Gemeente Breda

Gesprek met de stad voor verbetering vatbaar in Breda

De gemeente Breda krijgt een 6,6 voor de communicatie met haar burgers, bewoners in de wijken, organisaties, belangengroepen en ondernemers.

De informatievoorziening wordt positief beoordeeld; het interactieve communicatieproces met de gemeente daarentegen wordt vaak als lastig en moeizaam ervaren. Dat blijkt uit de bevindingen van de Bredase Rekenkamer, die het communicatieproces van de gemeente met haar inwoners de afgelopen maanden op verzoek van de burgemeester onder de loep nam. College, gemeenteraad en ambtenaren zullen nu bezien op welke manier de uitkomsten van het rapport worden betrokken bij het vernieuwde communicatiebeleid.

De afgelopen maanden onderzocht de Rekenkamer de communicatie tussen de gemeente Breda en de stad. De aanleiding vormt de gesignaleerde onvrede in de stad over het verloop van de communicatie bij een aantal gemeentelijke trajecten. Reden voor de burgemeester om eind 2006 de Rekenkamer Breda te verzoeken om te onderzoeken waar de problemen liggen en welke oorzaken hiervoor aan te dragen zijn.

Het huidige college van burgemeester en wethouders is sinds zijn aantreden bezig met vernieuwende en experimentele vormen van communicatie om de burger beter te bereiken. In het coalitieakkoord Kiezen voor Elkaar is de communicatie met de stad een speerpunt. Het rapport van de Rekenkamer bevestigt het beeld dat de gemeente op een andere wijze in gesprek moet gaan met de stad. Burgemeester Van der Velden heeft veel waardering voor het rapport en de duidelijkheid die het geeft over de beelden die in de stad en bij bestuur en ambtenaren leven over de communicatie: Het rapport geeft ons kansen om verbeteringen in te zetten die we al eerder wensten te bereiken en waarvoor we zelf ook al het initiatief namen. Bovendien kunnen we de voorgenomen evaluatie van de regels van het spel, verdere uitwerking van nieuwe communicatievormen en wie weet zelfs organisatie van de stadsgesprekken dan tegemoet zien in het eerste kwartaal van 2008, aldus de burgemeester.

Enkele bevindingen

Uit de enquête van de Rekenkamer blijkt dat men gemeentelijke informatie graag eerder ontvangt, dat de website toegankelijker mag en dat doelen en regels van beleid beter uitgelegd mogen worden. Over het geheel wordt de informatievoorziening positief beoordeeld. Als het gaat om dienstverlening moeten brieven en e-mails eerder en duidelijker beantwoord worden, de gemeente staat open voor klachten en is klantvriendelijk.

Burgers zijn het meest kritisch over de interactieve communicatie; het gesprek met de stad. Men vindt dat dit in een vroeger stadium moet plaatsvinden, dat de mening van burgers sterker moet wegen; dat duidelijker moet worden aangegeven hoe wensen en belangen van verschillende partijen worden meegenomen in besluitvorming. Desgevraagd zeggen mensen dat het communicatieproces met de gemeente lastig en moeizaam verloopt; er is geen sprake van een echte dialoog.

De uitgangspunten en doelen voor communicatie - onder andere vastgelegd in de Regels van het Spel - zijn niet meer up-to-date en worden niet helder toegepast. De communicatie met de stad kent geen gestructureerde aanpak en is vooral technisch van aard. De gemeente raakt niet met de individuele burger in gesprek. De positie van de wijk- en dorpsraden behoeft verheldering. Het communicatieproces blijkt in de praktijk complex. Men heeft het gevoel dat plannen vaak al kant-en-klaar zijn; inbreng is dan nauwelijks meer mogelijk. De interne cultuur is onvoldoende open om een open en vruchtbaar gesprek aan te gaan. Men maakt te weinig gebruik van de expertise in de stad.

Opzet onderzoek

Voor het onderzoek hebben 620 burgers en 624 ambtenaren een vragenlijst ingevuld over de communicatie. Daarnaast heeft de Rekenkamer met 54 personen uit de stad en 33 personen uit bestuur en ambtelijke organisatie rondetafelgesprekken en interviews gehouden. De Rekenkamer biedt haar rapport op donderdag 1 november aan de gemeenteraad aan. Op 8 november heeft er een informatiebijeenkomst plaats in de commissie Bestuur. Vervolgens formuleren college, raad en ambtelijke leiding een reactie en zo mogelijk voorstellen voor verbetering. Op 15 januari 2008 volgt een debat in de commissie Bestuur.

Breda, 1 november 2007

Rapport 'In gesprek met de stad'