelgesprekken en interviews gehouden. De
Rekenkamer biedt haar rapport op donderdag 1 november aan de
gemeenteraad aan. Op 8 november heeft er een informatiebijeenkomst
plaats in de commissie Bestuur. Vervolgens formuleren college, raad en
ambtelijke leiding een reactie en zo mogelijk voorstellen voor
verbetering. Op 15 januari 2008 volgt een debat in de commissie
Bestuur.
Breda, 1 november 2007
Rapport 'In gesprek met de stad'
Gemeente Breda